Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æg  (Læst 8950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: æg
« Svar #15 Dato: 04 December , 2008, 21:30 »
Okay, hvis de skal give æg, og du ikke giver dem det i forvejen, så plejer mine at få et ægligningsfodder fra fodderstoffen ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: æg
« Svar #16 Dato: 04 December , 2008, 21:41 »
Høns uanset race vil gerne have det samme og spise hver dag. Hvis du vil have æg af dem hele året så pas på med at skifte, eller give dem madrester eller opblødt brød eller lign.

De skal have lys hele tiden 24 timer i døgnet. Pt. har jeg tændt lyset hos mine fra 16.00 - 8.00.

Og så husk skallerne, om det er muslinge skaller eller strandsandsskaller er lige meget. Men jeg bruger også hvidsand i bunden af hønse huset. Det er nemlig rigtig godt til deres kråse.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: æg
« Svar #17 Dato: 04 December , 2008, 21:56 »
Høns skal så absolut ikke have lys 24 timer i døgnet for at ligge æg. Jeg vil nærmest sige at det er dyrplageri at have lys hos dem hele tiden. Hvornår skal de hvile?? De bliver da stressede af at have lys hele tiden.
Hos mine er der lys fra kl 4 om morgenen og til kl 9 og så tager dagslyset over. Om aftenen er der ikke lys for jeg synes de skal have mulighed for at finde på pind så det ikke pludseligt bliver mørkt. Og mine er ikke vant til lys om aftenen.
Hvis man vil have æg hele året rundt kan man ligeså godt købe industrihøns.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: æg
« Svar #18 Dato: 04 December , 2008, 22:39 »
Nu har jeg jo indrettet mit hønsehus således der er lys på gangen..

På den måde har de lys men der er altid skygge/mørkt så de præcist ikke bliver stresset. Jeg behandler mine dyr ordentligt, så jeg synes dine beskyldninger er en smule hårde.

Jeg vil gerne tage nogle billeder og ligge ind, så du kan se hvordan det ser ud.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: æg
« Svar #19 Dato: 04 December , 2008, 22:58 »
Du skrev bare at de skulle have lys 24 timer i døgnet for at ligge æg..ikke at de havde skygge. Og at de har direkte lys i 24 timer synes jeg er dyrplageri...det er bare min mening. ;) At de så har skygge hos dig er jo så en god ting...selv om jeg stadig mener høns burde have helt mørke et par timer i døgnet :)
Kan dine høns godt sove bare i skyggen?
Mine de sover kun helt, og snorker tilmed...hehe...når det er helt mørkt. Bare der kommer det mindste lys vågner de op.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: æg
« Svar #20 Dato: 05 December , 2008, 19:53 »
Jeg håber ihvertfald ikke jeg gør dyrene ondt. Men snakkede faktisk med en ven i klubben i dag om emnet.

Han mener, som du, at jeg skal slukke lyset ca 4 timer i døgnet for at få en bedre "kultur" i hønsehuset.  Ja man kan stadigt blive klogere.

Du fik ret  ;)
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: æg
« Svar #21 Dato: 06 December , 2008, 10:21 »
 ;D
Man lærer så længe man lever.  <A .....Hvis man altså selv  <- vil lære.

Vi skal alle huske, at det er venligt ment, når andre giver deres mening til kende.  Det er derfra man får gode og lærerige debatter ikk ?
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: æg
« Svar #22 Dato: 06 December , 2008, 12:41 »
Ja det var i hvert fald venligt ment herfra :)
Men måske lidt hårdt sagt, jeg er nok mere dyrenes ven end menneskenes  <.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Millebanke

  • Gæst
Sv: æg
« Svar #23 Dato: 09 December , 2008, 13:38 »
Hej..

Jeg er ny her, vi har lige købt hus, hvor der fulgte 9 dejlige høns med som lagde æg, og pludselig stoppede de, og er rigtig glad for at jeg her kan læse mig frem til at de ikke ligger æg om vinteren,(så det ikke er os der har gjort noget galt) Hvornår starter de igen, og er der noget vi skal gøre?

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: æg
« Svar #24 Dato: 09 December , 2008, 15:34 »
Når de er færdig med at holde pause :) Der kan godt gå et par måneder.
Men det kan også skyldes stress over nye ejere. Så brug tid på dem og giv dem noget god mad, så de vender sig til jer, og kommer til at synes om jer. Det er jo ikke sikkert at i gør alt præcis som de forige ejere gjorde.
Mine høns ved i hvert fald godt at når min kæreste kommer med over i stalden er det fordi de skal fanges og gøres noget ved, enten smøres ellers slagtes. Så der stresser de lidt mere end når det bare er mig der kommer derover.
Det samme når jeg selv kommer ud i hønsegården kommer de løbende og falder næsten over hinanden for at komme først. Men hvis jeg har gæster med deromme løber de helt op i den anden ende af hønsegården.
Så jeg vil tro at de bare skal vænne sig til jer, så skal de nok komme i gang igen.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth