Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øh, rugende and - ingen æg  (Læst 5577 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Øh, rugende and - ingen æg
« Dato: 16 Oktober , 2008, 11:17 »
Hej med jer - har I prøvet det? - en ihærdigt rugende and men jeg har fjernet æggene, så hun ligger bare ovenpå en bunke dun.

Hun har valgt en helt anden ladebygning end andestalden - og går selv ud/ind for at drikke/spise. Men normalt når jeg har fjernet æg, dun mv, så plejer anden at stoppe rugeriet, men det gør hun ikke. Hun lavede bare en ny bunke dun til de ikke-eksisterende æg.

Nu har hun snart ligget der i knap 14 dage - og jeg håbede på, at hun blev træt af det, men det lader det ikke til. Hvad gør man så?

Hendes "rede" ligger i en lade, hvor vi bruger en kornblæser til at blæse træpiller op i en silo, så selv uvant støj, får hende ikke til at stoppe.

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Øh, rugende and - ingen æg
« Svar #1 Dato: 24 Oktober , 2008, 12:05 »
Update på andemor - ja, nu synes jeg ikke, at den gik længere....

Så jeg er "rigtig ond" - flyttede hende i går aftes da det var mørkt, jeg tog anden, min mand en bunke dun. Kors - jeg har aldrig set så sur en and....fløj rundt, sågar hen mod en lukket dør og åbnede jeg døren, så var hun allerede på vej ud....

Nå i dag trippede hun roligt ud - og så ellers fluks om til døren ind til laden. Nu har hun trippet rundt foran portene og i hele i gårdspladsen i flere timer: "Er der da snart ikke nogen der åbner den port ????". Men nej, nu efter 4 timer sidder hun endelig og pudser fjer, forhåbentlig et godt tegn....

Hæ, ja, og de stor nu voksne ællinger fra i år, ja, de har opdaget gyllebeholderen, så om aftenen er der kun mellem 2-4 der bliver lukket ind, resten overnatter i gyllebeholderen eller sidder på kanten af den. I gyllebeholderen er der hængt et meget kraftigt rionet tværs over, så de kan komme op og blive tørre.....suk, suk...er det ikke dejligt med dyr !!!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Øh, rugende and - ingen æg
« Svar #2 Dato: 24 Oktober , 2008, 13:50 »
Livet i en andegård, jeg bøvlede også med en høne tidligere på året, som jeg prøvede at afskrukke - hun vandt, men hun lå altså også på æg, som hun delte med en anden skruk.
Held og lykke med hende.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Øh, rugende and - ingen æg
« Svar #3 Dato: 24 Oktober , 2008, 17:35 »
Det var da kedeligt. Syntes du gjorde det rigtige ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Øh, rugende and - ingen æg
« Svar #4 Dato: 26 Oktober , 2008, 17:56 »
Hej Hanne,

jo, sådan en and har jeg også - hun er helt umulig, og det eneste der dur er at smide hende uden for sammen med de andre og så lukke døren ind til stalden, indtil de skal ind igen om aftenen. Næste dag, samme procedure indtil hun holder op med at gå omkring og klynke ;) Jeg har altid dårlig samvittighed, men den and kan ligge i måneder hvis hun får lov, og ender jo med at blive helt udmagret. Så det er i en god sags tjeneste, at hun bliver smidt ud til græs og snegle og andet godt :D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Øh, rugende and - ingen æg
« Svar #5 Dato: 27 Oktober , 2008, 08:43 »
Tak for alle svar - og godt at høre, at det var det rigtige at gøre.....

Efter et par dage er hendes hysteri aftaget lidt, men hun vandrer/flyver stadigvæk troligt om i gårdspladsen for at se om der ikke skulle være en port åben. Om aftenen er hun den allerførste inde i stalden - allerede såsnart det første tusmørke kommer, så er hun inde.

Nå, men heldigvis flyver 2-3 af de andre andedamer også derom og holder hende med selskab i dagtimerne. Så nu får de selv lov til at bestemme hvor de vil være, de ænder der er inde i stalden om aftenen lukker jeg for - og mellem 3-7 ænder overnatter p.t. i gyllebeholderen.....

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Øh, rugende and - ingen æg
« Svar #6 Dato: 27 Oktober , 2008, 20:25 »
øhm, de der ænder i gyllebeholderen... hvad med ræven? kan den ikke snuppe dem der om natten?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Øh, rugende and - ingen æg
« Svar #7 Dato: 27 Oktober , 2008, 21:37 »
øhm, de der ænder i gyllebeholderen... hvad med ræven? kan den ikke snuppe dem der om natten?

Nu kender jeg ikke Hanne's gyllebeholder men hvis den er ligesom de fleste andre gyllebeholdere så skal ræven nærmest have sit klatreudstyr med for at komme op i den. Og hvis den endelig skulle kunne komme op i den så bliver den nok også der til den ikke trækker vejret længere.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Øh, rugende and - ingen æg
« Svar #8 Dato: 29 Oktober , 2008, 09:00 »
Rigtigt Danny - hæ, havde det skønneste billede i hovedet af en ræv i fuldt klatreudstyr  ;D
Det er endda en af de store gyllebeholder vi fik med i købet. Den er nu næsten fuld af vand, så ænderne har et kæmpe-svømmebassin.

Og der står godt nok et træ, hvor ræven sagtens kan klatre op og  gå på kanten (ligesom kattene), men tage turen ned af et gyngende rionet, det gør den garanteret ikke....for så ender den sikkert i vandet. Så alt i alt, så går det fint p.t.

Andemor har nu endelig opgivet ruge-idéerne og udvalgt 1 andrik, som åbenbart er blevet hendes udkårne - de overnatter ihvertfald side-by-side inde i stalden.