Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: redekasser  (Læst 9094 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
redekasser
« Dato: 24 November , 2008, 12:39 »
Jeg mangler virkelig nogle gode tips til hvordan man lærer sine kyllinger/høns at lade halmen blive i redekasserne.  ???

Pt står redekasserne på jorden og der går ikke en time efter jeg har puttet nyt halm i så er det spredt for alle vinde igen  :o

Jeg har to høns fra sommeren 2007 og 5 fra sommeren 2008 - det er helt klart dem fra i år som ikke helt ved hvad det drejer sig om..

Jeg overvejede at hænge redekasserne op over jorden men så kan mine kochiner vel ikke komme derop - de har problemer nok med siddestangen selvom jeg har lavet en trappe til dem  ::)

Randi :o)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: redekasser
« Svar #1 Dato: 24 November , 2008, 12:49 »
Jeg har lavet en kant på mine redekasser, vel omkring en 8 centimeter høj.
Så skrabes indholdet ikke så let ud, de har ihvertfald ikke gjort det efter at den kant er kommet på.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: redekasser
« Svar #2 Dato: 24 November , 2008, 14:40 »
Har også kant på mine, men ved mig var det ikke hønsene, men de store hane kyllinger der gjorde det. tror de kedede sig :D.. Tror det vil hjælpe at hænge dem op, hvis du gør det gradvist om høver den lidt uge for uge måske, så blive kochinen måske vendet til det :)? Bare en skør tanke :P.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: redekasser
« Svar #3 Dato: 24 November , 2008, 15:35 »
Redekasser der står lidt lyst er næsten ikke til at stå for hønsnene og det med den bivirkning, at de gerne roder og regerer i dem. Det er jo hamrende irriterende for os, men det øger også risikoen for at de en dag få smadret et æg og på den måde finder ud af at de rent fantisk smager rigtig godt!

Prøv at sætte dine kasser lidt mørkere og gør dem mere huleagtige, gerne med en høj kant som Børge beskriver, men også gerne et lille tag :)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: redekasser
« Svar #4 Dato: 24 November , 2008, 16:07 »
Selv om redekasserne er 1 meter over jorden her hos mig bliver de stadig tømt for halm. Har prøvet med en kant på den ene kasse og det virker fint så det kan anbefales.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: redekasser
« Svar #5 Dato: 24 November , 2008, 16:47 »
De nye redekasser jeg vil have er der også kant på, samt skrå tag. Vil lave det sådan at bunden kan klappes ned så den kan blive tømt på den måde.

Den pin der tror jeg hjælper godt, det gør det ihvertfald ved de kasser jeg har det ved. Kun mine skruk-kasser de skrappede rene til sidst. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: redekasser
« Svar #6 Dato: 24 November , 2008, 18:18 »
Jeg har stort set ikke problemer med tømning af redekasserne. Se billede i galleri af mine. Der er kant på foran og så vender de fleste bort fra vinduet. Det har jeg hørt skulle være det bedste ellers lidt mørkt, som Hanne skriver!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: redekasser
« Svar #7 Dato: 24 November , 2008, 20:06 »
Så fik jeg læst alle jeres svar igennem  ;D

Desværre er der intet nyt under solen..
Mine redekasser er gammeldags trækasser som er vendt på siden så der også er tag på - og vender med 'ryggen' mod lyset og vinduet.. desuden har vi sat et bræt på forneden (et ubehandlet gulvpanel) for troede også det ville tage det værste, men det er de fuldstændig ligeglade med  :o

Andre bud  ???

Randi :o)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: redekasser
« Svar #8 Dato: 24 November , 2008, 20:43 »
Hej Randi
Prøv med savsmulds spåner.
Det har de som regel ikke held med at skrabe helt ud.
Jeg bruger ikke andet hos mine høns. Det gælder både på gulvet og i redekasser.
Min erfaring er også at det begrænser lugten mere end halm gør.
MVH Lene, Rungsted

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: redekasser
« Svar #9 Dato: 24 November , 2008, 23:35 »
Jeg er også begyndt at bruge savspåner på gulvet i hønsehuset, og det er meget nemmere at arbejde med end halm.  Den daglige "mugning" er så meget lettere, og klatterne er mindre våde.  :)

Det eneste, der bekymrer mig, er om det måske er for koldt i forhold til et tykt lag halm.  ???
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Bitten

  • Gæst
Sv: redekasser
« Svar #10 Dato: 25 November , 2008, 07:00 »
Jeg ved ikke, om det hjælper på Randis problem eller ej, men vi er begyndt på at køre græsslåmaskinen over halmen, således at det bliver lige så fint som spåner, hvilket bevirker, at det er nemmere at kompostere og der er mindre spild. Men vi er jo også i den "lykkelige" situation at have rigeligt halm..

Jeg havde på et tidspunkt et problem med nogle halvstore kyllinger som sov i redekasserne, hvilket efterhånden blev temmeligt ulækkert. Jeg var derfor midlertidigt nødt til at flytte redekassen ud af hønsehuset og give dem alternative siddepinde. Det kunne jo være en mulighed?

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: redekasser
« Svar #11 Dato: 25 November , 2008, 07:16 »
Lige t iddespring, hvor plejer i at købe savsmul ;)? Førhen fik vi det gratis fra en tømre, men han kan ikke længere levere nok (:
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: redekasser
« Svar #12 Dato: 25 November , 2008, 07:56 »
Prøv med savsmulds spåner.
Jeg bruger ikke andet hos mine høns. Det gælder både på gulvet og i redekasser.
Min erfaring er også at det begrænser lugten mere end halm gør.
MVH Lene, Rungsted

Det samme bruger jeg, dog på en bund af et lag tørt sand, så når der skal muges ud, så er det bare en rive, der tager spånerne og klatterne, og det meste af sandet bliver så liggende, så er der ikke noget der gror fast på gulvet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: redekasser
« Svar #13 Dato: 08 December , 2008, 21:20 »
Så er det købt savsmuld til redekasserne og indtil videre har det meste fået lov at ligge  ;D Og det har det gjort i 4 dage nu  :o
Håber det fortsætter med at ligge der  :D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: redekasser
« Svar #14 Dato: 08 December , 2008, 21:56 »
Hvor købte du spåner?
Venlig Hilsen
Lisbeth