Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rå kartofler  (Læst 12871 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Rå kartofler
« Dato: 27 November , 2008, 21:42 »
Min mormor har fortalt at da hun havde høns kunne de ikke tåle at få rå kartofler. Passer det eller er det gammel overtro? :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Rå kartofler
« Svar #1 Dato: 27 November , 2008, 21:59 »
Hilsen Susanne

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Rå kartofler
« Svar #2 Dato: 28 November , 2008, 22:04 »
Hej sussexmor
Det har jeg også altid hørt.
At planter fra natskygge familien skulle være giftige for høns.
Dermed også tomater. For et stykke tid siden var der en der skev herinde at hun/han havde givet de gamle tomat planter fra drivhuset til hønsene.
Så var det at jeg kom til at tænke på det med kartofler og tomater !!
Er der mon andre der kan fortælle lidt herom ?
MVH Lene,der er på arbejde og derfor har lidt tid til at gå på forum  <A

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Rå kartofler
« Svar #3 Dato: 28 November , 2008, 22:29 »
Det var vidst mig der havde skrevet det Lene :D...

Ja jeg giver dem tomatplanterne fra drivhuset. Dem har de fået gennem flere år :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Indianer

  • Gæst
Sv: Rå kartofler
« Svar #4 Dato: 29 November , 2008, 00:28 »
Mine høns bruger dagligt drivhuset, som et ekstra læ-/ hyggehus, hvor man også kan tage et jordbad.. :)
Der står stadig gamle tomatplanter derinde, men dem har de aldrig spist af..
Til gengæld vil de meget gerne spise tomater, hvis de er halverede, og engang imellem også kartoffelskræller...
Tror ikke de har taget skade endnu..

Giver dog ikke mine marsvin kartoffel, fordi jeg engang fik fortalt, at det kunne de dø af...(tør ikke tage chancen..)..

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Rå kartofler
« Svar #5 Dato: 29 November , 2008, 08:29 »
Jeg giver alle skræller til og tomater til mine høns og intil nu har de ikke taget skade
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Rå kartofler
« Svar #6 Dato: 29 November , 2008, 15:48 »
Så er det nok en "AND"  ;D
MVH Lene

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Rå kartofler
« Svar #7 Dato: 29 November , 2008, 21:05 »
Jeg har nu også læst at man skal koge kartoffelskrællerne først...
Der er jo også mange planter som er giftige for mennesker (fingerbøl, stormhat, julerose osv.), men for de fleste gælder trods alt, at man får ondt i maven (der skal som regel rigelige mængder til, før end man falder død om.)
Hvis kartoffelskrællerne giver hønsene ondt i maven, kan det vel også være svært at spotte? <A
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Rå kartofler
« Svar #8 Dato: 29 November , 2008, 21:09 »
Vores har nu altid fået dem, og der er ikke sket noget ved det endnu (:
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Rå kartofler
« Svar #9 Dato: 30 November , 2008, 09:58 »
Tomater og kartofler - og sort natskygge er i samme familie: Natskyggefamilien. De indeholder alle, i meget forskelligt mængde, giftstoffet solanin. Solanin er kun i de grønne plantedele. En kartoffel der har fået sollys, bliver grøn og er giftig. Fysiologisk er en kartoffel en stængel. Når den er nede i jorden bliver den til en sund og velsmagende knold (men er det ikke i ren forstand), er den ovenpå jorden bliver den en grøn giftig knold.

Problemet med rå kartofler, for dyr såvel som mennesker, er at de er ret svært fordøjelige. Stivelsen er ret svær at fordøje når den ikke er kogt. Derfor kan for meget rå kartoffel give mavepine. Jeg er ret pjattet med en rå kartoffel, og vel næppe taget betydelig skade (mener jeg selv :) ) af at snuppe en rå kartoffel ved lejlighed.

Skal kartofler indgå som en del af foderplanen skal de koges! Men så er det tilmed et glimrende foder.

Kartoffelskræller, som ikke er grønne!, kan hønsene godt tåle. De får nok lidt mere ud af rå skræl end af rå kartoffel. Men det er måske mest til adspredelse.

Tomater er røde, eller gule, og ugiftige for høns som for mennesker. Grønne stængler fra tomater, kartofler og sort natskygge er giftige for alle.

Hvide kartofler ok, kan bruges som reelt foder kogte, grønne NEJ.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Rå kartofler
« Svar #10 Dato: 30 November , 2008, 11:15 »
Vores har altid fået både kartofler, men altid kogte. Det de har fået ukogt er kun skræller.

Tomatplanterne smider vi altid indtil dem, men de spiser kun tomaterne og bladene... Selve planten lader de altid ligge, hvilket er godt nok, for når så hønsegården er smadret så er det ligesom et net at gå på :D.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.