Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne og rugemaskine kyllinger  (Læst 4274 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Thorbjørn

  • Gæst
Høne og rugemaskine kyllinger
« Dato: 03 Januar , 2009, 12:29 »
Kan man godt sætte en høne sammen med kyllinger man har udruget fra rugemaskine?

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Høne og rugemaskine kyllinger
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2009, 12:34 »
Ja det kan du godt.......men om hun er klar på og skal gå sammen med dem er ikke sikkert.

Når du sætter hende ned til dem så hold godt øje med hende.
Måske hakker hun lidt efter dem, måske ikke. Men gør hun i starten kan det være for at passe på dem. Hun kan dog være for hård ved dem, og så er det bare at få hende væk igen.

Og husk det skal være hønen du sætter til kyllingerne og ikke omvendt.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Høne og rugemaskine kyllinger
« Svar #2 Dato: 03 Januar , 2009, 12:35 »
Hvis du har en høne der ligger skruk og har ligget fast 2-3 uger, så kan du om aftenen/natten godt prøve at smugle en kylling af gangen under hende. I samme bevægelse som du smutter kyllingen under hende, tager du et æg med ud.

Går dette godt, så kan du prøve med et par stykker mere. Dagen efter hvor hun gerne skulle have accepteret de små, kan du give hende lidt flere.

Men hold øje med dem. Nogle høner falder ikke for det. Og så kender de ingen kære mor...!

Med orpington har jeg prøvet at en høne kun fik 2 kyllinger selv. Efter en uge klækkede der 10 kyllinger i maskinen. Dem satte jeg under hende om natten og dagen efter var hun mor til 12 uden problemer.
Hilsen Susanne

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Høne og rugemaskine kyllinger
« Svar #3 Dato: 03 Januar , 2009, 12:41 »
Ja det er rigtigt hvad Susanne skriver, det kan du også prøve.

Jeg har flere gange haft held med at gøre det som jeg skrev.

Det har også meget at sige hvilken race du har? De fleste dværg racer er gode til det, også nogle af de store er ganske skrappe.    Det vigste er du holder øje med hønen de første par dage.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Høne og rugemaskine kyllinger
« Svar #4 Dato: 03 Januar , 2009, 13:25 »
Jeg havde en skruk med 4 kyllinger og i løbet af dagen satte jeg kyllinger fra rugemaskinen hen ved siden af hende, nogle af dem skubbede jeg under hende. Hun lå ikke på reden, hun lå midt i hønsehuset på sand, og kiggede på hendes egne kyllinger der spiste. Jeg kom med 2 kyllinger hver gang, og det lykkedes ca 4-5 gange. De første gange kiggede hun truende på mig, men de sidte par gange var det ligesom om hun tænkte, så kom da med dem, og selv løftede op i skørterne...næsten da ;) :D
Jeg tror at hvis bare man sørger for at skubbe dem godt under hønen, så accepterer hun dem. Men hvis man ligger dem ved siden af, som jeg gjorde den første gang, så får de lidt flere klø før de når under hønen selv.
Men jeg vil holde med de andre og sige at det nemmeste og mest sikre er at gøre det ved en skruk høne der stadig ligger på æg, og så i nattens mulm og mørke bytte æg med kyllinger.  <L
Venlig Hilsen
Lisbeth

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: Høne og rugemaskine kyllinger
« Svar #5 Dato: 03 Januar , 2009, 14:18 »
God ide til jer alle <L

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Høne og rugemaskine kyllinger
« Svar #6 Dato: 03 Januar , 2009, 14:23 »
Har også prøvet at liste kyllinger under. Havde engang 2 høner med kyllinger de fik forskudt med 1½ uges mellemrum. Den ene en dværg kochin gik i hønsegården med sine fire kyllinger. Den anden en krydsning gik i et bur jeg havde bygget til hende lige uden for gården med sine. Om natten hentede ræven hønemor og et par kyllinger. resten slap væk og dværg kochinen tog dem under sig på trods af aldersforskellen :).... Bare lige en lille solstråle historie :)

Så svaret må være ja det kan lade sig gøre både fra høne og maskine :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: Høne og rugemaskine kyllinger
« Svar #7 Dato: 03 Januar , 2009, 14:27 »
Okay :)

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Høne og rugemaskine kyllinger
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2009, 19:03 »
Da jeg havde den gamle rugemaskine, kunne jeg somme tider efter sidste lysning se, at der ikke blev flere kyllinger end, at én høne sagtens ville kunne passe dem.

Jeg lagde så 2 æg under en skruk - har altid rigeligt med skrukker. 2 dage efter puttede jeg så de nyklækkede kyllinger under hende og tog æggene væk.

Skrukkene har hver gang set overlykkelige ud <H, over at det kunne lade sig gøre, at ruge et kuld ud på blot 2 døgn og passet dem efter alle kunstens regler - kloge er de altså ikke. MEN dygtige.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr