Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Syg høne/øjenproblemer  (Læst 12842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Syg høne/øjenproblemer
« Dato: 12 November , 2012, 20:31 »
Kære alle

Er der nogen der ved noget om øjenproblemer hos høns eller kan hjælpe med at opklare hvad min høne fejler?
Min wyandothøne skranter og har gjort det siden lørdag. Hun står og sover i hele tiden, ofte med hovedet under vingen. Smider jeg lidt korn el. lign til de andre vågner hun op og begynder at æde lidt, men mister hurtigt interessen og falder i søvn igen. Hun trisser afsted med de andre, men følger slet ikke med som vanligt. Halen hænger og kammen er blevet bleg. Jeg har lagt mærke til at hendes ene øje er hævet og er våd, men løber ikke og jeg synes ikke det er blodsprængt. Hun er tydelig generet ved det, og det ligner faktisk lidt når vi andre får et 'bygkorn' i øjet. Kan det mon 'bare' være øjenbetændelse? Og er der noget at gøre for hun har det tydeligvis skidt...

På forhånd tak :-)

Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Syg høne/øjenproblemer
« Svar #1 Dato: 12 November , 2012, 20:56 »
Det kan måske være noget forkølelse med betændelse i øret. Det kan godt se ud på den måde. Jeg har hørt, at man forsigtigt kan massere og på den måde får masseret betændelse ud via øret.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline søs1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Syg høne/øjenproblemer
« Svar #2 Dato: 12 November , 2012, 20:56 »
hej

Mine høns har lige haft det samme og jeg miste 6-8 høns på en weekende da de blevet ret hurtige syge. Jeg har fået pencilin til resten som er kommet sig væsendeligt . Du skal skynder dig at pode dem i halsen og sende en prøve til din dyrelæge da det smitter meget og de dør hurtigt.

M.V.H Susanne

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Syg høne/øjenproblemer
« Svar #3 Dato: 12 November , 2012, 21:00 »
Hej Susanne

Så det lige nøjagtig sådan ud? Kan jeg tage en prøve med en vatpind?
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Syg høne/øjenproblemer
« Svar #4 Dato: 12 November , 2012, 21:09 »
Ro på.

Det kan være så meget.

Det kan være et fremmedlegeme i øjet. Deraf hævelsen.

Det kan også være en infektion. Og der er mange ting der forårsager infektioner.

Men lad os starte ved begyndelsen.

Hvor mange h*ns har du og hvor mange viser tegn på sygdom?

Er der andre tegn på sygdom end det du viser på billedet?
Mvh
Erik Andersen

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Syg høne/øjenproblemer
« Svar #5 Dato: 12 November , 2012, 21:17 »
En tur til dyrlægen ville den nok sætte pris på ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Syg høne/øjenproblemer
« Svar #6 Dato: 12 November , 2012, 21:23 »
Det er derfor det er rart med flere svar herinde pilegaarden :-)

Det er kun den ene høne (ud af 5 andre og en hane). De andre er helt friske og normale. Hun er sløv og æder ikke ret meget (kroen kan jeg næsten ikke mærke). Hun har altid haft problemer med det andet øje, dvs. at øjenlåget ser ud som det hænger lidt, så jeg mistænker hende for at se lidt dårligt på det øje (muligvis efter det ræveangreb hun overlevede i forsommeren). Hun flytter sig langsom (som hun ser endnu dårligere nu), men hun kan godt se korn foran sig. Hun går også normalt når hun tvinges/drives (uden at gå ind i hegn el. lign) og hun hopper fint på pinden for natten. Jeg har ikke kigget i halsen, men hun nyser ikke eller viser andre tegn på forkølelse. Hun har også afgivet klatter, og det er ikke tyndt og tegn på utøj kan jeg heller ikke se. Jeg har givet den fucithalmic vet x 2 i dag (som jeg tilfældigvis havde til katten). Hun har ikke lagt æg siden det famøse ræveangreb, så jeg kan ikke sige om det er pga. æglægning.

De mest tydelige symptomer er altså det underlige og hævede øje, bleg kam, sløvhed og sparsom appetit...
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Syg høne/øjenproblemer
« Svar #7 Dato: 12 November , 2012, 21:32 »
Åh det løber mig koldt ned ad ryggen når du skriver hvordan du selv har behandlet med kattens medicin :( hvis man får behandlet med noget forkert kan du risikere at gøre skaden meget værre :( det har jeg set grelle eksempler på da jeg arbejdede hos en dyrlæge. Jeg vil foreslå du ringer til dyrlægen i morgen og fortæller om symptomer og hvordan og med hvad du har behandlet. Så får du den rette hjælp til hønen :) god bedring til høne ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Syg høne/øjenproblemer
« Svar #8 Dato: 12 November , 2012, 21:34 »
Ja jeg er godt klar over at man ikke bør behandle selv.... Så jeg tager selv det fulde ansvar....
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Syg høne/øjenprobleme
« Svar #9 Dato: 12 November , 2012, 21:39 »
Ja naturligvis, men mange ved ikke eller tænker over at det faktisk kan have modsat effekt. Håber hønen kommer sig, hvad den så end fejler :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Syg høne/øjenproblemer
« Svar #10 Dato: 12 November , 2012, 21:45 »
Tak, det håber jeg også, jeg ser an i morgen og tak for svar :-)
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Syg høne/øjenproblemer
« Svar #11 Dato: 12 November , 2012, 22:01 »
Ok. Så de andre fejler ikke noget. Vi kan nok tillade os at konkludere at det ikke er noget smitsomt/epedemisk vi har med at gøre. Men isoleret til den enkelte høne.

Hønen har tidligere været udsat for overgreb af ræv. Jeg tror dog ikke det har noget med den nuværende tilstand at gøre.

Du skriver at hun har skrantet siden lørdag, så jeg tillader at antage at hun havde det fint indtil lørdag.

Dermed skal kilden til hendes nuværende tilstand findes i noget der er af relativ ny dato.

Har du checket for utøjsangreb? Tag hønen op i skødet og spred fjerene for at se om du kan se krible/krable rende rundt på huden af dyret. Lus kan bekæmpes med staldchok spray.

Det kan også være et voldsomt angreb af orm (i maven). Det kan helbredes medicinsk (kræver dyrlæge), eller evt ved det gamle husråd om at tilsætte 20 ml saltsyre til 10 l drikkevand i 5 - 7 dage.





Mvh
Erik Andersen

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Syg høne/øjenproblemer
« Svar #12 Dato: 12 November , 2012, 22:14 »
Jeg har tjekket for utøj, kunne umiddelbart ikke se noget. Jeg bemærkede først at hun var tydeligt sløj i lørdags. Og nej jeg tror heller ikke det har noget med ræveangrebet at gøre, for såret har helet fint og der var ikke noget at se på det nu i dag. Det eneste nyt der er sket hjemme ved os, er at vi har fået en flok moskusænder sidste weekend, men de går naturligvis i hver deres indhegning der er ca. 5 m væk fra hønsenes. Hønsene går dog ude indmellem, men jeg har nu svært ved at tro at de er årsag til det sygdommen.

Men ja, det kan måske være orm, men jeg synes det lyder underligt at øjet ser ud som det gør. Jeg ser tiden det an i morgen, men tak for råd :-)

Åhh de kære dyr, dejlige at have men de giver nu også grund til lidt for mange bekymringer ind i mellem :-)
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Syg høne/øjenproblemer
« Svar #13 Dato: 12 November , 2012, 22:42 »
Men ja, det kan måske være orm, men jeg synes det lyder underligt at øjet ser ud som det gør. Jeg ser tiden det an i morgen, men tak for råd :-)

Jeg er ikke så bekymret for øjet. Det kan meget vel være støv eller andet fremmed der generer. Jeg hæfter mig mere ved at du skriver at ' halen hænger og kammen er blevet bleg'. Det er et tegn på utilpashed.

Det er umådeligt svært at sige hvad denne 'utilpashed' skyldes. Dr. Dyr kan formedels et mindre honorar give et skud i blinde, og formedels et andet mindre honorar udskrive noget dyr medicin, som måske, eller måske ikke, har en positiv virkning.

Var jeg i dit sted ville jeg prøve med det gamle husråd mod orm, og så i tillæg prøve at give den skrantende høne en behandling med 'Urtepencil'.
Urtepencil er kapsler med urte'medicin'. Det kan skaffes hos Matas, ikke billigt, men ganske virksomt. Hvis jeg observerer en h*ne der ser ud til at skrante, tager jeg den fra og 'tvinger' indholdet af en kapsel i gabet på den. Noget bliver spildt når jeg åbner kapslen, og noget bliver sikkert spyttet ud af h*nen. Så reelt indtager den sikkert kun hvad der svarer til ½ kapsel. Men, det synes at virke.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Kenneth j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Syg høne/øjenproblemer
« Svar #14 Dato: 13 November , 2012, 07:20 »
Hej

Flere af mine dyr så nødagtig sådan ud ved øjet da de blev syge.
De har lige fået den 3 pencilin behandling af dyrlægen men er stadigvæk ikke helt på toppen.
Der har så været andre symptomer også bla noget hoste/nysen samt rallende vejrtrækning.

Har kun mistet 1 hane mens de har været syge så det behøver ikke betyde at man mister mange dyr.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/