Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan høns fryse?  (Læst 24433 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Kan høns fryse?
« Dato: 19 December , 2008, 13:06 »
Hej alle.
Jeg er helt ny bruger, og har oprette mig herinde, da vores børn i snart 5 år, har snakket om at de synes at vi skulle have nogen høns.... Nu er tiden vist ved at være inde til at realisere det.... Og pludselig dukker der ca. 1000 spørgsmål op om høns.... He he

Vi har fundet en annonce på nogle høns, der lyder som den slags vi søger, Orloff, hedder racen.... Egentlig er vi jo ret ligeglade med racen, vi skal bare have nogle skikkelige høns....

Jeg har da tidliegere passet høns hos den landmand jeg engang arbejdede for, og der hvor jeg havde hesten opstaldet som barn, men der var det jo andre der stod for forholdene, hvorfor jeg jo bare skulle fodre og samle æg....

Mit primære spørgsmål er, om høns kan fryse? Vi har et hønsehus til ca. 30 høns, men vil altså ikke have mere end 5-7 stykker i alt.... Men hvis nu de høns vi finder, er vant til at bo tæt sammen med andre høns og selvom de måske er vant til at komme ud dagligt, tænker jeg på, om de evt. vil komme til at fryse med så meget plads, når de ikke er flere.... Hvis de fryser bliver de vel syge og dør måske, hvilket jo vil være rigtig ærgeligt, når nu børnene endelig har fået dem....

Er der evt. noget man kan gøre så det ikke bliver for koldt for dem? Hvis man nu har lukkede redekasser de kan sove i, vil de så evt. nemmere kunne holde varmen?

Og der er skam flere spørgsmål....

Hvor gammel kan en høne blive?

Hvor gamle må de max være ved indkøb, hvis man ikke skal forvente at de dør inden for den første måned?

Og ja, tænkte at dette nok var det bedste sted at søge svar.....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan høns fryse?
« Svar #1 Dato: 19 December , 2008, 13:41 »
Velkommen her på forum, det er det helt rigtige sted, hvis man har spørgsmål om høns - jeg vil forsøge om jeg kan svare på nogle af dine spørgsmål, og ellers er der helt sikkert andre, der kan.

Nej, høns fryser ikke, de kan derimod ikke tåle fugt og træk, mine høns bor i et lille træhønsehus, der ikke er isoleret, og de stortrives, jeg har smuthullet lukket om natten. Du kan se billede i mit galleri.
Hvor gamle kan høns blive? Det kommer jo meget an på, hvad du vil med dine høns, hvis du gerne vil have æg, ja, så starter de med at lægge æg i ca. 6 mdr. nogle også lidt før, men det kommer an på race og årstid. Når de har lagt æg et års tid falder antallet af æg med ca 20 % pr år. Hvis du også vil slagte, skal de jo ikke være for gamle og seje. Jeg synes, du skal læse lidt om de forskellige racer her på forum i vores leksikon. Noget jeg vil advare imod, er at købe de såkaldte et-årige "brugte" høns fra et æggeri, for de er faktisk slidt op!
Jeg har selv dværgwyandotter, de er søde og tillidsfulde og meget rolige, de spiser af hånden og kommer, når jeg kalder, de kommer hvis de ser eller hører mig i haven, og banker på vinduerne for at tigge godbidder. Jeg fik dem, da de var ca. 3 mdr gamle, og da kunne de klare sig uden ekstra varme osv. Jeg synes helt klart du skal få dem så unge som muligt, så de bliver prægede på jer.
Hvis du har mulighed for en hane er det helt sikkert en ekstra gevinst, hanen sørger for at den sociale orden bliver opretholdt i flokken, han passer godt på dem alle, og finder godbidder til damerne, som han så kalder hen med høje klukkelyde, det er SÅ sjovt at se. Endelig kan man jo også få sine egne kyllinger med en hane, og der er bare SÅ SJOVT skulle jeg lige hilse og sige; forestil dig dit barn med et næsten klækkeklart æg i hånden, hvor man kan høre den lille kylling pippe inden i (og nej, man må altså ikke "hjælpe" kyllingen ud, det kan den dø af), forestil dig den hønemor adfærd du vil se - WOW1
Held og lykke med dit hønsehold.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Kan høns fryse?
« Svar #2 Dato: 19 December , 2008, 14:25 »
Velkommen  <I til stedet hvor man kan spørge om alle hønse ting.

Jeg kan kun støtte Marianne. Hun beskriver det flot/godt.
En lille tilføjelse--- Kan læse at du skriver vore børn, altså flere børn  ;)
Det kunne være en ide at finde lidt forskellige farver, så kan børnene bedre kende dem fra hinanden.
Så længe du kun har 1 hane kan man nemlig godt have flere racer høner til at gå sammen, bare størelsen på hønsene er passende.

Glæd dig til mange gode timer i godt selskab  <P
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kan høns fryse?
« Svar #3 Dato: 19 December , 2008, 14:49 »
Velkommen til :)
Min søster går ikke ind for at slagte hendes høns. De får lov til at rende rundt til de selv kradser af. Den sidste fra hendes gamle flok er lige død, den blev omkring 10 år.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kan høns fryse?
« Svar #4 Dato: 19 December , 2008, 15:44 »
Velkommen til. Der er lidt billeder af Orloff i galleriet, se
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=gallery&album=155

Selv om det er under kamphøns, så er det altså ikke til hanekamp, bare rolig.

Hvis de er vant til at komme ud og dermed til lave temperaturer, så vil de få det fint i dit hønsehus. Bare det som sagt ikke får træk eller fugt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Kan høns fryse?
« Svar #5 Dato: 19 December , 2008, 18:22 »
Velkommen til

jeg kan også kun give ret i det der er skrevet. Endvidere skriver du at du har et hus til 30 høns men kun er interesseret i 5-7 høns. Så vil jeres høns få et dejligt stort hus at være i de skal nok finde sammen så de ikke fryser.

Mange hønse hilsner
Kate
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Kan høns fryse?
« Svar #6 Dato: 19 December , 2008, 19:33 »
Mit primære spørgsmål er, om høns kan fryse? Vi har et hønsehus til ca. 30 høns, men vil altså ikke have mere end 5-7 stykker i alt....

Ja haaaaa haha ha den kender jeg godt, jeg skulle også bare have 4-5 høns incl hane, men er nu oppe på 10 og er på jagt efter et hus mere.
jo jo vi snakkes ved om et halvt års tid   <H

Held og lykke :)

Wanda
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Kan høns fryse?
« Svar #7 Dato: 19 December , 2008, 21:16 »
Tusind tak for alle jeres svar.... Og tusind tak for velkomsten....

De er absolut brugbare (håber godt nok ikke at jeg ender med mange flere høns end planlagt.... Desværre er jeg typen det SAGTENS kunne ske for.... He he....)  ::)

Og tak for linket til billederne af dem.... Har ikke kunnet finde nogen via google.... Men de ser da meget pæne og STORE ud.... :o

I den annonce jeg har fundet står der, at det er rolige høns, og så tænker jeg, om det nu også er rigtigt, når de er kategoriseret som kamphøns.... ??? Nå, jeg må lige se på det link, hvad der står om kamphøns.....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Kan høns fryse?
« Svar #8 Dato: 19 December , 2008, 22:41 »
Ja velkommen til :)..
Og vent du bare og se.. Du har jo huset til det ;)..
Så lad os høre nærmere om 3-6 måneder hvor mange du har gående ;D

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Kan høns fryse?
« Svar #9 Dato: 19 December , 2008, 23:55 »
Hilsen Susanne

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Kan høns fryse?
« Svar #10 Dato: 20 December , 2008, 13:13 »
Vi har fundet en annonce på nogle høns, der lyder som den slags vi søger, Orloff, hedder racen.... Egentlig er vi jo ret ligeglade med racen, vi skal bare have nogle skikkelige høns....
Kære ven, du leger med ilden.
At indlede en debat med at sige noget som helst om en race rummer en fare for, at dette bliver selve emnet i debatten. Denne fare forstærkes yderligere af din antydning af, at du ikke interesserer dig for racer, og derfor ikke har forstand på dem.
Her kunne jeg for eksempel have lyst indskyde en bemærkning om, at Danske Landhøns er de hyggeligste, flotteste, sødeste og klogeste høns jeg har hørt og set, foruden at fortælle dig, at næsten alle andre Europæiske Landhøns er uddøde.
Alt dette vil jeg - i respekt for dit allerede truffede valg - ikke belæmre dig med.  ;)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kan høns fryse?
« Svar #11 Dato: 21 December , 2008, 08:38 »
 <I Du skal også have et velkommen fra mig, som du kan se så har vi alle vore favoriter (staves) og jeg vil ønske dig held og lykke med den race du er faldet for  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Kan høns fryse?
« Svar #12 Dato: 22 December , 2008, 11:31 »
He he he.... Det lyder skummelt med alle jer, der mener at vi ikke vil kunne "nøjes" med de der 4-5 høns og en hane..... Mest af alt fordi vi startede med at have et mål, der hed 4 høns og en hane.... Manden vi havde kontakte til med de der Orloff høns havde så annonceret 5 høns og EN hane.... Ok, tænkte vi.... 4 eller 5... Det betyder vel ikke det store.... Nu har han så fortalt, at vi vil kunne få 5-6 høns og en hane, hvis vi er interesserede.... Nåh ja.... 5 eller 6.... Det betyder vel ikke det store..... Så jeg er jo allerede i risikogruppen for mange høns.... :o

Og manden har ævlet om, at han da rigtig gerne OGSÅ vil have sådan nogen med fjer på fødderne.... Bare et par stykker.... Hrm hrm.... Og de der alm røde høns er også rigtig fine.... Måske engang.... (oki... 6 høns + 2 fjerfødder + en hane.... Er der andre end mig, der kan se at det allerede INDEN vi overhovedet har anskaffet NOGEN høns, overstiger de der 4 høns og en hane vi startede ud med?) Måske vi helt skal lade være? For at sikre at vi bliver ved med at have et, hvis det er tilfældet, særdeles begrænset hønsehold på 0,0.... He he...

Må indrømme at det lyder spændende med Landhønsene, men jeg synes at de hvide er lidt kedelige at se på, deværre.... Så umiddelbart bliver det ikke sådan nogen.... Men man ved jo aldrig hvad tiden bringer af høns.... He he....

Nå, men vi regner med, at vi skal op og se de der Orloff i eftermiddag, og jeg tror da at vi vil blive frygteligt overraskede, hvis det viser sig, at vi ikke har nogen med hjem.... Så jeg er rigtig spændt på at se dem....

Dog må jeg indrømme, at jeg er bange for, at i kan gå hen og få ret i det med hønseholdets stigende omfang....   :'(
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan høns fryse?
« Svar #13 Dato: 22 December , 2008, 13:41 »
Nu er det jo sådan at Landhøns findes i følgende farver : brune, hvide, sorte, sølvhalset og grå-stribede, sort sølvhalset, sort guldhalset og gule. !! I hvertfald i følge standarden.

De findes også i dværg, samt i en kortbenet version, som hedder Lutte .
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Kan høns fryse?
« Svar #14 Dato: 22 December , 2008, 13:55 »
Hmmm.... Ja, det vidste jeg selvfølgelig ikke.... Sorte.... De lyder flotte....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk