Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget plads skal høns have ?  (Læst 25504 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Thorbjørn

  • Gæst
Hvor meget plads skal høns have ?
« Dato: 29 December , 2008, 21:09 »
Hej, jeg vil rigtig gerne have mange høns, men har jeg nok plads ??? De har 55 kvadratmeter at gå på udenfor, indenfor er der 13 kvadratmeter. Loven siger jo 7 høns per kvadratmeter, Men det er da ikke humant (Min mening) Hvor meget syntes i? Vil gerne have 50 stk.

RIGTIG GODT NYTÅR! :)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #1 Dato: 29 December , 2008, 22:21 »
Altså det er lidt svært at sige. Det kan man bedst selv se :)..

Min gård er 48 m2 og indevendigt er der 16 m2. Har lige haft 20 næsten alle fuldvoksende høns, men har da haft 30 der før. Jeg vil nok sige at 50 er for mange, men det er jo op til hvad du kan leve med ;)

Også godt nytår til dig :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #2 Dato: 29 December , 2008, 22:49 »
50 stk??? Det er da pænt mange. Der vil værer for meget stress og hakkeri med så mange. Måske et nytårs fortsæt: Bygge flere hønsehuse  ::) Det er et af mine ønsker for det nye år. Held og lykke med det.
Hilsen Vinni

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #3 Dato: 29 December , 2008, 22:57 »
Jeg vil også mene at hvis man skal have 50 høns er det bedre at dele dem op i grupper i hver deres hus for at undgå stress.
Og set fra den positive side så kan du have flere racer ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #4 Dato: 29 December , 2008, 23:40 »
Tak allesammen  :)
Så skal jeg ikke have så mange høns.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #5 Dato: 30 December , 2008, 08:07 »
Man siger at høns kan opretholde en naturlig hakkeorden i grupper op til ca. 25 individer, så jeg ville aldrig have flere end max. 20 i den samme gruppe.
Nu ved jeg jo ikke hvorfor du vil have høns? Jeg har selv et ganske lille hønsehold, og for mig betyder det, at jeg aldrig føler det som arbejde at gøre de ting der skal gøres. F.eks. gør jeg hønsehuset rent hver dag, men da det kun tager et par minutter, er det ren hygge. Jeg kunne jo godt forstille mig, at hvis man har rigtig mange bliver det til noget man "skal", og så mister man måske lidt glæden?
Du vil også få en masse æg, men måske er det også det du gerne vil?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #6 Dato: 30 December , 2008, 09:59 »
Ja, loven vedrørende industrihøns siger godtnok 7 høns/m2, men det er som sagt for industrihøns. Ifølge min mening er det alt for tæt og vil medføre stress, fjerpilleri.

Derudover så er der i økologisk produktion et krav om at der skal være et udeareal, hvor hver høne skal have 4 m2.

Jeg vil sige max. 2 høner/m2 indendøre, så med det udeareal du har, og hvis du tager udgangspunkt i kravene fra økologisk produktion, så kan du have 13 høner. og så har de lidt mere plads indendøre. 13 høner er også fint nok til at være selvforsynende med æg.

Som nævnt af andre, så kan du også få problemer med hakkeorden hvis du har flere end ca. 20 stks. i samme flok.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #7 Dato: 30 December , 2008, 10:59 »
Okay, tak for det Finn. Så vil jeg nok sætte grænsen ved 15, de skal også have det godt.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #8 Dato: 30 December , 2008, 11:26 »
Syntes at det er et godt valg :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #9 Dato: 30 December , 2008, 11:53 »
Kære Alle.
Ja jeg må jo indrømme at vi er nogle af de her "forfærdelige" mennesker, som har Hybridhøns - og vi har endda mange - faktisk godt 100. I virkeligheden ser de rigtigt dejlige ud og som jeg ser det kommer de rigtigt godt ud af det med hinanden. Vi har aldrig oplevet nogen former for fjerpilning eller kanibalisme - de hygger sig.
Vores er fordelt mellem  tre grupper. Helt kulsorte - "Hellevad" - røde  og hvide - "Lohman". Vi har så indrettet et par tusind kvm jord til 2 hønsegårde, med græs, frugtbuske, frugttræer, stort skrabe/kompost-  og støvbadeområde under tag. Vi har så meget græs så vi bliver nødt til at slå det et par gange om året, for at holde det nede.
Vi kan godt lide at vores lille landbrug kan være med til at betale udgifterne, og vi kan lide at vise landbrug i det små og at være med til at bibeholde den lille produktion, i et land hvor alt landbrug er blevet (for) stort. Har en lille butik hvor vi sælger æg. Selvfølgelig med salmonellakontrol, skattebetaling osv. Vores kunder er meget glade og tilfredse, og vi nyder det meget :-).
Derudover har vi ænder og duer, og skal udvide med bihold til foråret. Vi har nemlig en stor frugthave med over 100 forskellige frugttræer : kræger, mirabeller, blommer, æbler, div nødder, pærer. Her går vores ænder. Vores dyr trives og har det godt og bliver forkælet af os. God Dag Rie.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #10 Dato: 30 December , 2008, 12:01 »
De har jo også godt med plads dine høns. De har det med garanti det super godt "selvom" at de er så mange sammen ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #11 Dato: 30 December , 2008, 12:19 »
Vil lige sige at jeg også er en af dem der har hybrid høns. Og ja... de er dejlige. Min lille flok kom fra et sted med over 30 høns, og de så noget sølle ud. Det er der heldigvis rettet op på. De havde heller ikke plads nok. Har 8 stk. og overvejer en lille udvidelse til sommer. Som I har advaret om, så bliver man bidt af et galt fjerkræ  ;D
Hilsen Vinni

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #12 Dato: 30 December , 2008, 14:41 »
Rie, du er da ikke "forfærdelig" fordi du har hybrider..

Som jeg kan regne, så har du ca. 20 m2 per høne udenfor. Det giver jo masser af mulighed for adspredelse og aktivitet og "underhønerne" har også mulighed for at undgå at blive hakket for de kan jo kan komme væk og i skjul. Thorbjørn overvejede i første indlæg 50 høns på 55 m2, og det giver en helt anden trængsel og dermed hakkeri.

Jeg synes at der er grund til at skelne mellem det at holde høns i haven og så det lille landbrug som Rie har, hvor det jo skal løbe rundt økonomisk på en eller anden måde. Her er det jo nødvendigt med hybriderne eller æglægningsmaskinerne. Hellevadhønen er jo også netop fremavlet til dels at lægge mange æg, og dels ikke at være agressiv selv om de er mange sammen. Det har netop tidligere været problemer med Lohman og ISA, og der er vistnok nogle stammer som stadig har den tendens.

Derudover så hvis man sælger æg, så skal hønsene komme fra godkendte rugerier og der udelukker jo faktisk racehøns og så er der kun hybriderne tilbage...

Men hvis vi snakker havehøns, så vil jeg til hver en tid foretrække racehøns, ikke alene på grund af bevarelsen af mangfoldigheden i de mange racer, men også fordi den lidt lavere æglægning sagtens kan kompenseres. Dels ved at holde en høne mere og dels ved at hønsene "holder" længere i æglægning og at der også er kød på til en god suppe.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Kurt Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 94
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #13 Dato: 30 December , 2008, 15:49 »
Jeg kan kun give Finn ret. hvis jeg skulle til at renge økonomien ud på mine 3 havehøns stod de meg foreløbig i 300kr per æg.
Så det lader jeg vær med.

Jeg ville havde mine høns fordi jeg syntes de var smukke at se på. De har haven + 5 tønderland men de går nesten ikke aldrig uden for haven men plads det har de.

Jeg har en gang læst på dyrvernsfoeningens hjemmeside vor meget plads de mente at høns skulle havde men kunde ikke finde siden i farten så i må selv ledeefter den.
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #14 Dato: 30 December , 2008, 16:08 »
Jeg tror at der er mange af os der har høns der burde ligge guldæg.

Som så mange andre hobbies kan man ikke gøre det op i kroner og øre.
Fornøjelsen er jo som vi ofte taler om en stor del af det.

At der så ofte går lidt sport i at "finde" mad til hønsene der er gratis er også en tilfredsstilelse.
Nu tænker jeg på den lille tråd igår om at få mad med hjem fra sin arbejdsplads.
Det er nemlig også noget jeg praktiserer.
Vi lever i et samfund hvor vi smider ud til overflod og netop derfor at det en glæde at få skønne æg og fornøjelse ud af noget der ellers bare skulle smides ud.
Vores skønne forum her er jo så også en bonus oveni.  :-*

Godt nytår fra Lene