Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En nybegynders spørgsmål  (Læst 3913 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Birgitte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
    • bmregnskab.dk
En nybegynders spørgsmål
« Dato: 04 Oktober , 2008, 17:43 »
Så er jeg endelig kommet igang. Fik langt om længe (efter ca 4 år) overtalt min mand til at bruge sommerferien til at bygge hønsehus efter alle kunstens regler. Jeg hentede mine forudbestilte Gule Orpinton'er d. 10. aug og de er nu 20 uger. 4 høns og en hane. Så fine!! :D

Vi havde hængt både siddepinde og redekasse op i en 70 cm over gulvet. Som tiden er gået har vi flyttet det længere og længere ned....men lige meget hjælper det. De sidder og putter sig helt henne i hjørnet på gulvet - og det bekymrer mig jo for hvad når det bliver rigtig koldt?

Vil de aldrig begynde at benytte sig af alle faciliteterne? Jeg har ovenikøbet prøvet at at lokke dem op med korn osv, men det åd de bare og hoppede ned igen. Eller skal vi sige flaksede...for det virker som om de er højdeskræk.

Hvornår begynder de at lægge æg?

Har læst tråden med æggene og vil nu forsøge med at lægge lidt æg i redekasserne. Apropos redekasser havde vi købt dem i Harald Nyborg, men jeg kunne da godt se på mine nyerhvervede kæmpehøns at de da ikke kan være i dem. Så nu har vi bygget en kasse og  lagt halm i, men.....de bruger den altså ikke.

Jeg skal nok uploade billeder af byggeri og høns hvis nogen er interesseret - jeg skal bare lige finde ud af hvordan det fungerer. :)

De bedste hilsner...Birgitte

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: En nybegynders spørgsmål
« Svar #1 Dato: 04 Oktober , 2008, 17:51 »
 <I Velkommen til dette forum, jeg har ikke haft Orp så jeg ved ikke hvor gumpetunge de er, men prøv at løfte dem op på pinden om aften når de er gået til ro, med hensyn til redekasser, ja så har jeg da også købt nogle fine nogle, men dem bruger de ikke, nej mine høns bruge nogle kasser og nogle dybe skuffer, og et kattehus, og det fungere meget godt.
Ja jeg havde også gået og ventet på at mine skulle lægge æg, de var 6 måneder før det første kom, jeg har 6 blomsterhøns og det er ikke alle der lægger æg endnu.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: En nybegynders spørgsmål
« Svar #2 Dato: 04 Oktober , 2008, 18:08 »
Velkommen til og til lykke med dine høns  :D
Jeg har en enkelt Orpington høne, som jeg fik i juni mdr.(der var hun ca. 1 år) og hun har endnu ikke siddet på sovepind, men har konsekvent sovet i redekassen (som er en gl.dags træ ølkasse lagt på siden).
Hun har hjulpet den anden høne med at ruge på hendes æg  ::) og da det var overstået og hun havde været medpasser til de små, lagde hun sig skruk  ::) og har nu gået med kyllinger i ca. 4 uger. Om jeg får hende op på sovepind, når de små "er flyttet hjemmefra" ved jeg ikke...
I hønsegården ligger en gammel trærod, ca. 10 cm i højden, det er det højeste jeg har set hende sidde over jorden  ;D

Men prøv Berits forslag med at løfte dem op på pinden når der er ro og mørke i huset om aftenen. Og lad os endelig vide om det virker  :D

God fornøjelse med de kære fjerkræ
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: En nybegynders spørgsmål
« Svar #3 Dato: 04 Oktober , 2008, 18:35 »
Hej Birgitte.
Velkommen til.
Har haft Orpingtoner da vi startede i år med at have høns. De er MEGET gumpetunge. Vores havde dog lært at sidde på pind og vi fik at vide af ham vi købte dem af, at pinden ikke skulle være mere end 20 cm over gulvet. Mange gange sad vores dog også sammen i en klump på gulvet sammen med hanen og hyggede.
Jeg har læst herinde i mange tråde, at folk sætter dem op på pinden i en uendelighed. Det har vi aldrig gjort med vores. Mig generer det ikke at de sover på gulvet, det må de selv finde ud af. Det eneste der generer mig, er hvis de sover i redekasserne. Der er ikke meget ved at stikke hånden ind efter æg under en høne og så få fat i en l... istedet  ;D
Mht. redekasser startede vi op med at købe dem der hedder forsvindingsreder. Det kunne de ikke finde ud af. Jeg spurgte så herinde hvad jeg skulle gøre for at få hønsene til at bruge dem og fik mange dejlige svar og forklaringer. Enden på det hele blev, at jeg lagde en plade i bunden og så hø/halm i redekasserne. Det kunne damerne li'  ::)
Min erfaring er altså, at Orpingtoner er gumpetunge, men dejlige godmodige høns, og de må selv styre hvordan de sover, bare det foregår inde i huset.
Knus Lisbeth

Offline Birgitte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
    • bmregnskab.dk
Sv: En nybegynders spørgsmål
« Svar #4 Dato: 06 Oktober , 2008, 10:54 »
Tusind tak for jeres svar.

Ja , men så vil jeg ikke gøre så meget mere ved det. Hvis de vil sidde på gulvet, må de da gerne det. Der er ikke træk, men der bliver selvfølgelig koldere nede ved betongulvet end oppe på en dejlig pind. Men jeg fornemmer at Orpington er en gulvhøne.

Det bliver straks sværere at forklare min mand, der med stor entusiasme havde bygget små fine hønsestiger til dem. Han er svært skuffet over at de ikke vil bruge dem :-[

Jeg begyndte for øvrigt med at lægge strøelse i bunden, men det var da f...... til arbejde. Så havde jeg læst herinde at mange bruger sand. Det gør jeg også nu - og det virker rigtigt godt. Når jeg renser ud (dagligt) bruger jeg et plastic dørslag og en børneskovl. Det er rigtig nemt at holde og kan anbefales.

Lorten kommer jeg indtil videre på komposten, meeeen jeg er da begyndt at overveje om det mon bliver for meget at de gode, med alt det hønselort. Vi producerer ca 1,5 m³ kompost om året.

Er der noget om at man skal tænde lys om vinteren hvis man vil have æglægningen skal fortsætte. Er det almindeligt lys f.eks en 60 w pære - eller er det noget specielt lys? Er det synd eller er det ok? ::)

Hej fra Birgitte :o

De bedste hilsner...Birgitte

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: En nybegynders spørgsmål
« Svar #5 Dato: 06 Oktober , 2008, 13:46 »
Hvis der er mulighed for det så få en el pærer en ganske almindelig til at være i hønsehuset. Så kan du købe et billigt tænd og sluk ur, som du så kan sætte til at tænde og slukke alt efter havd du syntes, det plejer at hjælpe her :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: En nybegynders spørgsmål
« Svar #6 Dato: 06 Oktober , 2008, 16:02 »
Når mine orper er ude hopper de gerne over 1 meterop på siddepinde og træer, men inde sidder de på gulvet! :(

Jeg har tidligere haft hld med at løfte op hver aften, men disse virker det ikke på...

Jeg vil ikke have dem på gulvet, for så sidder de koldt og i deres egen møg. Jeg går og overvejer en form for hylde til dem som de bliver tvunget op på når de skal i seng - evt lavet af flere siddepinde som en rist, så møget kan falde ned.