Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hemel rugesmaskine  (Læst 40130 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Hemel rugesmaskine
« Dato: 13 Januar , 2012, 10:11 »
Jeg tror sørme jeg har fortjent en ny rugemaskine *f

Jeg har kig på denne: http://www.hemel.de/product_info.php?cPath=196_207_226&products_id=2526&language=en

-og vil gerne høre om der er nogen, der har erfaringer med den. Jeg vil også rigtig gerne høre hvorvidt jeg skal købe 'ekstraudstyr'.
Jeg forestiller mig at den skal være med fuldautomatisk vending, er lidt i tvivl om jeg skal investere i at gøre den fuldt digitaliseret? Skal glasset være isoleret?

Hvis nogen vil være søde at dele ud af deres erfaringer og fejlkøb ::) så vil jeg være taknemmelig! /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #1 Dato: 13 Januar , 2012, 10:33 »
Og hvad skal mon regne med at fragten koster? Er der andre der har bestilt noget fra Hemel som kan huske hvad de gav?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #2 Dato: 13 Januar , 2012, 11:07 »
Jeg har købt denne her hos dem:
http://www.hemel.de/product_info.php?cPath=196_207_228&products_id=2567
Den virker perfekt, jeg havde et problem med den ene vendemotor, hvor de har sendt mig en ny uden problemer.
Jeg husker fragten som lidt pebret, men kan ikke lige huske helt præcist hvor meget.
Jeg valgte at købe uden automatisk fugtighedsstyring efter råd fra nogle garvede bruger herhjemme.
Min holder temperaturen perfekt, det er yderst sjældent, at den afviger og så er det allerhøjst 0,1 grad Celsius.
Temperaturen har jeg også haft kontrolleret med andre termometre, og det indbyggede er bare i orden, lige sådan det digitale hygrometer, som dog kan justeres hvis nødvendigt.
Jeg har fire rullebakker til min, 3 til dværgæg og 1 til store æg, desuden købte jeg to stammeopdelte rugebakker, der skulle jeg måske have nøjes med en enkelt.
Der var en ting, der var lidt irriterende, og det var at jeg ikke kunne købe med kreditkort, men skulle bruge bankoverførelse, så det tog jo flere dage inden de kunne se pengene og sendte rugemaskinen. Firmaet virker lidt gammeldags på disse områder, jeg kan se, at de stadig ikke har fået opdateret deres hjemmeside, så man kan vælge dværgæg til rullebakkerne, men det kan man så bare skrive ved bestillingen.
De har to års garanti lige som i DK.
Jeg har lige haft min til at køre et døgn for at tjekke om alt var OK, det var det selvfølgelig.
Jeg vil gerne anbefale dem.
Hvis du gerne vil have en sludder om den kan jeg sende mit telefonnummer i pm.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #3 Dato: 13 Januar , 2012, 11:31 »
Tak, Marianne *l Jeg mente nok at kunne huske, at det også var Hemel du købte fra...

Ja, nu er du jo ved at lokke mig ud i en dyrere model end jeg egentlig havde forestillet mig ::) Men inden den anden bliver fuldautomatisk og digital, så er der faktisk kun ca. 150 euros forskel i prisen (altså på en tilsvarende størrelse i A-model)... Blev du frarådet at købe A-serien eller gik der bare lidt luksusdyr i dig, når du nu var igang med at spendere ;D

« Senest Redigeret: 13 Januar , 2012, 11:36 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #4 Dato: 13 Januar , 2012, 11:54 »
Jeg blev tilrådet at vælge digitalt, og jeg må sige, at jeg er vældig tilfreds, det virker bare, ingen mærkelige udsving i temperatur eller andet, der kan ødelægge humøret.
Jeg har så ikke brugt mine fancy klækkebakker, for da jeg kørte med rullende rugninger (nye æg ind hver uge), valgte jeg at bruge madam blå til klækning, så jeg var ude over skift i fugtigheden.
Jeg har dog fået at vide, at man godt kan køre med f.eks. mandag-torsdag lav fugt og fredag til søndag høj fugt, hvor mandagene er de dage, der bliver lagt nye æg i og søndagene er klækkedage. Første kuld selvfølgelig med lav fugt indtil dag 19 (Er det klart som blæk?).
Men når nu jeg har den blå, klækningen er jo også ret grisset, så det er bekvemt at have svineriet i den blå, der er så nem at vaske og så skåne den fine træruger.
Jeg snakkede med flere forskellige, der alle har brugt rugemaskine i mange år, inden jeg bestemte mig, og jeg er som sagt rigtig godt tilfreds. /o
Der var lidt detaljer i finishen på min rugemaskine, hvor jeg synes, det kunne have været lavet pænere. Lidt lak der er løbet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #5 Dato: 13 Januar , 2012, 12:02 »
Jeg har så ikke brugt mine fancy klækkebakker, for da jeg kørte med rullende rugninger (nye æg ind hver uge), valgte jeg at bruge madam blå til klækning, så jeg var ude over skift i fugtigheden.

Man kan dog godt undlade at hæve fugten ved klækning... Vores 'rugemester' i foreningen (som for øvrigt blev Danmarksmester på LU), kører med 20 % fugt hele vejen igennem! Og har meget fine klækkeresultater.
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #6 Dato: 13 Januar , 2012, 12:06 »
Lige lidt misundelsesbilleder:




Her har jeg lige haft åbnet for at lægge æg i, så temperaturen er alt for lav.


Marianne, jeg har hørt om at tørruge hele vejen, men jeg har ikke turdet :D
Jeg vil lige tilføje, at vinduet bag maskinen vender stik nord, så ingen solindfald fra det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #7 Dato: 13 Januar , 2012, 12:09 »
Man kan dog godt undlade at hæve fugten ved klækning... Vores 'rugemester' i foreningen (som for øvrigt blev Danmarksmester på LU), kører med 20 % fugt hele vejen igennem! Og har meget fine klækkeresultater.

