Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: gode æglæggere  (Læst 7339 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ingevoigt

  • Gæst
gode æglæggere
« Dato: 08 December , 2008, 21:25 »
Tjohh... jeg er en nybegynder af format ::)... jeg har endnu intet på plads af det jeg skal bruge men forsøger mig med den forsigtige start hvor jeg samler informationer.

Hvilke høns er de beste æglæggere.... og hvor finder jeg bedst mulige oplysninger hvis ikke her?
Jeg har brug for at vide hvor meget plads og hvilket foder.... hmmm... i virkeligheden har jeg nok brug for at vide alt der er at vide inden jeg starter ud med hønsene i foråret... Vi bygger selv hønse huset... nogle ideer til materiale og størrelse?...
Vi har marsvin vi påtænker at putte ud til hønsene... i bure, da vi har et familiemedlem der er allergisk...
hmmm... venter spændt på at høre om der mon er nogen derude der kan hjælpe og som tør hoppe ud i så "grøn" og spørgelysten en person jeg er...*SS*

Inge ;D

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: gode æglæggere
« Svar #1 Dato: 08 December , 2008, 21:52 »
Hvilke høns der er bedste æglæggere ved jeg ikke lige. Men jeg holder meget af sussex  :)
Mht. foder skal hønsene have æglægningsfoder, skaller (eller lign), rent vand og så kan man give dem diverse fra husholdningen. Foder kan købes på Møllen eller Land og Fritid eller lign. steder. Ca 100 g pr. høne pr. dag.
De har også godt af et blødfoder engang imellem, der er en opskrift på hønseguf her på siden som er rigtig god da den indeholder alle de "gode" ting som høns har brug for.
Mht. plads siger man så vidt jeg er informeret 1 m2 pr høne i hønsehuset. Billeder af indretning, siddepinde og foderpladser kan ses i galleriet, der er mange gode forslag. Og ellers er søgefunktionen, som du finder i den blå bjælke foroven, rigtig god hvis der er noget bestemt man leder efter svar på.
Man kan også låne utallige bøger på biblioteket omkring hønsehold.
Det var svar på lidt af det du har spurgt om, der kommer helt sikkert flere brugbare svar  :)
Velkommen til og god fornøjelse...du skal nok blive "bidt" af en gal høne  ;D <I
« Senest Redigeret: 08 December , 2008, 22:26 Fra Lisbeth Kristine »
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: gode æglæggere
« Svar #2 Dato: 08 December , 2008, 21:57 »
Velkommen til!!!! <K

Ja der er mange gode høns som lægger gode store æg  ::)

R.I.R., New Hampshire, Sussex og Italierner som er nogle af de bedste.
Du kan få dem i forskellige farver men det gør ikke nogen forskel. ;)

Held og lykke!!

Men pas på .......engang høns,- altid høns.


Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: gode æglæggere
« Svar #3 Dato: 08 December , 2008, 22:01 »
Australorps, Jersey Kæmper osv.

Nogle er gode æglæggere, nogle er gode slagte dyr og nogle er faktisk begge dele. Men fælles for dem alle er at de skal fodres og passes rigtig for at få mest muligt ud af dem.

Ja engang egne æg, altid egne æg !!

Og så bliver købeæg meget hurtigt kedelige !!!!!!!!
« Senest Redigeret: 08 December , 2008, 22:04 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: gode æglæggere
« Svar #4 Dato: 08 December , 2008, 22:10 »
Hej Ingevoigt!

Tillykke med beslutningen om at holde høns - det kommer I garanteret ikke til at fortryde. Og det er faktisk ret enkelt - selvom det kan virke kompliceret når man begynder at forske i det.

Vedr foder, hønsehus, plads mv vil jeg foreslå, at du kigger i de artikler, der allerede eksisterer. Kig ude til venstre under "generelle artikler", "artikler om avl" og "artikler om foder". Gem evt. artiklerne om sygdomme og utøj til en senere lejlighed. Endnu længere nede er der pdf-filer, man kan downloade - bl. a. om bygning af hønsehus.

Det, jeg har lyst til at kommentere, er valget af høns. Der findes to slags høns - industrihøns, som er specielt fremavlet til at lægge mange æg, og som måske til gengæld har mistet en del af deres naturlige instinkter - bl.a. rugeinstinktet. De kunne f.eks hedde Isa Warren, Isa Brown eller Amberlink.

Og så findes der racehøns i både stor og dværgudgave. De har bevaret en - for dem - naturlig adfærd og levevis, men lægger til gengæld ikke så mange æg som industrihønsene - nogle dog færre end andre.

Jeg har selv prøvet både industrihøns og racehøns - og kan helt fordomsfrit sige, at der er fordele ved begge. Og er det allervigtigste antallet af æg - og ikke andet -  er det nok industrihønsene, du skal gå efter.

Jeg er selv endt med racehøns, og kommer aldrig til at holde industrihøns igen. Helt personligt synes jeg, at der er gået for meget af hønsenes naturlige adfærd tabt ved målrettet at fremavle "ægproduktionsdyr"

Jeg har silkedværghøns nu - og guderne skal vide, at skulle jeg leve af at sælge æggene, var jeg gået konkurs forlængst. Til gengæld er de søde, sjove, smukke, tamme og rugevillige. Jeg har f.eks. en høne, som ligger på tre æg i øjeblikket, så der skulle gerne være små kyllinger juleaftensdag. Børnebørnene elsker at komme og "tælle kyllinger" og finde på navne til dem. Det ville jeg ikke opleve med industrihøns. (Til gengæld må jeg supplere ægproduktionen hos købmanden af og til)

Så det er en temperamentssag! Og jeg må indrømme, at da jeg havde industrihøns (Isa warren) var det virkelig en fornøjelse at hente ti æg dagligt fra ti høns.

Held og lykke med dit/jeres valg. Hvis du surfer rundt her på forum, vil du kun blive klogere. Der findes næsten ikke det emne, som ikke har været diskuteret - og det er rigtig interessant - og nogen gange morsomt -  at følge med i.


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: gode æglæggere
« Svar #5 Dato: 08 December , 2008, 22:23 »
Jo hybrid høns er levende æggemaskiner og det er så det. Udseende, temperament og instinkter er ikke væsentligt bare de kan lægge en masse æg. (det første års tid)

Hvis du vil avle så er det racehøns der er bedst. Racehøns kan man altid forbedre, hvorimod hybrider bliver ringere end forældre dyrene og er "engangsprodukter".

Desuden lægger mange racehøns rigeligt med æg til en almindelig husholdning.

Racehøns brugte man  "i gamle dage" i industrien, og racehøns er trods alt "stamfædre" til hybriderne.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: gode æglæggere
« Svar #6 Dato: 08 December , 2008, 22:25 »
Mine sussex ligger nok æg til at der er nok til huset og til at sælge af, og så betaler de deres egen foder på den måde. Kyllingesalget spæder selvfølgelig også til, men det er jo kun halvdelen af året. Der er sjældent minus på hønsenes bankbog.
Dog ligger mine ikke så mange æg om vinteren, men resten af året synes jeg at vi svømmer i æg.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: gode æglæggere
« Svar #7 Dato: 09 December , 2008, 16:51 »
Jo hybrid høns er levende æggemaskiner og det er så det. Udseende, temperament og instinkter er ikke væsentligt bare de kan lægge en masse æg. (det første års tid)

Hvis du vil avle så er det racehøns der er bedst. Racehøns kan man altid forbedre, hvorimod hybrider bliver ringere end forældre dyrene og er "engangsprodukter".

Desuden lægger mange racehøns rigeligt med æg til en almindelig husholdning.

Racehøns brugte man  "i gamle dage" i industrien, og racehøns er trods alt "stamfædre" til hybriderne.
I helt gamle dage brugte man Landhøns. Hvert eneste land, måske hvert eneste område i Europa, har haft deres egne, særlige type Landhøns, tilpasset områdets sæder og klima.
I virkeligheden er det næsten en skam at betragte vore egne Danske Landhøns som race- og udstillingshøns.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.