Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger om vinteren??  (Læst 3626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Birgitte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
    • bmregnskab.dk
Kyllinger om vinteren??
« Dato: 29 December , 2008, 17:50 »
Hej. Jeg fik mit første hønsehold i august. 5 gule orp'er. 1 hane og 4 høner. De lægger fint æg og alt går som det skal indtil nu hvor en af hønerne pludselig bliver liggende på æggene - nu på 3 døgn. Skal hun det på denne årstid? Vi vil gerne prøve at lave kyllinger men jeg ved jo ikke om det er en ulempe når det er koldt. Hvor stor er sansynligheden for at hun udruger æg nu? Hun er omkring 33 uger.
Hej fra den bekymrede hønsemor. :-\
De bedste hilsner...Birgitte

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kyllinger om vinteren??
« Svar #1 Dato: 29 December , 2008, 17:57 »
Hun kan godt udruge kyllinger nu, også selvom at hun ikke er ældre :)

Årstiden er nok ikke lige den bedste, men det går jo mod bedere tider, så hvis det var mig ville jeg give hende en flok æg, men det er bare min mening ;)

Der er en del høns rundt omkring nu. Har aldrig selv haft vinterskruker, men har hørt for andre at det er lidt mere besværligt at have kyllinger nu end det ellers er :)

Du kan prøve at lede i trådene. Kan huske at der er en med silkekyllinger som blev udruget i december, og der er vidst også lige kommet igen ved en anden (dårlig til at huske navne :D)

Held og lykke hvis du vælger at ruge ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Kyllinger om vinteren??
« Svar #2 Dato: 29 December , 2008, 18:24 »
Hej Birgitte

Som Mikkel skriver så kan det sagtens lade sig gøre. Når de små kommer har de jo en dejlig stor dyne i hønemors fjer. Hun skal nok finde den varme som de har brug for. Du behøver jo ikke  <J at lukke dem ud i 25 graders frost, så hvis de kan gå sammen med mutter inde så ingen problemer.
Jeg ville (hvis det var mig) give hende æg så hun har en 10-12 stk, så er du mere sikker på at der kommer en lille flok. <L <L
En ting du bare skal være obs på er at hvis æggene får frost så kommer der ingen kyller, uanset hvor meget hun ruger eller hvor længe.
Rigtig god held med den kommende familie
 !sj
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: Kyllinger om vinteren??
« Svar #3 Dato: 02 Januar , 2009, 17:58 »
vores skrukker også trods vinteren.
hvis du googler fx skruk og vinter kommer der garntrisse en del gamle tråde op fra dansk fjerkræforum. det er vist den letteste måde at søge gamle guldkorn på.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kyllinger om vinteren??
« Svar #4 Dato: 02 Januar , 2009, 18:21 »
Eller bruge forums egen søgefunktion. Den er i bjælken foroven.

eller her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=search
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Susanne

  • Gæst
Sv: Kyllinger om vinteren??
« Svar #5 Dato: 02 Januar , 2009, 18:33 »
Jeg har pralet af det før - men benytter fluks lejligheden til at gøre det igen:
Jeg har en silkehøne fra foråret 2008 som lige har udruget to ud af tre æg.
Så vi har kyllinger, der er halvanden uge gamle.

Og alt går planmæssigt.

De bor i et aflukke sammen med deres mor i et uopvarmet hønsehus. Hønemor er fantastisk til at holde de små varme - og til at lære dem at spise og drikke.

Jeg må skifte vand hos dem et par gange om dagen i øjeblikket, for vandet fryser ret hurtigt - ellers er der ingen forskel på min arbejdindsats i forh. til at have kyllinger om foråret/sommeren.

Så jeg ville ikke være bekymret -  er dog spændt på om kyllingerne vokser sig ligså stærke som de, der blir klækket om foråret. Alt andet lige er det jo den bedste årstid at komme til verden på for en kylling.

Men held og lykke!