Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æggene lægges på jorden  (Læst 4946 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanna Laursen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Æggene lægges på jorden
« Dato: 30 ſeptember , 2008, 16:38 »
Mine kyllinger (fra april) er begyndt at lægge æg (i hvert fald en af dem). De er blevet lagt på jorden i hønsegården og i haven. Hvordan får jeg dem til at lægge dem i redekasserne i hønsehuset, hvad der jo var meningen?


Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Æggene lægges på jorden
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2008, 16:41 »
hej hanna
du kan prøve at lægge nogle æg i redekassen det hjalp mine med at finde meningen med redekassen
husk at mærke de æg du ligger i kassen så du kan kende dem mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Æggene lægges på jorden
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2008, 18:46 »
Det har jeg også altid haft held med førhen - indtil jeg fik mine silker.

De er de mest nuttede og søde høns, men at gå i redekassen og lægge æg - det vil de IKKE. <B

De ligger i kasserne og hygger både om natten og engang imellem flere gange i løbet af dagen, men de har altså besluttet sig for, at æg skal lægges på jorden og helst udenfor - ØV >:(

Jeg har i flere måneder haft 4-5 æg liggende i hver redekasse. Jeg har selvfølgelig skiftet æggene engang imellem, så de ikke blev rådne. Men det har altså ikke hjulpet. Når de hygger derinde skubber de bare æggene over i hjørnerne, så de ikke ligger i vejen <J
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Æggene lægges på jorden
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2008, 19:18 »
Vores plejer at lærer det rimlig hurtigt af de gamle høns :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Hanna Laursen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Æggene lægges på jorden
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2008, 13:16 »
Tak for jeres svar.

Jeg har nu lagt et par æg i redekasserne og vil se, om det hjælper.
Mine kyllinger har aldrig vist interesse for redekasserne (måske er de for højt oppe, men er dog lavet 'efter bogen') og er næsten kun i hønsehuset, når de skal sove.
Jeg prøvede at vise dem stedet ved at løfte nogle høner op i redekassen, men de sprang straks ud derfra.

Til Mikkel: Jeg har ikke nogle gamle høns, som de kan lære det af.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Æggene lægges på jorden
« Svar #5 Dato: 01 Oktober , 2008, 13:22 »
Ellers prøv at lave et mørkt hjørne inde i hønsehuset, så kan det være at de vil lægge æggene der
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Æggene lægges på jorden
« Svar #6 Dato: 01 Oktober , 2008, 15:49 »
Hm... Tja, så gør det med at lægge æg ind i kasserne :).. Det bruger jeg også når jeg vil have at hønsene skal ligge deres æg i en bestemt kasse, hvis jeg skal bruge den anden til at have en skrukhøne i :)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æggene lægges på jorden
« Svar #7 Dato: 01 Oktober , 2008, 16:46 »
Man kan også købe kunstige æg, der er lavet af hårdt gummi, så skal man ikke tænke på om æggene bliver for gamle + hønsene kan ikke træde dem i stykker og evt. få den MEGET dårlige uvane : ægspisning !!!!!
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Æggene lægges på jorden
« Svar #8 Dato: 01 Oktober , 2008, 16:47 »
Vi har nogle af keramik :D.. Og så har vi desuden nogle golfbolde xD (underligt påfund) :D..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Æggene lægges på jorden
« Svar #9 Dato: 01 Oktober , 2008, 22:28 »

Jeg har nu lagt et par æg i redekasserne og vil se, om det hjælper.
Mine kyllinger har aldrig vist interesse for redekasserne (måske er de for højt oppe, men er dog lavet 'efter bogen') og er næsten kun i hønsehuset, når de skal sove.
Jeg prøvede at vise dem stedet ved at løfte nogle høner op i redekassen, men de sprang straks ud derfra.

Hvis det stadig ikke hjælper så prøv at sætte en, eller flere, af redekasserne ned på gulvet. Så kan du evt. hænge dem op igen når de har lært det.
Hvis du altså meget gerne vil have at de skal hænge oppe på væggen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Æggene lægges på jorden
« Svar #10 Dato: 02 Oktober , 2008, 05:43 »
Vil bare lige sige, at redekasserne hos mine silker, allerede står på jorden og det har ikke hjulpet.

Ved godt det nomalt hjælper, men man kan ikke være helt sikker. De er nogle stædige små rad  <T
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr