Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Anderacer  (Læst 13920 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Anderacer
« Dato: 12 November , 2012, 10:38 »
Jeg har kun forsøgt mig med moskusænder og har været tilfreds med dem. Men hvilke racer har I andre? og hvorfor?
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Anderacer
« Svar #1 Dato: 12 November , 2012, 10:43 »
Jeg har moskus og landænder. Kan egentlig bedst lige landænderne som slagteprodukt, da de lige er en tand federe end moskus

Mine landænder er i vildtfarvet og ligner store tunge gråænder.

Mvh.

Lars
Lars

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Anderacer
« Svar #2 Dato: 12 November , 2012, 10:54 »
Åh jamen der er jo så mange spændende racer  *o

Vi valgte at få ænder dels til slagt og dels for æggenes skyld, og så måtte de ikke larme for meget.

Kiggede naturligvis på moskus ænder først, da de er de mest almindelige, men hverken min mand eller jeg brød os om udseendet af dem.
Så jeg begyndte at trævle nettet igennem, for der måtte da være andre ænder som kunne være interessante.
Det skulle dog vise sig ikke at være så nemt endda, og måtte ty til udenlandske sider for at få brugbar info.

Vi endte med at anskaffe os Sachsen ænder og Cayuga ænder  *p
Begge racer som IKKE kan flyve og dermed ikke behøver at stækkes  /o

Sachsen ænder blev vi frarådet da de skulle larme en del... dette har vi dog ikke oplevet. Jo selvfølgelig rapper de lidt, men det er primært andrikken som rapper når der sker noget i haven og det er ganske lavmælt. Ænderne går mest og "klukker" i mangel af bedre ord  ;D
Sachsen ænderne blev valgt pga. deres kød skulle være særdeles godt og de lægger et godt antal æg hver år.
De er ikke voldsomt gode til at ruge selv, men nogle af dem gør.

Cayugaerne har samme egenskaber som Sachsen ænderne, blot en anelse mindre and. Og så lægger de væsentlig flere æg og super gode til at ruge.
Selvom Cayugaer har ry for at være den mest stille and af racerne generelt, så larmer vores godt nok noget mere end Sachsen ænderne.

Det er dog to racer som ikke er så nemme igen at få fat på, Sachsen ænderne er nok sværest.

Cayugaerne er nok mine favoritter, mest fordi de er mere tillidsfulde selvom de larmer.
Vores er ikke helt korrekte i farven, de må helst ikke vise violet skær i fjerene samt næb og ben skal være helt sorte.

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Anderacer
« Svar #3 Dato: 12 November , 2012, 11:57 »
De Cayuga ændene ser da bare så kønne ud.....er de vanskelig at få tag i?
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Anderacer
« Svar #4 Dato: 12 November , 2012, 12:11 »
Cayugaer er super dejlige ænder  *p

Hmm lidt svære, men hvor der er vilje er der vej  ;)

I øjeblikket er det nok nemmest at få fat på dem, når avlerne sorterer fra.
Ved der er en avler der har nogle gode dyr til salg i øjeblikket, både på DBA og Fjerkræ siden på Facebook.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Anderacer
« Svar #5 Dato: 12 November , 2012, 13:13 »
Hvor mange æg lægger jeres cayugaer JNTS? Og er der forskel på farven på skind og kød på jeres cayugaer og sachsen?

Overvejer selv at skifte gæs ud med ænder næste år. Men jeg er bange for, at de ikke hjælper nok med græsplænen, og at de bliver for dyre i foder.

Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Anderacer
« Svar #6 Dato: 12 November , 2012, 13:39 »
Vi fik først Cayugaerne i april eller maj måned, hvor anden allerede var i fuld æglægning.
Selv da første kuld ællinger lige var klækket gik hun i gang med at lægge æg et par dage efter og fortsatte frem til midt i juli måned hvor vi egentlig troede hun var stoppet, men fandt så en rede med æg som hun så fik lov at ligge på.
Derefter har hun så ikke lagt flere.

De er ikke mørke i skind eller kød hvis det er dét du frygter  :)

De græsser men kan ikke selv holde græsset nede i andegården, til gengæld er de gode til at holde friske skud og blade nede på planter/buske i deres gård... alt er studset op til max nå højde  ;D
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Anderacer
« Svar #7 Dato: 12 November , 2012, 13:49 »
Jeg vil gerne slå et slag for den lidt oversete, men helt fantastisk race: Campbell.

Vi har Campbell-ænder i farven khaki, og de larmer ikke meget. Andrik siger så at sige ingenting, and rapper en smule, men har en dyb stemme, der ikke på nogen måde går gennem marv og ben.  De flyver ikke, men basker ofte med vingerne og tager tilløb, men letter ikke.

Det er en æglægningsand, der lægger fine hvide æg med en flot stor blomme.  Man kan roligt regne med mellem 300 og 330  æg årligt pr. dyr. Vore holdt en kort æglægningspause i sommer, medens de fældede, men genoptog æglægningen efter en lille måned. I vinters lagde de troligt æg, selv om der var mange graders frost uden for.

De er glade for vand og svømmer gerne, men de trives også fint med blot et lille vandhul, hvor de kan dyppe sig. Utroligt gode snegledræbere og -ædere.

I galleriet er der billeder af denne skønne race - det var dér, jeg fik øjnene op for dem:

http://fjerkrae.dk/cpg1416/thumbnails.php?search=campbell&submit=s%C3%B8g&album=search&title=on&newer_than=&caption=on&older_than=&keywords=on&type=AND


- vi har også den underskønne race Mignon, men der skal man altså ikke være lydfølsom. De larmer fra morgen til aften - især hvis de ser eller hører os. Vi har dem på grund af deres udseende - små og trinde, dejlige tykke kinder, kort næb. Og ikke mindst på grund af det charmerende sind, de er meget roligere end Campbell-ænderne, vi kan nemt samle dem op. De flyver meget godt, men vore tager gerne blot en runde og flyver tilbage til andegården. Hvis de lander uden for gården, trisser de rundt uden for, indtil de bliver samlet op og sat ind igen. Skønne, skønne dyr, men meget larmende. :)
« Senest Redigeret: 12 November , 2012, 14:11 Fra Marita »

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Anderacer
« Svar #8 Dato: 12 November , 2012, 18:44 »
Det er super spændende at høre om jeres erfaringer med de forskellige anderacer. Tak for at i deler jeres erfaringer...

Jeg er helt ny indenfor andeverdnen, jeg har kun haft moskusænder i et par måneder.

Jeg er lidt nysgerrig på hvad i bruger andeæggene til, da jeg slet ikke har overvejet dette?

Endvidere vil jer gerne høre, hvilken race der er jeres favorit når det gælder kød til at spise, da dette nemligt er mit primære formål, udover alt den hygge som ænderne spreder når de går og hygger her mellem frugttræerne.

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Anderacer
« Svar #9 Dato: 12 November , 2012, 19:06 »
@Trine - vi har ikke prøvet at koge andeæggene endnu, men vi bruger dem meget gerne til æggekage, spejlæg og ikke mindst bagning. De har de smukkeste orange blommer. Og de smager skønt!

Og så har Johnny (min mand) en asiatisk kollaga, som ind imellem får en lille portion, som hun salter på en eller anden måde, som de gjorde i hendes hjemland. Kollegaen havde før prøvet, om hun kunne få fat i andeæg i Danmark, dog uden held, så for hende og hendes familie var det lykken med en kollega, som kunne forsyne hende med æg til hjemstavnsretten. Hønseæg duer ikke til det på grund af, at skallen på andeæggene er meget glattere og vist nok bedre optager saltet. 

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Anderacer
« Svar #10 Dato: 12 November , 2012, 19:39 »
De tager i hvert fald topdollar for andespejlæg på NOMA, og så skal man endda lave dem selv.

http://www.youtube.com/watch?v=t8z00ClUxFI&feature=related
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Anderacer
« Svar #11 Dato: 12 November , 2012, 20:04 »
Kogte andeæg smager ganske fortræffeligt  /o

De vakte stor glæde til året påskefrokost, hvor min til tider kræsne familie blev ganske overraskede... og ja der blev spist op. Industri æggene min mor havde kogt fik pænt lov at ligge  /o

Jeg synes de er virkelig gode til bagning, bagværket virker mere luftigt :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Anderacer
« Svar #12 Dato: 12 November , 2012, 20:20 »
Rigtigt spændende at læse om de forskellige racer indenfor ænder.. ;)

Hvis man nu skal ha fat i en race som både er flot at se på og som bliver god til slagt(høj vægt) hvilken slaks skal man så vælge.

Syntes personligt godt om Roun anden..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Anderacer
« Svar #13 Dato: 12 November , 2012, 23:17 »
Janni, hvor længe koger I æggene - nu kan jeg se, at Sachsen-æg er noget større end Campbell, der er på ca. 65 gram, jeg ved så ikke, hvor store Cayuga-æg er? 

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Anderacer
« Svar #14 Dato: 13 November , 2012, 07:31 »
Jeg brugte faktisk denne side til at beregne tiden, da jeg startede med at lave blødkogte kalkunæg:
http://www.mn.uio.no/kjemi/tjenester/kunnskap/egg/
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk