Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æg om vinteren.  (Læst 6498 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
æg om vinteren.
« Dato: 04 December , 2008, 20:10 »
Jeg har et godt stykke tid forsøgt at finde nogen rugeæg, det har vist sig at være svært. Jeg kom i den forbindelse til at spekulere over hvor mange æg i andre får om vinteren. Da det mske være forklaringen, hvis der er mangel på æg rundt omkring :)
I en tråd der hedder "æg" er der lidt om emnet, men kun om en race. For ikke at "stjæle" en andens tråd, har jeg lavet en ny.
Jeg vil gerne høre lidt om hvilke høns i har og om de lægger æg her i vinter?
Hvad gør i for jeres høns her i vinter?
Jeg kan starte med mig selv. Jeg har 3 røde sussex, en fra forrige sommer og to fra sommer , to gule orpington fra sommer og fire haner(silke og gul orpington) :D(og ja de trives sammen endnu  ;)) Jeg får ca et til to æg om dagen orpingtoner gir et æg om dagen og den "gamle sussex giver ca. hver tredje dag. De går på et stort område i en isoleret gammel svinestald, de har lys fra ca 8 til 19 og de kommer ud og frit næsten hver dag.
De får foder fra foderstoffen i en automat. Aner ikke om det har betydning men de går på halm.
Jeg håber at der er andre som har lyst til, at dele deres vinter erfaringer :)
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: æg om vinteren.
« Svar #1 Dato: 04 December , 2008, 21:35 »
Mine lagde indtil de blev aflivet 4-8 år æg dagligt. De var 13 om det hvor der var en på 5 år, fire på 3 år og resten på 1-2 år :)...Så det var okay med æg ;)... Der var lidt blandet. Havde 3*dværg plymouth rock, 3* dværgkochin, 3*røde amerikanere, 3 krydsede dværg høns og 1 stor høne af ukendt rarce :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sv: æg om vinteren.
« Svar #2 Dato: 05 December , 2008, 09:58 »
Det lyder til at jeg har held med mine blandings høns. Der er 6 damer, og de ligger 4-6 stk. hver dag. De har nok ikke bemærket at det er vinter  ;) Det skal også lige siges at de bliver lidt overforkælet med "god mad" flere gange om dagen :D
Hilsen Vinni

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: æg om vinteren.
« Svar #3 Dato: 05 December , 2008, 10:01 »
Jeg tror også at blandingshøns generelt ligger flere æg end racehøns gør om vinteren.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: æg om vinteren.
« Svar #4 Dato: 05 December , 2008, 12:32 »
Jeg har orpingtoner, som er kendt for ikke at lægge særlig mange æg. De er fra marts og er lige gået i gang med æglægningen i løbet af de sidste 3 uger :). De får ikke ekstra lys, men et tilskud af vitaminer og torskelevertran i deres blødfoder. Hver høne giver ca. et æg hveranden dag, men det er selvfølgelig blevet bedre og bedre i løbet af de 3 uger, som de har været igang.
Jeg har hørt at 1. års høner der kommer i lægning inden vinteren, vil fortsætte med at lægge vinteren igennem (de har jo heller ikke nogen fældningsperiode ligesom de ældre høns). Man siger vist at en høne, som er startet på sin 2. læggesæson kun lægger 80 % af hvad den gør i 1. sæson. Og i 3. læggesæson lægger den så 80% af hvad den gjorde i 2. sæson. Så derfor er det altid smart at have nogle 1. års høner i sin besætning for at sikre vinterlægningen (bare de ikke er udruget så sent, at de ikke når at komme i lægning inden vinteren).

Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Sille

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
  • Jeg har 13 høns og 1 hane
Sv: æg om vinteren.
« Svar #5 Dato: 05 December , 2008, 13:45 »
Jeg har også blandingshøns - 6 stk. - og de lægger 4-6 æg hver dag. De får ekstra lys fra 6-8. Og så får de rigelig med mad (siger mine "hønse"-kollegaer her på arbejdet). I går lå der et mega-æg. Det vejede 92 gram - stakkels høne.
Hilsen Sille

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: æg om vinteren.
« Svar #6 Dato: 05 December , 2008, 17:00 »
Jeg har sussex og lige nu kommer der vel 2 æg om dagen, fra 4 høner (hvoraf den ene er blevet skruk).

Jeg har så andre tanker omkring det med rugeæg nu. Og en af grundene til at jeg ikke sælger æg nu er, at de meget let kan få kuldeskader (= ingen kyllinger) og så er det efter min mening ikke tiden til kyllinger nu. Det hører foråret og sommeren til.
Hilsen Susanne

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: æg om vinteren.
« Svar #7 Dato: 10 December , 2008, 13:39 »
Har 7 lys sussex, og jeg får 1-2 æg om dagen!!!
Det er alt for lidt synes jeg.
Hønsene er fra marts måned og begyndte så småt at lægge æg sidst på sommeren. Tror ikke der nogensinde har lagt 4 æg i kassen på samme dag med disse høns.

Hvad er problemet?
De får ingen ekstra lys, men masser af grønt, vitaminer, æglægningsfoder og kråseflint.

Burde de ikke lægge flere æg? - overvejer stærkt at gå tilbage til æglægningsmaskinerne som jeg tidligere havde.

- Martin