Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemmelavet kyllingefoder ?  (Læst 17211 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Dato: 03 December , 2008, 14:07 »
Er der nogen som laver kyllingefoder selv, og på en måde så det kan holde over en længere periode ?

Jeg er lidt nysgerrig for og høre opskrifter på det, da jeg overvejer at prøve og lave noget selv. Men da jeg savner erfaring vender jeg mig lige mod jer her på forum, ideen var at man måske lavede et bedre kvalitets foder på denne måde end det man køber....om ikke andet så friskere  ;)

Men det afhænger jo også af hvor besværligt det er at lave og fremskaffe de forskellige ingredienser.

Som ekstra tilføjelse er det til de kommende serama kyllinger jeg regner med kommer i løbet af 09, så det skal være et meget fint foder da serama kyllinger for eksempel ikke kan spise alm kyllinge foder da det er for stort for dem  8)

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Svar #1 Dato: 03 December , 2008, 17:11 »
Jeg har prøvet med adskillelige sammensatte produkter også hjemmelavede, Men.

Prøv med startfoder til fasaner der er masser af protein og olieholdige frø. Det giver, efter min mening, det bedste resultat. Og som oftest det mest ensartede.
Blander man selv, kan man nemt komme til at blande lidt mere af det og lidt mindre af det, og det kan fjerkræ bestemt ikke lide.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Svar #2 Dato: 03 December , 2008, 18:29 »
Hm.. blandede mit startfodder med havregryn for at gøre det bedere. Til sidst åd de kun havregryn, så måtte tage det væk igen ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Svar #3 Dato: 04 December , 2008, 13:23 »
Man kan godt blande sit foder selv, men man skal vide hvad man gør. Jeg mener der ligger et link til en hjemmeside (engelsk) med recepter på hjemmeblandet foder, her på DFF.

Jeg har til andre blandet startfoder som "vist nok" gav nogle ret pæne kyllinger :). Jeg blandede 45 % hvede (møllehvede), 5 % rapsfrø, 5 % havre, 15 % HP-soyaprotein, 3 % fiskemel, 5 % soyaolie, 15 % majs (fransk) + monocalciumfosfat, dicalciumfosfat, vitamiblanding (optimeret på B3 og D3 vitamin) + coccidiostat.

Det vil naturligvis være friskt når det lige er blandet. Men råvarerne er jo lige så "gamle" som i købt foder. Startfoder vil jeg kalde friskt i max! 2 måneder fra blandedato, egentlig helst ikke mer end 40-50 dage (aldrig foder i sollys og varme).
Det jeg lægger vægt på ved at blande selv er at jeg ved hvor råvarerne stammer fra, og hvilken kvalitet de har. Man ser stadig byg i fjerkræfoder til hobbyavlere, byg bør ikke bruges til fjerkræ, i hvertfald ikke kyllinger. Fiskemel, majs (fransk, argentinsk eller amerikansk), soyaolie ses ikke ret tit, hvilket også er en fejl. Men det hænger nøje sammen med pris. Selv hos nogle hobbyfolk lægges der alt for meget vægt på at foderet skal være billigt. Dyrt og godt foder er ikke til at sælge, med mindre det er økologisk, hvor kvaliteten (renhed fordøjelighed) af råvarerne bestemt ikke behøver at være bedre.

Hjemmeblandet foder kan ikke uden videre presses i piller. Kyllingerne kan sagtens æde mel, men det bliver svært at sikre sig at de æder "hele" foderet. De vil ofte tage de største partikler og lade de vigtige vitaminer, mineraler m.m. være. Ved at blande skånsomt og ved at bruge en god kvalitet olie og lege lidt med blandemetoden, f.eks. spraye fedt i blandingen, kan det dog udmærket lade sig gøre.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Svar #4 Dato: 04 December , 2008, 13:48 »
Jeg har i år brugt en blanding af kværnet hvede og kværnet majs. Meget fint kværnet. I det har jeg blandet vitaminer.

1-2 gange om ugen har de fået lidt guf = rester (også kød), i det har været hvidløg/hvidløgsolie.

Dette er de vokset fint op på. Ingen er fede, nok nærmere et par 100 gram for lidt. Det er sussex jeg har fodret, og jeg ved ikke hvordan andre racer vil trives på det.

Ingen medicin i foderet, frit udløb som sikkert har gjort at kyllingerne har fået de ekstra ting de har behøvet af naturlig vej!
Hilsen Susanne

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Svar #5 Dato: 05 December , 2008, 15:00 »
Hmm ja jeg kan godt se det er en større sammensætning og gå igang med, så jeg må hellere holde mig til det færdig lavede og så spæde lidt til selv  ;)

Men tak for jeres input, det kan man jo altid bruge til noget....altså andres erfaringer mener jeg  :)

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Svar #6 Dato: 05 December , 2008, 17:06 »
Jeg har også brugt kværnet hvede + majs + lidt hampefrø + solsikkekerner samt vispumin. Desuden får de lidt blødfoder og fuglefoder med masser af hirse. Kyllingerne vokser fint på den blanding  :)

Apropos "kværne" hvad kværner I så i??? Jeg brugte mandens kaffemølle til 300 kr. - den brændte sammen tilsidst <G
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Svar #7 Dato: 05 December , 2008, 18:30 »
gjorde det på gammelgads maner, en sten og et stykke træ der hælede ind mod midten ;)... Hårdt, men effektivt :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Svar #8 Dato: 06 December , 2008, 09:43 »
Aj Mikkel, der må da være en nemmere metode  <D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Svar #9 Dato: 06 December , 2008, 10:42 »
Til at fin male foder til mine serama kyllinger bruger jeg en blender, og det fungerer skam fint men en stavblender eller kaffemølle tror jeg er ligeså godt.

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Svar #10 Dato: 06 December , 2008, 11:22 »
America har en ganske udemærket håndkværn til billige penge. De har også en håndvalse man evt. kan knække majs eller valse byg med.

Jeg er ihvertfald for doven til den gamle metode...... ;D
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Svar #11 Dato: 06 December , 2008, 11:41 »
Jeg bruger en kværn lidt ala denne fra america: http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=504

Man kan skifte sold, så foderstørrelsen bliver som ønsket.
Hilsen Susanne

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Svar #12 Dato: 06 December , 2008, 13:46 »
Godt være, men den virker ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Svar #13 Dato: 06 December , 2008, 18:23 »
Og den må da også gi' muller ;D
Annette, betaler du for at gå i fitnesscenter? For så er her måske en billigere løsning, der tilmed gi'r bonus til hønsebasserne ;)
Mikkel, jeg synes det er sejt ;D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hjemmelavet kyllingefoder ?
« Svar #14 Dato: 08 December , 2008, 13:35 »
Havde ikke andet, og ellers skulle jeg selv op efter noget andet hos fodderstoffen, på CYKEl :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.