Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Var det ræv eller ?  (Læst 10612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Var det ræv eller ?
« Svar #15 Dato: 02 Maj , 2012, 08:32 »
"Mine" ræve når både at rende med dyrene.... efterlade nogle hovedløse og andre kun bidt lidt som på det her foto.
Det afhænger helt af omstændighederne og om ræven bliver forstyrret.
Så jeg har ingen "plejer" i forhold til ræveadfærd da jeg har konstateret alt fra en  høne forsvundet ud i den blå luft til 27 fjerkræ der ligger skambidt,dræbt og spredt over matriklen. Og jeg er ikke i tvivl om det er ræven ...for ræven er min nærmeste nabo  ;D
Er vældig glad for mit elhegn .... men det kan ræven godt forcere feks i tør vinterluft eller hvis der skulle ske strømsvigt.Jeg lukker kun dyr ud når jeg er i haven og er på samme måde sårbar overfor det tidsrum hvor jeg evt er inde i huset og spise eller andet. Men sådan er vilkårene ...jeg VIL ha´mine gode hjælpere med på havearbejde en gang i mellem...så må vi tage chancen.
Med venlig hilsen Søs

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Var det ræv eller ?
« Svar #16 Dato: 05 Maj , 2012, 10:28 »
Har lige en lille opdatering...

Så ræven jage vores hanpåfugl i haven i dag, heldigvis slap han fra den.

Hva pokker stiller man så lige op nu  >:(

Offline NDR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Var det ræv eller ?
« Svar #17 Dato: 05 Maj , 2012, 10:50 »
Det er ihvertfald ikke ræv. Spurvehøge ville ikke angribe så stor en fugl. Musvåge måske pga. at der mangler et stykke skind på halsen, men de plejer at starte med at flår skindet af hovedet på deres bytte, og derefter hakke sig ind i hovedet.

Jeg tror desværre at det er den værste af dem alle. Mink, eller Mår. Mest mink, da Måren er mere aktiv om natten. Minken er dum og uerfaren, da mange af dem er undsluppet fangeskab.... de andre nævnte ville tage byttet med pånær spurvehøgen som æder på stedet. Men som skrevet, så angriber de ikke fuldvoksne høns.

Alt dette skrevet er som jeg mener det normalt er, ingen regler uden undtagelser. Der er vel ikke hunde der løber løs rundt ? Jeg har oplevet en voksen kat bide voksne høns ihjel engang for nogle år siden.

Ræv er udelukket.
Thuringer vingedue, blå
Thuringer vingedue, sort
Thuringer skjolddue, gul
Belgisk udstillingsbrevdue, milky

Moskusand i vildform ( vildtlevende type )
Orloff, rødbroget i stor

Offline Ole Baun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Var det ræv eller ?
« Svar #18 Dato: 05 Maj , 2012, 12:12 »
Har lige en lille opdatering...

Så ræven jage vores hanpåfugl i haven i dag, heldigvis slap han fra den.

Hva pokker stiller man så lige op nu  >:(

- 1. Får fat på en rævefælde. (Trådfælde til levende fangst). Den kan købes for 700 - 900 kr. kan jeg se ved en hurtig googling. Måske kan den lånes af nogen i nabolaget.
- 2. Sætter fælden op højst 25 meter fra din hønseindhegning.
- 3. Ræven går i fælden.
- 4. En jæger kommer forbi og "regulerer" ræven.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Var det ræv eller ?
« Svar #19 Dato: 05 Maj , 2012, 12:22 »
- og så er der et kuld rævehvalpe, der dør af sult???
 /d
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Var det ræv eller ?
« Svar #20 Dato: 05 Maj , 2012, 12:47 »
Ja..jeg synes ikke lige det er godt og fange nu mens de har hvalpe...

Offline Jimmy R J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
Sv: Var det ræv eller ?
« Svar #21 Dato: 05 Maj , 2012, 13:05 »
Så må det være holde dem inde, el-hegn og i den dur.

Er det overhovedet værd at tænke tanken at fodre dem (ræven/rævene) lidt på afstand så de ikke kommer til hønsene?

0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Var det ræv eller ?
« Svar #22 Dato: 05 Maj , 2012, 13:25 »
Ja jeg tænker på og sætte 2 tråde op om det meste af grunden, og se om ikke det hjælper. Høns kan jeg holde inde, det ikke helt så nemt med påfuglene. De har en gård de kan være i, men det er trang plads for en han med udvokset hale.

Og hvordan filen fordrer man ræve på afstand, det hører jeg gerne mere om.

Er åben for ideer og forslag ;)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Var det ræv eller ?
« Svar #23 Dato: 05 Maj , 2012, 15:11 »
Man fodrer ikke en ræv og holder den på afstand. Ræven kommer hvor der er mad ..... uanset om du mener det er tilegnet ræven eller dig selv. Måske kortvarigt kan man holde en familie med et sultens kuld på afstand ved fodring mens de vokser op ..hvilket så vil resultere i store stærke unger der virkelig kan tage fra når de selv skal ud og jage og rævemor kan endnu hurtigere begynde på næste kuld.

Jeg har 3 tråde hele vejen rundt om min have .....det vel små 2000 kvadratmeter. Det virkede upåklageligt hele sidste sommer. Jeg mistede dog min gase i vinter til ræven i de tørre frosne vinternætter hvor rævens tykke pels ikke var modtagelig for stød. Dette kunne jeg have undgået ved at lukke gasen inde i sin gård den nat.

Men ellers sikrer jeg mine gårde så godt som muligt og har kun dyrene ude når jeg selv er i haven.

Med tiden vil jeg gerne have elhegn om selve gårdene også men indtil videre er det bare hegn med overdække og sten rundt langs kanten. Jeg ved at ræven kan være i stand til ihærdigt at grave sig under eller flå hegnet i stykker ...men nu ser vi om det her holder.

De lokale jægere skyder lidt ræv  i ny og næ. Jeg har en rævefælde men har aldrig fanget en ræv i den. Men som udgangspunkt sætter jeg fokus på at beskytte mine dyr frem for at jage ræven. Rævehøjen er ca 100 m ude på marken og er vores nærmeste nabo. Fjerner/dræber man ræve kommer der hurtigt nye til så det vil være håbløst her hvor jeg bor. Faktisk blev der sidste sommer etableret et nyt rævebo 150 m fra vores hus i den modsatte retning ..så deeet.

Vores hund er også fuldstændig nytteløs i forhold til ræv så ham kan vi heller ikke bruge mod ræven.

Til gengæld syns jeg det fint at kunne smide døde fjerkræ/kaniner ud til ræven ..så rydder han op. Det gør ingen forskel så længe der er godt slag i elhegnet.

Og så værdsætter jeg de lyse sommeraftener hvor vi kan sidde i solnedgangens skær og beundre hele rævebanden springe rundt på højen derovre.

Ræven er her ....det er blot en af faktorerne jeg må tage højde for. Skulle jeg få speciel lyst til at få ram på en ræv skulle det være fordi der kom et specielt snu eksemplar der kunne nogle enestående tricks som vil gøre livet helt surt for mig og mine dyr.

Jeg ville også gerne have påfugle ..men har droppe det pga deres lyst til at flyve meget langt ..min matrikel svarer ikke størrelsesmæssigt til et påfugleterritorie. Og stække den kan jeg ikke for så kan den ikke flyve fra ræven ..og jeg har ikke lige så stor en voliere på tegnebrættet som en påfugl kræver. Så jeg må undvære.
Med venlig hilsen Søs

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Var det ræv eller ?
« Svar #24 Dato: 05 Maj , 2012, 15:29 »
For et par år siden kunne vi se ræve uanset hvilken vej vi kiggede. Men der blev skudt en og pludselig var de væk.
Grunden var at grævlinge har inddraget deres grave  /o

Men derfor skal vi jo nok passe på alligevel, det er jo bare en gang den skal kigge forbi mine fritgående brahmaer...
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Var det ræv eller ?
« Svar #25 Dato: 05 Maj , 2012, 15:31 »
@ Søs : Hvor stor afstand har du mellem trådene og hvor højt sidder den øverste ?

Vi har nok ca 1/3 mere grund end du har, og det har været rigeligt til vores påfugle. Det er kun lige i denne periode om aftenen hanne nogle gange tager på udflugt i nabolaget eller på marken. Hunnen går troligt ind i deres overdækkede gård og tilbringer hver nat, han gør hende selskab hvis vejret er skidt ellers sidder han på staldtaget.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Var det ræv eller ?
« Svar #26 Dato: 05 Maj , 2012, 15:42 »
Den øverste tråd er i ca 75 cm højde og den nedeste ca 10 cm over jorden ... Har lige været ude og kigge på det.
det trænger vist til at blive strammet op her efter vinter *gg*
Med venlig hilsen Søs

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Var det ræv eller ?
« Svar #27 Dato: 06 Maj , 2012, 13:36 »
For et par år siden kunne vi se ræve uanset hvilken vej vi kiggede. Men der blev skudt en og pludselig var de væk.
Grunden var at grævlinge har inddraget deres grave  /o

Men derfor skal vi jo nok passe på alligevel, det er jo bare en gang den skal kigge forbi mine fritgående brahmaer...

Grævlinge kan så også tage høns... Det så jeg ved selvsyn, da min kære kæreste kom drønende op og sagde , der var rovdyr hos hønsene... Meeen at han lige ville høre hvad det var, det var så en grævling, der sad og gnaskede i høne... Den tog kun den ene, og jeg fik stoppet kæreste i at løbe ud og tage en nævekamp med den... ( Københavner!!! Mente da ikke det kunne være noget problem, at "banke fornuft" ind i en grævling hehe)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Var det ræv eller ?
« Svar #28 Dato: 06 Maj , 2012, 13:44 »
Den øverste tråd er i ca 75 cm højde og den nedeste ca 10 cm over jorden ... Har lige været ude og kigge på det.
det trænger vist til at blive strammet op her efter vinter *gg*

Tak, så har jeg noget og gå efter.