Jeg er ikke helt sikker på den går ved maran, men jeg ved ikke om det er en skrøne.

Jeg blev tilrådet at vælge digitalt, og jeg må sige, at jeg er vældig tilfreds, det virker bare, ingen mærkelige udsving i temperatur eller andet, der kan ødelægge humøret.

Ja, det er lige præcis det med det dårlige humør... Den maskine jeg har nu er den blå matador fra America, og åh hvor kan man bruge lang tid (og meget energi) på at se til den og sikre sig at alt kører. Jeg ville netop gerne ud over det der med at en rugning skal krydres held for at gå godt ;D

Jeg har dog fået at vide, at man godt kan køre med f.eks. mandag-torsdag lav fugt og fredag til søndag høj fugt, hvor mandagene er de dage, der bliver lagt nye æg i og søndagene er klækkedage. Første kuld selvfølgelig med lav fugt indtil dag 19 (Er det klart som blæk?).
Men når nu jeg har den blå, klækningen er jo også ret grisset, så det er bekvemt at have svineriet i den blå, der er så nem at vaske og så skåne den fine træruger.

Jeg satser på at gøre som du skitserer. Ingen har krævet den blå tilbage (endnu) og ellers satser jeg på skrukker. Jeg tror dog jeg køber en klækkebakke for en sikkerheds skyld.
Tak for gode råd /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lyøgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #8 Dato: 13 Januar , 2012, 12:11 »
Hej Tanja

har sendt en besked til dig herinde.

vh

Søren

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #9 Dato: 13 Januar , 2012, 12:11 »
Oohh de billeder, det får det jo til at krible i rugelysten ::) Det er en fin maskine, Marianne /o Men den er stor. Har du brug for kapaciteten eller købte du bare 'stort nok'? Må jeg høre fra andre, hvor mange æg har I plads til og har I plads nok?
« Senest Redigeret: 13 Januar , 2012, 12:20 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #10 Dato: 13 Januar , 2012, 12:15 »
Tanja, jeg synkronruger med skrukker, dvs. jeg starter æggene i rugemaskinen, hvis jeg ingen skruk har, og ellers under skruk og i maskine samtidig. Når æggene er i maskinen, og jeg så får en skruk, får hun en håndfuld af æggene fra maskinen, så klækker de ca. samtidig og skrukken får en ordentlg flok kyllinger at gå med.
Sidste år havde jeg ikke selv brug for at passe kyllinger, og jeg satser på det samme i år.
Jeg synes selv, jeg får kombineret det bedste fra to verdener på den måde: planlagte og mange kyllinger, som alligevel går med en skruk og får den bedst mulige omsorg. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #11 Dato: 13 Januar , 2012, 12:19 »
Tanja, jeg synkronruger med skrukker, dvs. jeg starter æggene i rugemaskinen, hvis jeg ingen skruk har, og ellers under skruk og i maskine samtidig. Når æggene er i maskinen, og jeg så får en skruk, får hun en håndfuld af æggene fra maskinen, så klækker de ca. samtidig og skrukken får en ordentlg flok kyllinger at gå med.
Sidste år havde jeg ikke selv brug for at passe kyllinger, og jeg satser på det samme i år.
Jeg synes selv, jeg får kombineret det bedste fra to verdener på den måde: planlagte og mange kyllinger, som alligevel går med en skruk og får den bedst mulige omsorg. *p

Ja, det er nemlig bare SÅ smart! Jeg havde held til at gøre det et par gange sidste år, specielt én gang hvor jeg fik en af mine høner til at passe 22 kyllinger var vellykket; det er bare rigtig meget nemmere at have kyllinger på den måde /o

Jeg har, ligesom dig, en 'Erling Rønnest kyllingemoder', den bliver du glad for. Den er også god til at passe kyllinger, men ikke helt så fuldautomatisk som en skruk ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #12 Dato: 13 Januar , 2012, 12:20 »
Jeg har også en træruger til 90 æg, og det er jo rigeligt til mig.
Hvis det går galt har jeg også den gamle miracle som er noget slidt, men den kan da rumme 50 æg hvis jeg skulle få lyst, eller også kan den jo bruges som klækker, så den anden ikke bliver så snavset.....

jeg mangler ikke rugeplads, måske snarere plads til kyllerene, som jeg gerne giver til skrukkerne hvis det kan passe, men de er lidt udsatte her hvor der også bor 4 katte og hønerne går frit
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #13 Dato: 13 Januar , 2012, 12:22 »
Jeg har også en træruger til 90 æg, og det er jo rigeligt til mig.
Hvis det går galt har jeg også den gamle miracle som er noget slidt, men den kan da rumme 50 æg hvis jeg skulle få lyst, eller også kan den jo bruges som klækker, så den anden ikke bliver så snavset.....

jeg mangler ikke rugeplads, måske snarere plads til kyllerene, som jeg gerne giver til skrukkerne hvis det kan passe, men de er lidt udsatte her hvor der også bor 4 katte og hønerne går frit

Ja, jeg er også lidt nervøs for at en stor maskine bare udløser mangel på plads til kyller :D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #14 Dato: 13 Januar , 2012, 12:24 »
Jamen så ved du jo, hvad du skal have på ønskesedlen, Tanja ;D
Uha, tal ikke om naboernes grimme katte, Ina  /1 /f
Hvor jeg dog savner min Talos, som aldrig rørte en kylling, og holdt andre katte væk. Der er heller ingen af mine siam, der rører kyllingerne. /o

Tanja, man kan da aldrig få for mange kyllinger *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk