Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: stivnet høne  (Læst 9680 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
stivnet høne
« Dato: 20 December , 2008, 21:07 »
har I nogensinde haft en høne, der pludseligt opførte sig som om hun var blevet hypnotiseret?
hun har stået, som en kugle på sine ben, samme sted i hønsehuset hele formiddagen og indtil ihvertfald kl 14, hvor vi skulle gå. hun blinkede normalt, men rørte sig ikke ud af flækken når jeg vinkede til hende, klappede hænderne sammen foran hovedet på hende eller nulrede hende.
hun lyder ikke forkølet.

nu er vi kommet hjem, og hun har flyttet sig et andet sted hen i hønsehuset - men har lagt sig som en kugle på gulvet. meget usædvanligt, da alle vores høns sover på hjal.
hun kom ud af en lang og forgæves skruk (på næsten seks uger)! for en uge siden og har virket normal siden.
vi har på fornemmelsen, at hun er ved at slippe taget i denne verden og er i tvivl om vi skal hjælpe hende på vej i morgen, eller om der er noget, vi kan gøre.
det er ikke til at sige, om hun lider, eller om hun er i så dyb trance, at hun intet mærker.
« Senest Redigeret: 20 December , 2008, 21:36 Fra regitze »
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: stivnet høne
« Svar #1 Dato: 20 December , 2008, 21:44 »
Hvad hvis I løfter hende op og flytter på hende?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: stivnet høne
« Svar #2 Dato: 20 December , 2008, 21:49 »
god idé, det prøver vi i morgen.
tiden var knap i dag.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: stivnet høne
« Svar #3 Dato: 20 December , 2008, 22:09 »
Kan hun have læggenød?.. Lyder for mig som om hun har ondt. Et dyr, der har meget ondt kan godt se ud som om de er i trance/shock...
Hvis jeg var dig, ville jeg tjekke hende nu og evt sørge for, at hun fik godt med varme - evt pakke hende ind nogle timer i et varmt håndklæde el.l. Væske er vigtigt; hvis hun ikke vil drikke, så giv hende noget væske med en sprøjte. Håber, hun får det bedre.
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: stivnet høne
« Svar #4 Dato: 20 December , 2008, 22:13 »
Har oplevet noget lignene flere gange med høns. Som regelt ved mig står de i hjørnet ved udgangen, og endten kommer de sig eller også dør de i løbet af en dag eller to.... Det er noget underligt noget, jeg ved ikke hvorfor, men ved mig flytter de sig dov hvis jeg går hen til dem, og snakker eller andet ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: stivnet høne
« Svar #5 Dato: 20 December , 2008, 22:21 »
mange tak, Jake. har lige læst artiklen om læggenød. av.
vi skal tidligt op i morgen og undersøge hende. nu ved vi da i det mindste hvad vi skal gå efter.

ja, det er noget mærkeligt noget, Mikkel.
jeg krydser fingre for, at hun er kommet sig i morgen, som du har været heldig med, at nogen af dine har gjort.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: stivnet høne
« Svar #6 Dato: 20 December , 2008, 22:32 »
Jeg krydser også fingre for hende ;D....

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: stivnet høne
« Svar #7 Dato: 20 December , 2008, 22:39 »
Har du mulighed for at tage hende ind i varmen nu?.. Det vil være godt for hende, hvis det er læggenød.
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: stivnet høne
« Svar #8 Dato: 20 December , 2008, 22:42 »
godt du er her, Jake:) jeg er på vej ud at hente hende.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: stivnet høne
« Svar #9 Dato: 20 December , 2008, 22:56 »
hvordan går det? Reagerede den på at blive flyttet?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: stivnet høne
« Svar #10 Dato: 20 December , 2008, 23:18 »
jeg ved ikke hvorfor at jeg først havde troet, at vi kunne gøre noget fra i morgen. jeg har ikke haft høns inde i stuen tidligere, så det indgik ikke i mine overvejelser.

hun kom ind i varmen og blev masseret med olie omkring kloakken. der var intet unormalt at mærke. hun fik 3-4 ml vand fra en 1ml's sprøjte og blev puttet i en kasse ved brændeovnen.
et par minutter efter blev hun urolig og Claus tog hende op. så døde hun i hans skød.

vi finder nok aldrig ud af hvorfor. men jeg har lært en vigtig lektie her. en stivnet høne ER dødssyg og har muligvis stærke smerter. havde vi vidst dette i formiddags, havde vi nok båret hende ud til huggeblokken med det samme.

igen, tusind tak for assistancen, Jake.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: stivnet høne
« Svar #11 Dato: 21 December , 2008, 01:19 »
jeg tror, hun var blevet for grundlæggende afkræftet efter sin lange skrukperiode.

da hun gik i skruk i november tog jeg æggene fra hende og forsøgte at afskrukke hende, da jeg tænkte, det var en dårlig årstid.
men hun var stærkere end mig, så efter tre (TRE) uger opgav jeg og gav hende nogle æg, der desværre viste sig at være ubeboede.

hun lå sammenbidt i endnu tre uger og først for en uge siden -  da silkehønen Kaj i øvrigt blev skruk -  hoppede hun ud på svage ben til de andre. i den forløbne uge har hun piklet rundt og lignet en, der har nydt livet og grønkålen.

så galt kan det altså gå.

i morgen lyser vi de æg Kaj ligger på. hvis de ligeledes er ubefrugtede må hun tvangsaktiveres (og hanerne udskiftes med nogle, der ikke falder af damerne).

er der en af jer der har nogle gode råd til afskrukning - udover at bære ud i lyset hele tiden?
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: stivnet høne
« Svar #12 Dato: 21 December , 2008, 08:33 »
Det gør mig ondt at høre, ja der er en måde at afskrukke på, der er en gammel tråd om det, og hvis jeg husker rigtig så er det noget med en sort balje eller spand man sætter over hønen i ca et døgn, men husk væske, den skal jo have væske. Jeg har ikke selv prøvet denne metode.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: stivnet høne
« Svar #13 Dato: 21 December , 2008, 09:48 »
Jeg har tidligere prøvet noget lignende. Flyttet skrukken til et lille bur f.eks kaninbur med fast bund og KUN givet den æglægningsfoder, IKKE fuldfoder eller korn og lign. og så naturligvis skaller og vand. Men alene flytningen var ofte nok, Nu lader jeg dem normalt bare ligge til de selv opgiver.
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: stivnet høne
« Svar #14 Dato: 21 December , 2008, 10:41 »
Hvis du har mod på det, kan du prøve at obducere hende for at se om det var et æg. Men jeg synes også det lyder mere om udmattelse som du selv skriver.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!