Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye regler hos dyrelægerne?  (Læst 32643 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbrit

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #30 Dato: 08 Februar , 2012, 12:12 »
Vi har selvfølgelig alle et ansvar for at behandle vores dyr, når der er behov. Jeg ser ikke imellem fingre med, hvis jeg har en kat der er begyndende vommet og utrivelig. Hvis jeg samtidig har set synlige tegn på orm. Så kontakter jeg dyrlægen, og kattens får en ormekur, som selvfølgelig er til katte og gives i rette dosis :) Mht reistens har vi alle et ansvar for kun at behandle når der er behov og så behandle rigtigt :)
Jeg er bestemt heller ikke tilhænger af at man skal klat give et præparat til forskellige dyr efter for godt befindende. Det er da skræmmende hvis det finder sted :o
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #31 Dato: 08 Februar , 2012, 13:10 »
Det her er et emne der popper op med jævne mellemrum her på forum og det lader simpelthen ikke til at folk har fattet alvoren i hvorfor det er at vi i DK har sat ormekur på recept og er lidt 'emsige' med om det bliver brugt rigtigt. Det ville også være ønskeligt om flere lande fulgte vores eksempel.
Lad nu være med at 'klatte' rundt med det ormemiddel! HOLD NU OP med at bruge det fordi i nu lige selv føler at 'det er på tide'. Gem dog muligheden for at bruge en ormekur til, der reelt er bruge for den. Og det er der altså ikke rutinemæssigt 3 gange om året til kattene (3 gange om året er meget!).
Jeg lavede nogle af de undersøgelser, der lå til grund for at ormekur blev receptpligtigt i DK. Det vi så var faktisk ret skræmmende! Vi er pt på vej derhen at vi snart ikke har virksomme ormemidler mod noget som helst - world wide! Er det den situation i ønsker? Problemet er jo mere omfattende end at fårets indvoldsorm bliver resistente mod de midler der findes til at bekæmpe dem. Det har desværre vist sig at resistens kan overføres fra en art til en anden (blandt parasitterne). Dvs resistensen mod et middel blandet fårenes indvoldsorm kan godt gå hen og blive dit eget problem også.
Det værste man kan gøre er det som - desværre - stadig er praksis mange steder: At få udskrevet recept til stor volumn af et middel mod parasitter hos en art og så bruge det i små sjatter til alle mulige andre arter. Fx få udskrevet noget til sine får og så lige give vovse og misser en sjat også. Og så er skidtet jo dyrt, så man spare lidt på det og nøjes med at give en enkelt dosis selv om der skulle bruges 8. Underdosering er en kraftig medvirkende årsag til resistensen; 'hvad der ikke slår dig ihjel gør dog stærkere' passer rigtig godt her.
Har man et problem med at der evt kan ligge et ormeæg på gulvet fordi udekatten har orm (hvad sådan en jo har og de smitter jo ikke til børnene selvom de evt. skulle få dem indenbors) så var den bedste løsning nok at lade udekatten blive ude.
I Sverige er loppemidler nu også kommet på recept og her i DK ser det ud somom et af de ellers ret virksomme midler, der kom på markedet for ca 15 år siden er på vej til at være blevet ubrugeligt pga resistens mod det hos lopperne. At parasitter udvikler modstandskraft er en process, der er helt naturlig og uundgålig, men den speedes kraftigt op af uhensigtsmæssig brug af midlerne.
Prøv at tænke den tanke til ende at vi ikke har nogen midler til at bekæmpe indvoldsparasitter hos hverken dyr eller mennesker.....

Syntes det er uhyggelig læsning...
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #32 Dato: 08 Februar , 2012, 13:24 »
Ja, det er nemlig det det er uhyggeligt!
@Peter; det er jo heller ikke fordi vi slet ikke skal bruge ormekur og selvfølgelig skal katten da behandles, hvis den er så hårdt belastet af parasitter at den er syg og/eller utrivelig.
Problemet lige pt er at folk desværre alt for ofte ikke 'gider' tænke sig om og bare behandler, som de nu selv synes bedst. Fortsætter det særligt meget længere så ender vi der, hvor kuren så ikke virker på din kat.   
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #33 Dato: 08 Februar , 2012, 13:29 »
nu er der vel oss visse dyr der pga et eller andet suger alt utøj til sig, måske de skulle få fred, og så man avlede på dem der tåler en del.

ellers bliver kæledyrene jo noget skravl som os menesker der jo idag har svært ved at reproducere os selv

for øvrigt godt skrevet mette /o

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #34 Dato: 08 Februar , 2012, 13:33 »
Prøv at tænke den tanke til ende at vi ikke har nogen midler til at bekæmpe indvoldsparasitter hos hverken dyr eller mennesker.....

Og føj så lige til at vi snart heller ikke har noget antibiotika, der virker, fordi alle småbørnsforældre presser lægerne til at "gøre noget" når børnene er syge. Mit barnebarn på seks har fået et utal af kure. Selv var jeg næsten 30 år før jeg fik antibiotika første gang. Og jo, jeg havde da også været syg. Desværre er det nok den vej det går - vi skyder gråspurve med kanoner bare fordi kanonerne er der.
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2012, 14:38 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #35 Dato: 08 Februar , 2012, 14:02 »
Er godt klar over at det næppe er noget dyrlægen selv har fundet på. Samt at man selvfølgelig kun skal behandle, når der er behov for det.

Jeg har fået svar på mit spørgsmål. Tak for det.

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #36 Dato: 08 Februar , 2012, 14:05 »
Og føj så lige til at vi snart heller ikke har noget antibiotika, der virker, fordi alle småbørnsforældre presser lægerne til at "gøre noget" når børnene er syge. Mit barnebarn på seks har fået et utal af kure. Selv var jeg næsten 30 år før jeg vik antibiotika første gang. Og jo, jeg havde da også været syg. Desværre er det nok den vej det går - vi skyder gråspurve med kanoner bare fordi kanonerne er der.
Hej  ???

Har nu aldrig hørt om en læge der er blevet " presset " til at udskrive medicin. Men du har selvfølgelig bevis for det du skriver  ??? Eller hvad.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #37 Dato: 08 Februar , 2012, 14:11 »
Joda, såvel kolleger som vores datter fortæller at de kan slå lidt på at det jo ikke er populært at blive hjemme fra job grundet syge børn... Så deeet... I øvrigt er jeg sygeplejerske og så det ofte mens jeg arbejdede på sygehus.
Læger er jo også mennesker og de vil som regel gerne være flinke.
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2012, 14:13 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #38 Dato: 08 Februar , 2012, 14:15 »
Til kyllingesalg 
http://www.b.dk/danmark/travle-foraeldre-presser-laegen-til-recepter

Tak til Mette for din fine redegørelse, jeg håber den får en enkelt eller to til at tænke sig om en ekstra gang. Det er godt nok ærgerligt, at man sætter så meget på spil for os alle, bare for at spare et par hundrede kroner  >:(  Det er både for dumt og hamrende usolidarisk...
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #39 Dato: 08 Februar , 2012, 14:24 »
Har opdrættet katte i en lang årrække, og jeg tror ikke, at jeg endnu har haft behov for mere end max 1 behandling pr. år.
Men jeg ved jo også godt, at mine katte ikke er fritløbende, og derfor nok heller ikke så udsatte.
Kan godt huske, dengang det blev indskærpet med ormekure, syntes dengang det var irriterende og træls, men sidenhen har jeg ikke oplevet det på samme måde, måske også fordi jeg ikke har haft brug for akut behandling, her sker det mere på mistanke. Har ihvertfald ikke endnu set det vrimle med orm, som andre sommetider fortæller om.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #40 Dato: 08 Februar , 2012, 20:32 »
Mine børn og dyr lider under min faglighed, for de kommer ikke til lægen med mindre de er tæt på at være bevidstløse, og mine dyr får ikke læge før jeg er helt sikker på at de virkelig fejler noget, som grønne pletter.

Det er klart at der er noget der er tydeligere end andet, men helt generelt mener jeg at der er tendens til at være for hysterisk, som også Kirsten hentyder til.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #41 Dato: 08 Februar , 2012, 20:38 »
Mine børn og dyr lider under min faglighed, for de kommer ikke til lægen med mindre de er tæt på at være bevidstløse, og mine dyr får ikke læge før jeg er helt sikker på at de virkelig fejler noget, som grønne pletter.

Det er klart at der er noget der er tydeligere end andet, men helt generelt mener jeg at der er tendens til at være for hysterisk, som også Kirsten hentyder til.

 /o /o /o Sådan er det også her.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #42 Dato: 08 Februar , 2012, 23:22 »
Også her.

For at citere fra et tidligere indlæg, lever vi her meget efter princippet 'Hvad der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere'. Det betyder selvfølgelig ikke at vi ikke bruger læge/dyrlæge osv, men blot at vi ikke render dem på døren pga lidt snue, dårlig hals, en stump bændelorm i røven på katten og så fremdeles. Der skal være en rigtig god grund til at søge hjælp.

Vi har været inde på det i tidligere tråde også, bla omkring Salmonella. Og jeg tror konklusionen må være at:

hvis der er et rimeligt forhold mellem 'belastningen' af en sygdomskim og tilstanden af immunforsvaret hos den der påvirkes af denne kim, så sker der normalt ingen skade.

Lene (Lestat) nævnte også i en tråd for nyligt at alle heste har orm (og det gælder helt sikkert også mange andre dyrearter), men så længe mængden af orm ikke tager overhånd er det ikke et problem.

Hvis vi pga af misforståelser forsøger at holde alt orme/bakterie/parasit-frit, så tror jeg vi for alvor står overfor alvorlige problemer. Vi kan nemlig ikke udrydde disse mekanismer. Vi kan svække alle, mennesker som dyr, ved at forsøge at holde 'mekanismefrit', og når de så alligevel rammer, er immunforsvaret ude af stand til at hjælpe, fordi det har været sendt på ferie.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #43 Dato: 09 Februar , 2012, 07:38 »
Jeg vil gerne pointere, at jeg det første år jeg havde katte, ringede til dyrlægen hver gang mine katte havde orm. De blev aldrig tilset, men jeg kunne komme forbi og hente ormepillerne. Siden mine første katte flyttede ind for 2 år siden, har jeg lært at man ikke skal behandle hver gang katten får orm (det troede jeg som nybagt katteejer). Derfor har jeg naturligvis skåret ned på behandlingerne, men når mine katte har så mange orm at de hænger i klumper i rumpen på dem, og de æder og æder fordi de konstant er sultne, ja så behandler jeg dem. Jeg husker ikke hvornår jeg sidst gav dem en kur, men det var sikkert i august, som jeg skrev tidligere i tråden. Jeg skrev også at jeg fortsat konsulterer min dyrlæge for råd og vejledning bl.a. mht. resistens, behandlingsintervaller m.m.

Jeg bliver rigtig ked af at blive kaldt uansvarlig, usolidarisk m.m.

Jeg kan se at jeg sidste gang købte ormekur i UK i april 2011, hvor jeg købte 10 piller. Jeg har 3 katte, og pillerne er ikke brugt op.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #44 Dato: 09 Februar , 2012, 08:53 »
Citér
Jeg bliver rigtig ked af at blive kaldt uansvarlig, usolidarisk m.m.

Jeg kan se at jeg sidste gang købte ormekur i UK i april 2011, hvor jeg købte 10 piller. Jeg har 3 katte, og pillerne er ikke brugt op.

Jamen Tanja, det er jo ikke de få piller du køber og bruger fornuftigt, men vi ved jo godt at der er rigtig mange der køber og bruger i flæng, og det er det der er problemet.
Jeg er nu stadig af den holdning, at hvis man bruger de forskellige ting efter reelt behov, så er det ikke økonomisk ruin at købe via en god dyrlæge her i landet.

Og så må man jo tage med at man får alle mulige prædikater når man ikke følger landets love, og leve med den risiko at pillerne, eller andet bliver fundet i posten, så det er politiet der bringer ud  ;D

Og til sidst, så er det jo ikke hver gang nogen skriver, noget der ikke falder i hak med det man selv synes, at man skal føle sig truffet, meget er jo generelisering, og så er der alt det der er i mellem.  ::)
« Senest Redigeret: 09 Februar , 2012, 09:58 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn