Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Flere racer?  (Læst 3376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Flere racer?
« Dato: 04 November , 2008, 17:37 »
Hvilke fordele og især ulemper er der ved at have flere racer(andet end at de krysder sig?)? Her tænker jeg på hvis man har en stamme af f.eks. 2 forskellige racer? Jeg synes det er svært at finde min drømme race som kombinerer et smukt, stort, farverigt udseende med et roligt temperament og ruger(orpington) samt lægger en dejlig masse æg og ikke har noget imod at rende haven rundt og lede efter utøj og lækkerbiskener i bede osv.(sussex?)

Hvis der evt. er nogen der kender til en race som er ALT det jeg gerne vil have, så fortæl gerne hvilken.

Giver det en masse ekstra larm i hønsegården hvis man har 2 haner? Og er der nogen racer der er mere lavt galende end andre? Det skal tilføjes at jeg gerne vil opdrætte renracet når jeg bliver lidt mere erfaren, og måske udstille lidt. Så derfor vil jeg ikke have krydsninger.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Flere racer?
« Svar #1 Dato: 04 November , 2008, 18:02 »
Høns er høns, så de kan sagtens gå sammen uanset race, dog skal man ikke have en for stor hane, hvis der er meget små høns.

Haner kan godt gå sammen, jeg mener man regner med en 8-10 høns til en stor hane og en 10-12 høns til en dværghane, så kan de nå at komme rundt og befrugte alle hønerne.

Du kan vælge at have en hane og høner af en race og så have nogle ekstra høns af en anden race. Nå du så skal avle tager du bare æggene fra hønsene og hane af samme race.

Men besøg nogle af alle de kommende udstillinger og se racerne "live" det er det bedste du kan gøre.



Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Flere racer?
« Svar #2 Dato: 04 November , 2008, 19:14 »
Det er jo netop derfor at jeg er i tvivl, da jeg gerne vil opdrætte de racer jeg holder(i lav målestok). Og synes det ser rodet ud hvis man har en eller 2 høns af 5 forskellige racer gående i baghaven ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Flere racer?
« Svar #3 Dato: 04 November , 2008, 19:26 »
hej johanne
hvad farve/ race er du faldet for
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Flere racer?
« Svar #4 Dato: 04 November , 2008, 19:42 »
Jeg vil af bitter erfaring fraråde dig at have flere haner sammen. i værste fald slagter de hinanden. Har de et stort areal ( 1 ha. el.lign.) at gå på kan det måske lykkes!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Flere racer?
« Svar #5 Dato: 04 November , 2008, 20:10 »
hvis du vil have flere haner så hav en lille rolig hane og en stor rolig hane. Den lille vil underkaste sig. Har du to store vil de slås, og den stærkeste overlever. Havde en stor hane engang (Kochin krydsning) sammen med en hane af den selv som så var nogenlunde samme størrelse. Der dræbte den gamle simpelthen sønnen en dag :/.. Så en lille hane kan nogen gange gå, men ikke altid :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Flere racer?
« Svar #6 Dato: 04 November , 2008, 20:57 »
Jeg syntes med mit ringe kendskab at Brahma generelt er meget stille også kokken.
Jeg har sådan en blandet pose bolcher i min hønsegård, dels fordi jeg ikke kan beslutte mig for en race/farve, dels fordi det er nemmere for tøsen at kende forskel (og navngive) og så syntes jeg egentlig det er hyggeligt med lidt forskelligt.
Min have er en tværstribet Wyandot og han galer meget tidligt og længe om morgenen. Min gamle Brahma hane galede aldrig, men han var heller ikke så gammel, men de to brahma høner jeg har er også yderst stille stort set alle de andre snakker jævnligt. (især de røde hybrider)
Så jeg har et par af de stribede og til foråret regner jeg med at jeg prøver at isolere de to lidt evt sammen med den sølvrandede eller en af blandingshønsene og tager æg fra der så vi kan prøve at få lidt kylliinger.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Flere racer?
« Svar #7 Dato: 04 November , 2008, 22:05 »
Nej det går nok ikke at have flere haner. Jeg er faldet for de store, roligere racer. Jeg synes orpington og brahma er noget af det flotteste, specielt i alle de farver de kan have. Men de lægger jo ikke så mange æg. Sussex(sølvfarvede) og maran er også flotte, de er bare lidt mere "kedelige" i farverne. Og iøvrigt heller ikke så nemme at finde. Jeg gider heller ikke have orpingtoner f.eks. og et par easy brwon eller hvad de nu hedder til at lægge æg, men kan godt se det er det nemmeste.

Nogen gode råd til en race der har det hele?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Flere racer?
« Svar #8 Dato: 05 November , 2008, 14:21 »
Uden det helt store kendskab ville jeg sige en italierner de fåes i en del farve og hanen er også utrolig flot ved flere ad dem. De ligger mange æg, men har dog et problem med at de meget sjældent ruger :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.