Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning - Dværgæg  (Læst 2923 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Heffalumo

  • Gæst
Rugning - Dværgæg
« Dato: 27 ſeptember , 2008, 20:38 »
Vi har fornylig anskaffet os en rugemaskine, og efter to mindre succesfulde rugninger, dukker der en masse spørgsmål op, som jeg håber at kunne få lidt hjælp til.
Vi har købt en rugemaskine af mærket Ecostat, en fladruger. Den er halvautomatisk, så derfor har vi fulgt rugevejledningen som America har lavet. Første gang vi rugede æg lagde vi 21 æg fra vores hybridhøns i. Resultatet var skuffende, men eftersom at det var første gang, så var vi tilfredse med de fire kyllinger som der dukkede op. Anden gang vi rugede lagde vi en blanding af æg fra vores hybridhøns og vores dværgsilkehøns i. Resultatet denne gang var blandet - Ud af 7 hybridshønseæg dukkede der 6 kyllinger op, men ud af vores 12 silkehønseæg dukkede der ikke en eneste kylling op. Det er netop vores dværgsilkehøns som vi gerne vil have nogle gode resultater ud af. Der var dog prikket hul i to æg, men længere nåede de aldrig. Er der en anderledes fremgangsmetode for dværgsilkehønsenes æg? Vi har selv spekuleret over om den bakke, som der fulgte med rugemaskinen måske er for stor og derfor vender de små æg forkert?
På forhånd tak.
Mange hilsner fra Bianca

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Rugning - Dværgæg
« Svar #1 Dato: 27 ſeptember , 2008, 21:00 »
Hvor tit bliver æggene vendt?
Hvilken temperatur kører i med?
Har i lyst æggene undervejs for at se om de er befrugtede? Eller vandprøven?
Og hvad med fugtigheds% mens i ruger og under klækningen?
 
Den der vender æggene kan sagtens være for stor. Til min maskine har jeg en til alm. str æg og en til dværgæg.

Lidt at tage svare på, så bliver det nemmere at hjælpe :)
Jeg kender ikke jeres maskine, men har selv en fladruger. (Therbo)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Rugning - Dværgæg
« Svar #2 Dato: 27 ſeptember , 2008, 21:15 »
Hej og velkommen Bianca.

Som du selv er inde på kan det have noget at gøre med æggenes størrelse og vendingen af dem.

Måske det også kan hjælpe at klippe silkerne i numsen, så der bliver større chance for befrugtning.
Jeg ved det kan hjælpe hos orpington og andre dunrige racer, så måske også ved silker?!?
Hilsen Susanne

Heffalumo

  • Gæst
Rugning - Dværgæg
« Svar #3 Dato: 28 ſeptember , 2008, 14:52 »
Tusind tak for Jeres svar indtil videre.
Æggene bliver vendt to gange dagligt - Dog kun med en enkelt vending den anden dag, men derudover bliver de vendt to gange dagligt indtil den 18. dag.
Vores temperatur er cirka 101,5 fahrenheit.
Vi har købt en æggelyser og æggene er blevet lyst på den syvende dag og igen en uge efter. De æg som der ikke har været befrugtet eller som der er gået noget galt med undervejs er selvfølgelig blevet fjernet.
Vi har haft en del problemer med vores fugtighedsmåler, for med en luftfugtighed på omkring 20, så er vi i tvivl om den virker. Men under sidste klækning kom der dog liv i fugtigheden igen og der var den oppe omkring de 65. Men vi forsøger at holde en fugtighed på omkring 50 under rugningen og på den 18. dag bliver renderne fyldt op og der bliuver ikke åbnet for rugemaskinen før kyllingerne er klækket - I denne periode er fugtigheden omkring 65 %.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Rugning - Dværgæg
« Svar #4 Dato: 28 ſeptember , 2008, 16:14 »
Det er vigtigt at du heller ikke ruger med for høj luftfugtighed, så kommer kyllingerne ikke ud.
Kig på dette link http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=31
Og se de tegninger der er af luftlommen undervejs i rugningen. Juster fugtigheden efter det istedet for en måler. Så går du ikke helt galt  ;)
Hilsen Susanne

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Rugning - Dværgæg
« Svar #5 Dato: 28 ſeptember , 2008, 16:31 »
Når jeg ruger er fugten på mellem 10-20%, jeg bruger ikke vand før på 18. dagen. På denne måde er jeg sikker på at luftlommen bliver stor nok.
Venlig Hilsen
Lisbeth