Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Import af æg fra udlandet ?  (Læst 18951 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #30 Dato: 16 December , 2008, 08:21 »
Ja .. sådan ser jeg det også.

Og så er det da heller ikke mere kompliceret !.

Der er såmænd så rigeligt med problemer med diverse sygdomme .. og ... - indrømmet trælse restriktioner. Tror bare ikke vejen frem er at "sk..." på de tiltag der er :-( - .

Det er jo vores vidunderlige dejlige fjerkræ vi snakker om. Hvor vil det være trist, hvis det en dag ikke er muligt at se et stykke fjerkræ som går ude i den frie natur. Så er jeg ihvertfald færdig med at holde fjerkræ.

Kan i have en god dag :-) Rie

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #31 Dato: 16 December , 2008, 17:22 »
Hvis man tænker sig lidt om (og ikke kun er sur på fvst), og tænker på hvordan smitte kan flyttes over grænserne, og hvordan smitten bedst muligt kan spredes mest muligt, så er det nu ret logisk.
Myndighederne er ikke nødvendigvis borgernes fjender. Nogle gange tænker de faktisk på at beskytte borgerne.
Husk, at man godt må importere æg, hvis man følger reglerne. Lidt lissom alt andet.
Jeg er absolut ikke kun sur på fvst, på mange områder har jeg et glimrende samarbejde med dem. Men jeg opfatter det som min simple borgerpligt og demokratiske rettighed at påpege de fejl de laver og prøve at rette op på de største tåbeligheder som de begår.

Det ulogiske er helt enkelt at det er tilladt at købe og tage æg med hjem til Danmark til at spise hos et stalddørsdalg uden nogen kontrol i eksempelvis England. Det må man som dansker gerne. Men i Danmark må man ikke købe hos et stalddørssalg medmindre det er salmonellakontrolleret og besætninger stammer fra et kontrolleret rugeri.

Til gengæld må man ikke købe de samme æg hos det samme stalddørsudsalg i et andet EU-land og importere til rugeæg... Men i Danmark må man gerne købe rugeæg hos enhver der holder høns.

Hvis æggene nu indeholder nogle bakterier eller vira, så må mennesker gerne importere og spise dem, men de må ikke bruges til at ruge kyllinger ud. Mennesker må gerne blive syge, kyllingerne må ikke.

Hvis man tænker sig bare lidt mere om, så er det fuldstændig ulogisk og giver ingen mening.

Stod det til mig, så måtte man ikke importere fjerkræ med salmonella eller andre sygdomme, men det gør man i stor stil idag. Det er bestemt af EU fordi der lægges meget stor vægt på at varer frit må handles. Vi har set mange eksempler på at varernes frie bevægelighed vægtes højere end vores sundhed og det sker altså også i dette tilfælde. Jeg synes ikke at der skal være fri import af rugeæg som Martin fejlagtigt antyder, men en (dyrlæge)attest fra sælgeren om at de er kontrolleret må være tilstrækkeligt

Jeg har også en fornemmelse af at hvis de danske regler om rugeæg kom for EF-domstolen så var de ikke gyldige. Netop fordi der er i EU er fri bevægelighed for varer og mennesker og altså også for rugæg. Men sålænge det ikke har været oppe at vende i EU-regi så kan vi godt have vores egne regler lidt i det skjulte. Der er i hvert fald i Tyskland og England en helt klar opfattelse af at man frit  må handle rugeæg over landegrænserne, sålænge det er indenfor EU's grænser.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

MartinJ

  • Gæst
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #32 Dato: 16 December , 2008, 19:10 »
Altså: Smitterisikoen ved at hente æg hjem diverse steder fra er begrænset til dem der spiser æggene. Nu har jeg svært ved at forstå det nødvendige i at hente æg hjem fra udlandet til at spise, men nuvel, når eksemplet er bragt, må det vel forekomme.
Hvis æg skal importeres fra udlandet skal de naturligvis stamme fra kontrollerede besætninger. At kontrollen nogle steder er lemfældig, er en anden sag. Der importeres efterhånden kun varmebahandlede æg til DK, pga. salmonellastatus. Så det er vist svært at se problemet.
Ved import af rugeæg er smitterisikoen meget større! Det ER logisk.
Man risikerer at smitte sin egen besætning, naboens, sognets osv. Er det ikke en ret betydelig risiko? Det handler altså ikke "kun" om at smitte kyllingerne, det handler om at beskytte andre besætninger, og mennesdker der kommer i kontakt med evt. smittede dyr. Det syns jeg er temmelig logisk.


Tommy Andersen skrev så udmærket:
Citér
ja det kan du, du skal bare give besked til fødevarerigonen 24 timer efter du er hjem kommet med æggene eller fortælle dem hvor og hvornår du forventer at indføre dem.

Du skal så have en stykke papir fra opdrætteren i Tyskland om at der ikke er nogle sygdomme i besætningen, dette kan de få meget let, så det plejer ikke at være noget problem.

Hvor er det så at problemet pludselig bliver så stort? Er det ikke meget rart at vide at æggene stamer fra en besætning uden smitsomme sygdomme?
Konsumægsbesætninger der vil eksportere bliver naturligvis kontrolleret, derfor er det vel ikke helt urimeligt at besætninger, store såvel som små, skal kontrolleres ved eksport.

Rugeæg til slagtekyllingeproduktion er underlagt ret skrappe restriktioner. Både FVST og branchens egne frivillige regler, som er skrappere end FVST. Man kan kun importere æg fra Sverige, undertiden Norge, hvis de skal bruges til slagtekyllinger.

Sverige har lov til at forbyde slagtefjerkræimport hvis de ikke har same sundhedsstatus som Sveriges egen. Det betyder at kun dansk, og enkelte tyske kyllinger kan eksporteres til Sverige. Der er bestemt intet i vejen for at Danmark kan få samme særstatus!! Det har EU tidligere meldt ud, og salmonellaforekomsten i DK er kun blevet mindre, samme niveau som i Sverige. Så EU vil gerne beskytte borgerne. I øvrigt kan borgerne til enhver tid vælge mellem fjerkræ garanteret fri for salmonella, og fjerkræ uden garanti. Det behøver EU ikke at blande sig i, og gør det heller ikke. Der er frit valg.
Nu har danskerne det med at give EU skylden hver gang der er et problem. Men der er ingen tvivl (hos dem der har sagen på tæt hold) at det er detailhandlen som på ingen måde ønsker at importen skal stoppes. Endnu har ingen fødevareminister turdet at gå imod Bilka. Derfor vælter tysk, polsk, fransk, brasiliansk salmonellakylling stadig ind - og sælger stadig godt.

Og Finn, hvor er det jeg antyder at du vil ha fri import af rugeæg?


Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #33 Dato: 16 December , 2008, 20:29 »
Nu har jeg prøvet at følge med i debatten og prøvet at komme frem til en helt konkret What to do når man skal ha æg til rugning med hjem fra et andet EU land.

Jeg går nemlig lidt og drømmer om at hente nogle flotte maran æg i Belgien  :o

Forstå jeg så dig rigtig Tommy at man "bare skal melde det til myndighederne inden 24 timer efter hjemkomsten og derudover sørge for at personen som man køber æg af har lov til at sælge sådanne til udrugning ???

Skal man ikke gøre noget inden at man tager afsted ??
Hold op jeg syntes at jeg er rund forvirret !
MVH Lene

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #34 Dato: 16 December , 2008, 21:07 »
Hej


Til alle

@Rugeæg import

For at være 1000% sikker på i gør det rigtige, så kontakt FVS og spørg hvilke regler der, så kommer i ikke til skade og gør noget ulovligt.

@Import af dyr.

Her skal man have en import tilladelse, den fås ved en henvendelse til FVS i din lokale region, i de papirer der følger med står der hvad man skal gøre og hvad der kræves af opdrætteren hvor man henter dyr, er man i tvivl, så kontakt FVS.

Tommy   

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #35 Dato: 16 December , 2008, 21:10 »
For at importere æg fra udlandet, og for den sags skyld også dyr skal man have en import/eksport tilladelse fra fødevarestyrelsen.

Så vidt jeg husker skal der medfølge en sundhedsattest fra opdrætter, som er udstedt af dennes dyrlæge og det papir skal følge æggene/dyrene. Derudover skal man på forhånd gøre opmærksom på at man har tænkt sig at importere æg, inden man modtager dem.

Dette er i store træk som jeg selv kan huske reglerne, dog er reglerne for privat og industri vistnok ikke helt de samme.

Forøvrigt er der stor forskel på import/eksport indenfor eu og 3 parts lande.

Noget af det her er vist en gentagelse af hvad andre har skrevet, men skidt med det.  ;)

Jeg anbefaler man kontakter sin lokale fødevare region hvis man ønsker at indføre rugeæg eller dyr og gør opmærksom på det er til privat brug.

Der er import forbud fra lande med sygdoms udbrud, det skal man også lige være opmærksom på, så eks. kan man lige nu ikke importere fra Tyskland da de har sygdoms udbrud.

Her et lidt links, om de kan bruges ved jeg ikke.


http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Importrestriktioner/forside.htm

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004D0118:DA:HTML

http://europa.eu/scadplus/leg/da/lvb/l60044.htm

http://europa.eu/scadplus/leg/da/lvb/l60044.htm

http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Import_dyr/Fjerkrae_rugeaeg/forside.htm