Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Måske et lidt underligt spørgsmål?  (Læst 9926 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Dato: 09 November , 2008, 16:16 »
Hej, vi har et lidt underligt spørgsmål ??? som vi har syntes, at vi måske ville blive grinet lidt af herinde <H
Spørgsmålet er, at vi siden i sommers har fået kyllinger af en blanding af stor gul orpington og stor lys sussex. Så kommer spørgsmålet, alle de kyllinger som blev lyse efter sussexen blev hanekyllinger og omvendt, alle som blev gule efter orpingtonen blev høner ??? ???
Vi har haft ca. 30 kyllinger og det har passet hele vejen.
Er der nogle her, som har erfaring med spørgsmålet <+
Da vi har opdrættet katte, ved vi, at der har været noget med, at f.eks. tortier altid var af hunkøn. Men er det muligt med vores høns?
MVH
Nørgaard
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Svar #1 Dato: 09 November , 2008, 17:27 »
Vil tro det bare er et tilfælde, men det lyder meget mærkeligt må jeg sige :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Svar #2 Dato: 09 November , 2008, 17:31 »
Ved du hvad det er slet ikke så dumt endda ;)

Lone Aasted og jeg blandede i sommer min gule orpingtonhane og hendes hvide dværghøne af blandet herkomst.

De kyllinger der kom ud af dette, vat også kønsvisende. Alle hønekyller var chokoladebrune og voksede op og blev mørkegule med brun krave og hale og alle hanserne var gule som små og blev vist rent gule som voksne.

Ret smart hvis man var ligeglad med race, men gerne ville avler høner kun :)

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Svar #3 Dato: 09 November , 2008, 18:58 »
Jo, den er go nok, i har lavet kønsvisende kyllinger (selvom det var ubevidst)  ;).

Det skyldes, at lyse sussex er, som det kaldes, sølv (det vide i dens fjerdragt) og at orpington'nerne er guld, selvom den kaldes gul. Det hele har så noget med kønskromosomer og andet at gøre, men det korte og det lange er, at i netop har fået kønsvisende kyllinger.

Hvis i vil vide mere, kan jeg scanne et par sider om emnet og sende det til jer.

MVH. Niels

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Svar #4 Dato: 09 November , 2008, 19:18 »
TÆNK hvis det kunne drives så vidt, at man allerede på æggeskallens farve kunne se kønnet  <A DET ville da være smart - lyse æg til æggekagen, mørke æg under skrukken  ;D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Svar #5 Dato: 09 November , 2008, 21:26 »
Jeg har også i år lavet nogen bla. af orp. og lys sussex, de er begge blevet hvide med en lysere halskrave end ren sussex, men de er begge høner ( Hos mig var hønen orpington og hanen sussex)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Svar #6 Dato: 09 November , 2008, 21:36 »
Det virker kun omvendt, det vil sige hønen skal være den lyse sussex, og hansemand skal være "farvet", så vil drengene være lyse og pigerne mørke. Det er i hvert fald det jeg er kommet frem til efter at ha læst om sussex høns hele weekenden ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Svar #7 Dato: 09 November , 2008, 21:56 »
Niels - ja tak meget gerne ;)

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Svar #8 Dato: 10 November , 2008, 08:32 »
Hønseguruen Jørgen Liljensøe har beskrevet kønsvisende kyllinger i sine bøger (i hvert fald i den jeg har)

@ Nørgaard Der er ingen herinde der griner. Nogle spørgsmål kunne måske afføde et lille smil. De høner I så har er dem Mette Nygaard og andre kalder Superhøns. De lægger masser af æg, bliver skruk, gode kyllingemødre og bliver rigtig gamle. Tror Mettes er 7 år. Var hanen en Orpington?

Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Svar #9 Dato: 10 November , 2008, 10:35 »
hej og tak for jeres svar. Så var spørgsmålet jo ikke så dumt alligevel. Ja Jette, hanen var orpington. Jo tak Niels, vil gerne have de par siden, hvor der står noget om det.
Jeg har lige et spørgsmål mere til det kønsvisende. Spørgsmålet lyder, hvad nu, hvis vi parrer sort australops hane med lys sussex?
/Nørgaard
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Svar #10 Dato: 10 November , 2008, 10:45 »
Anette: ja det ville fanme være smart :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Svar #11 Dato: 10 November , 2008, 12:56 »
@Niels
Jeg siger også ja tak
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Svar #12 Dato: 10 November , 2008, 15:41 »
Ja, så finder jeg lige min "hønsebibel" frem.
Det er et mægtigt værk fra 1948, som indeholder ALT hvad man har brug for at vide om fjerkræ, og jeg endda kun 2. bind  ::)

Der står desværre mest om avl med det tværstribede gen.

Nå, jeg har desværre problemer med scanneren idag. Jeg må se, om jeg kan ordne det senere når jeg har lidt bedre tid.

Men ifølge denne bog kan det ikke lade sig gøre at lave kønsvisende kyllinger med sort australorps og sussex

MVH Niels

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Svar #13 Dato: 10 November , 2008, 15:59 »
Hej Niels,
tak for dit svar. Du sender bare ved lejlighed, når det passer dig bedst.
Jeg kom til at tænke på kombinationen af sort australops hane som parrer vores gule blandingshøns. Er der noget kønsvisende i det ???
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Måske et lidt underligt spørgsmål?
« Svar #14 Dato: 10 November , 2008, 17:17 »
Altså, jeg mener ikke, at den krydsning vil give kønsvisende kyller.

Når man anvender denne form for avl, så går det ud på at krydse en sølv høne (fx lys sussex, men de fleste faver, som både er sorte og hvide kan kaldes sølv) og en guld hane (det er alle gule variateter, men også brun italiener med fl.).

Det er ærgeligt, at det ikke funker, for det viser egentlig meget godt hvordan man kan sammensætte farver. Jeg håber, at jeg kan fikse det en af dagene.

MVH.