Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor stort?  (Læst 12100 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte78

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 78
  • Mutter
Hvor stort?
« Dato: 11 November , 2008, 19:38 »
Er der krav til hvor stort et hønsehus og hønsegård skal være?
Kan i give mig links til hvordan jeg får det lavet?
Mit dyrehold
Pt. Ingen høns høns
1.0 Kæle kanin
1.0 Chihuahua
2.2 børn ❤️

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor stort?
« Svar #1 Dato: 11 November , 2008, 20:01 »
Mener ikke at der er krav.

Det går and på hvor mange høns du skal have ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Charlotte78

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 78
  • Mutter
Sv: Hvor stort?
« Svar #2 Dato: 11 November , 2008, 20:03 »
regner med 5 - 6 stykker
Mit dyrehold
Pt. Ingen høns høns
1.0 Kæle kanin
1.0 Chihuahua
2.2 børn ❤️

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor stort?
« Svar #3 Dato: 11 November , 2008, 20:06 »
Hm, så behøves ikke være så stort :).. Mit er 12 m2 og der har jeg godt og vel normalt 20 høns, men der er plads til ca 30-40 stk ;).

Min hønsegård er 24 m2 vil jeg tro ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hvor stort?
« Svar #4 Dato: 11 November , 2008, 21:16 »
Mener at have læst et sted, at man anbefaler 1 m2 gulvplads per høne/hane i huset. Gården er jeg lidt i tvivl om.
Har desværre ingen skitser til bygning af hus, men kan da godt tage billede af vorse det ene som vi selv har bygget hvis det kan hjælpe?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvor stort?
« Svar #5 Dato: 11 November , 2008, 21:29 »
Prøv at kigge i galleriet under hus og gård, der er nogle billeder.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=gallery
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Charlotte78

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 78
  • Mutter
Sv: Hvor stort?
« Svar #6 Dato: 11 November , 2008, 21:30 »
Mener at have læst et sted, at man anbefaler 1 m2 gulvplads per høne/hane i huset. Gården er jeg lidt i tvivl om.
Har desværre ingen skitser til bygning af hus, men kan da godt tage billede af vorse det ene som vi selv har bygget hvis det kan hjælpe?

Det må du meget gerne, det er rart at have noget at gå efter
Mit dyrehold
Pt. Ingen høns høns
1.0 Kæle kanin
1.0 Chihuahua
2.2 børn ❤️

Offline Charlotte78

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 78
  • Mutter
Sv: Hvor stort?
« Svar #7 Dato: 11 November , 2008, 21:34 »
Prøv at kigge i galleriet under hus og gård, der er nogle billeder.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=gallery

Super, tak, der er nogle gode ideer..
Fedt
Mit dyrehold
Pt. Ingen høns høns
1.0 Kæle kanin
1.0 Chihuahua
2.2 børn ❤️

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hvor stort?
« Svar #8 Dato: 11 November , 2008, 21:44 »
Tager nogle billeder i morgen og lægger ind i mit galleri  ;)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvor stort?
« Svar #9 Dato: 15 November , 2008, 10:51 »
Mener at have læst et sted, at man anbefaler 1 m2 gulvplads per høne/hane i huset. Gården er jeg lidt i tvivl om.
Har desværre ingen skitser til bygning af hus, men kan da godt tage billede af vorse det ene som vi selv har bygget hvis det kan hjælpe?
Hvis man har en stor, rummelig hønsegård og et læfyldt sted, er 3/4 af den gulvplads i huset, du beskriver (ifølge mine beregninger) fulkommen overflødig. Jeg fristes til at tro den mest er tiltænkt hønsehuse uden gård.

Vi har indrettet en hønsegård med et indbygget, lille bitte læsted, som både fungerer som soveplads, foderplads og (eller det var hensigten) støvbadsplads. Hele dette åbne skur er kun omtrentligt 1,20 m højt, 1 m bredt og 1/2 m. vidt. Det eneste ploblem er, at det med sin åbne facade ikke giver fuldkommen læ.

Fordelen ved et lille hus er også - angiveligt - en fordel i forhold til vinterkulden, idet hønsene selv kan holde det varmt med deres egen kropsvarme. Hvis det altså, i modsætning til mit, er lukket. Man skal dog sørge for ekstra udluftning, uden træk, om sommeren, og antageligt være mere omhyggelig med rengøring og utøjsbekæmpelse, så huset ikke bliver et usundt miljø.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvor stort?
« Svar #10 Dato: 15 November , 2008, 11:03 »
Hej Charlotte.

Man starter som regel med blot at ville have en 5 - 6 høns og bygger så efter det, så vil man pludselig gerne have kyller og det kunne da være hyggeligt at beholde nogle af dem også og pludselig er huset alt alt for lille ;D - mon ikke rigtg mange har oplevet det?

Så byg endelig ikke for småt, tag stilling til om du vil kunne ruge kyller ud - for så skal du have et sted hvor skrukken kan ligge i fred og ro fra de andre.

Det er rart at kunne stå op i sit hønsehus, mit første måtte jeg kravle ind i og det blev altså bare så træls - på nordjysk;) - i længden!

Regner du med at bygge selv, eller vil du høbe et brugt legehus eller?

Hvilke høns har du tænkt dig at starte med?

Offline Charlotte78

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 78
  • Mutter
Sv: Hvor stort?
« Svar #11 Dato: 15 November , 2008, 21:50 »
Hej Charlotte.

Man starter som regel med blot at ville have en 5 - 6 høns og bygger så efter det, så vil man pludselig gerne have kyller og det kunne da være hyggeligt at beholde nogle af dem også og pludselig er huset alt alt for lille ;D - mon ikke rigtg mange har oplevet det?

Så byg endelig ikke for småt, tag stilling til om du vil kunne ruge kyller ud - for så skal du have et sted hvor skrukken kan ligge i fred og ro fra de andre.

Det er rart at kunne stå op i sit hønsehus, mit første måtte jeg kravle ind i og det blev altså bare så træls - på nordjysk;) - i længden!

Regner du med at bygge selv, eller vil du høbe et brugt legehus eller?

Hvilke høns har du tænkt dig at starte med?
Havde tænkt at bygge noget selv, men idéen med at ombygge et legehus (så må jeg have fat i et eller et andet til børnene) er da ret god.
Har udset mig orpington og tror det bliver dværg jeg starter med (skal lige have overtalt manden først)
Mit dyrehold
Pt. Ingen høns høns
1.0 Kæle kanin
1.0 Chihuahua
2.2 børn ❤️

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvor stort?
« Svar #12 Dato: 15 November , 2008, 22:09 »
Byg hellere for stort end for småt, det mindsker også stress hos hønsene hvis de har rigeligt med plads.
Jeg kan i hvert fald se at mine er mere stressede nu end de var da jeg kun havde 7 høns. Godt der skal bygges ud til foråret.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvor stort?
« Svar #13 Dato: 16 November , 2008, 09:14 »
Det kan være rigtig nok, men faktum er, at det ikke er huset, men gården, der bør fylde noget.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor stort?
« Svar #14 Dato: 16 November , 2008, 09:22 »
Det kan være rigtig nok, men faktum er, at det ikke er huset, men gården, der bør fylde noget.

Faktum?

Min erfaring er at huset skal være stort. Både for at hønsene har rigtig god plads morgen og aften, når lemmen er lukket. Og så synes jeg det er rart når vi får passet høns i forbindelse med ferie o.lign. at der er god plads, så er der en dag hvor pasningen kun kan komme om morgenen, så er det ok de er inde en hel dag.

Og så har jeg også plads til skrukker med kyllinger i alle aldre.
Hilsen Susanne