Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æglæggende skruk  (Læst 4365 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
æglæggende skruk
« Dato: 25 December , 2008, 23:32 »
det er ikke vores høns' fortjeneste, at arten ikke er uddøende.

jeg har tidligere delt det store drama med jer om Betteskrukken, der udåndede i Claus' arme, angiveligt slidt op af halvanden måneds formålsløs skrukkeri.
så tog silkehønen Kaj over, og lagde sig skruk på to æg for elleve dage siden og vi havde ikke lige fået dem lyst.
i formiddags, da jeg stak hovedet indenfor i hønsehuset, havde Kaj flyttet sig fra sine æg og lå nu og bagte på et enkelt nylagt i en naborede.
og hvad tror du, der lå og struttede i den rede, hun har ligget på i de seneste elleve dage?
13 æg!
de 12 var (naturligvis) ubefrugtede, så nu bliver det spændende, om hun formår at ruge en nytårskylling ud, eller om hun mister interessen inden missionen er fuldført.

høns, altså...

værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: æglæggende skruk
« Svar #1 Dato: 26 December , 2008, 08:36 »
Regitze, høns er altså lidt dumme mht. at lægge sig på den rigtige rede; en skruk kan være i fuld sving me at lægge sig på sin (rigtige) rede, men hvis hun så ser en anden rede med æg, så virker synet af de(t) så stærkt, at hun fluks flytter sig derhen, hvor hun ser æg. Det er altid en god idé at mærkerugeæggene med krydser, eller med en streg hele vejen rundt. Da jeg havde skrukker i august, holdt jeg meget øje med dem mange gange om dagen, og sørgede for at rugeæggene havde en skruk i hvert fald næsten hele tiden, men det skete da en enkelt gang, at jeg kom hjem til en rede med rugeæg, hvor skrukken havde lagt sig på en anden rede, hvor en af de æglæggende høner havde lagt dagens æg. I august er detjo ikke særlig koldt, så æggene tager ikke skade af at undvære skrukken lidt, men på denne årstid, er det nok noget mere kritisk.
Held og lykke med dit projekt.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: æglæggende skruk
« Svar #2 Dato: 26 December , 2008, 10:18 »
tak for gode ord og idéer, Marianne. jeg tror egentligt bare vi allesammen øver os til sæsonen : )
- men har du nogensinde haft skrukhøner, der fortsatte med at lægge æg - eller ta'r Kaj førsteprisen dér?
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: æglæggende skruk
« Svar #3 Dato: 26 December , 2008, 14:47 »
Regitze, kunne det tænkes, at det er en anden høne? Da jeg havde tre skrukker på én gang hoppede mine andre høner gerne ind til dem og lagde sig sammen med/oven på og lagde så dagens æg. Der var på et tidspunkt et gudeskønt billede af en blå høne, der lagde æg hos en hvid colombia her på forum, det billede kunne lige så godt have været taget i mit hønsehus  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: æglæggende skruk
« Svar #4 Dato: 26 December , 2008, 20:15 »
Jg tror næsten med sikkerhed at det er dine andre høns der har set deres snit til at ligge æg i kajs rede da de gerne vil samle deres æg ;)...

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: æglæggende skruk
« Svar #5 Dato: 27 December , 2008, 21:42 »
jeg slår mig for panden *klask* og tænker. I har sq nok ret.
jeg troede egentligt, at jeg efterhånden kunne kende forskel på dværgfaverollesæg og dværgsilkeæg.
« Senest Redigeret: 28 December , 2008, 19:18 Fra regitze »
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: æglæggende skruk
« Svar #6 Dato: 27 December , 2008, 21:54 »
Tja. Hvis de er lige store kan det jo under tiden være svært :).

Har jo for det meste haft så mange blandede høns og der med også mange forskellige æg. Derfor har jeg også nemt kunne vælge hvilken hønes æg der skulle under en skruk, men nogen gange er jeg da også blevet overrasket over at der mellem 6-7 sorte eller brune har ligget en gul eller hvid ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: æglæggende skruk
« Svar #7 Dato: 03 Januar , 2009, 14:49 »
Lægger skrukke æg når de ruger ?

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: æglæggende skruk
« Svar #8 Dato: 03 Januar , 2009, 15:02 »
Nej de lægger æg lige før de bliver skruk ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: æglæggende skruk
« Svar #9 Dato: 03 Januar , 2009, 15:09 »
okay ;D