Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min kronprinshane pludselig død...  (Læst 5650 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Min kronprinshane pludselig død...
« Dato: 02 Januar , 2009, 21:37 »
 :'(
Tænk så kommer man glad og fro ud og skal putte sine høns godnat så ligger kronprinse hanen død ude i gården !

Jeg var ude i gården 3 timer forinden for at give dem vand og der havde han det fint.
Det er højest besyndeligt for han har på intet tidspunkt set dårlig eller skvattet ud.
Der har ikke været sygdom blandt mine høns.
Alle de andre har det fint.

Kan ikke lade være med at tænke på om det mon er stress ovenpå nytåret. Der skydes jo voldsomt meget af her i dette "velhaver" kvarter.

Det er en smule heldigt for mig at det skete idag og ikke på mandag for jeg havde lige besluttet mig for at han nu skulle overtage pladsen efter den gamle hane som jeg jo så ville svinge øksen over på søndag.
Han var nemlig begyndt at gale om kap med sin far.
Tør slet ikke tænke tanken hvis jeg ingen hane havde tilbage....

Er det ikke bare underligt ?

MVH Lene, Rungsted

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: Min kronprinshane pludselig død...
« Svar #1 Dato: 02 Januar , 2009, 21:41 »
Var der noget galt med den fra barnsben af ?

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Min kronprinshane pludselig død...
« Svar #2 Dato: 02 Januar , 2009, 21:47 »
Han var nøje udvalgt som den store smukke sunde fyr han var.
En rigtig værdig aftager.
Han var så småt begyndt at gøre haneben til sine damer og var ved at udvikle lange halefjer. Ja og ikke mindst at gale stolt og stort.

Må undersøge ham lidt nærmere i morgen men han så ikke ud til at have nogen skader overhovedet.

MVH Lene

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Min kronprinshane pludselig død...
« Svar #3 Dato: 02 Januar , 2009, 22:52 »
Jeg havde en høne der døde meget pludseligt. Den var bare drattet ned af pinden en nat og døde. Der kan jeg huske at buddene herindefra var at den kunne have haft dårligt hjerte, måske din hane også kunne have haft det?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Min kronprinshane pludselig død...
« Svar #4 Dato: 02 Januar , 2009, 22:57 »
Aj, Lene, hvor træls :(  Det var godt nok heldigt for dig, at du ikke havde nået at svinge øksen!

Jeg har haft en ung dværgwyandothøne, som pludselig døde. Hun tullede sammen med resten af flokken frisk og fro rundt i haven, indtil hun pludselig begyndte at lægge sig ned med jævne mellemrum og holde "hvile-pauser". Efter en halv times tid gik jeg hen til hende og i det øjeblik jeg tog hende op, faldt hovedet til side, hun krampede og så var hun død. Mystisk oplevelse, men jeg vil da tro, at høns også kan have hjertefejl eller kan få hjerneblødninger eller hvad der nu kunne være af "bygningsfejl", som først kommer til udtryk på et senere tidspunkt i deres liv.

Nå ja, jeg har da også haft en kylling på 6-7 uger, som tullede rundt sammen med skrukken, pludselig pippede den hjerteskærende og bom - så faldt den død om  ???

Så hvis nogen har en god forklaring, hører jeg den også gerne  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Min kronprinshane pludselig død...
« Svar #5 Dato: 02 Januar , 2009, 23:23 »
Ja man vil jo så gerne ha en forklaring.
1000 tanker flyver gennem hovedet.

Jeg kunne heller ikke lade være at bebrejde mig selv at jeg ikke havde sørget for at de havde vand fra morgenstunden, men det skulle de da kunne klare.

Det lyder så uforklarligt at de bare dratter døde om. <F
6-7 uger er jo heller ingen alder.
Hanen min var fra det kuld der kom i sept.

Nu må jeg så bare satse på den gamle og håbe at han holder til at foråret hvor han forhåbentlig kan mangfoldiggøre sig.  <L
mvh Lene


Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Min kronprinshane pludselig død...
« Svar #6 Dato: 03 Januar , 2009, 09:36 »
Jeg er helt sikker på, at det ingen betydning har haft, at hønsene ikke havde vand fra mogenstunden - det må du altså ikke bebrejde dig selv <S

Mon dog ikke din hane kan producere endnu et flot afkom  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min kronprinshane pludselig død...
« Svar #7 Dato: 03 Januar , 2009, 09:40 »
Det var da ærgeligt Lene!! :(

Har ikke noget bud på hvad det er kan kun huske ældre høner der har gjort det her, så har ikke noget bud når din jo er så ung :)

Det er i hvert fald ikke pga vandet Lene det kan du være sikker på :)!

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Min kronprinshane pludselig død...
« Svar #8 Dato: 03 Januar , 2009, 09:47 »
Nej hvor er det synd for dig.  ??? mystik at han bare er faldet død om ???
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Min kronprinshane pludselig død...
« Svar #9 Dato: 03 Januar , 2009, 09:54 »
Hej Lene
Hvor var det en træls godnatputning!  :(
Du kunne jo vælge at få dyrlægen til at obducerer ham for at få den fulde vished - mere hvis du er bekymret for om nogen af hans evt. søskende kunne være i farezonen for at "lave samme nummer".

Og den gamle hane ved slet ikke at han lige har reddet sit kønne hoved  ;)

Knus herfra
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Min kronprinshane pludselig død...
« Svar #10 Dato: 03 Januar , 2009, 10:18 »
Hej Lene.

Hvor er det ærgeligt, men super godt at du ikke havde gjort kort proces over kongen..

Mon ikke at alle vi med høns af til oplever et dødsfald hos en ellers sund og frisk høne/hane?
Jo flere dyr vi har, jo større chance for at opleve det.

Her hos os er det sket. En hane der gik frejdigt omkring lå pludselig død, et ungdyr var en morgen skvattet af pinden i nattens løb og små kyllinger der lå flade.

Jeg tager det som det tab, der nu engang følger med at have dyr. Mange dyr! For selv et mindre hønsehold på 8 individer, der får kyllinger hver sommer, giver en del dyr igennem på et år, sat op imod de andre dyr vi holder, eks. hund - som kun er 1 i rigtig mange år.
Hilsen Susanne

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Min kronprinshane pludselig død...
« Svar #11 Dato: 03 Januar , 2009, 12:51 »
Puha det er bare en TRÆLS oplevelse.

Jeg har ikke noget svar på hændelsen, kan det være ja jeg ved det ikk!!!   :'(

En morgen sidste vinter var der en af mine ældre høns der var død, tilmed den bedste.
Jeg kender en dyrlæge, som jeg spurgte hvad han mente om det. Han sagde at pludselig hård frost kan ødelægge lungerne.
Det havde jeg ikke hørt før. Og jeg tror umiddelbart heller ikke det var det. Men et bud.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min kronprinshane pludselig død...
« Svar #12 Dato: 03 Januar , 2009, 14:17 »
Har tit ja faktisk næsten hver vinter mistet en ældre høne eller to når den virkelige frost sætter ind, og det sker på den måde med at de bare er faldet af pinden om morgenen uden nogen form for tegn på sygdom. De høner der gør det er ofte 4 år eller derovre, det er de i hvert fald her :)...

Håber at du måske finder et svar Lene :)

Venlig hilsen Mikkel ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Min kronprinshane pludselig død...
« Svar #13 Dato: 03 Januar , 2009, 17:16 »
Det lyder somom at det er noget vi alle skal igennem.
Tak for de trøstende ord..

Manden min spurgte hvad jeg dog ville ha gjort hvis vi havde hugget hovedet af den regerende aldrende hane ?
Så havde han måtte finde sig i at jeg havde startet rugemaskinen op med de få æg som ellers skulle ha indgået i morgenbordet. ;D

Nå men der har været stille i haven idag.
Kongen har ikke behov for at hævde sig mere.
Hans status er atter sikker  8)
MVH Lene