Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Orpingtosser :-)  (Læst 5221 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline laursenart

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Orpingtosser :-)
« Dato: 24 ſeptember , 2008, 12:55 »
Nu har mine orps fået den lamme ide at de vil sove UDE!... De har de seneste 10-12 lagt sig op af muren til hønsehuset, så jeg hver aften må håndbære dem ind på gulvet for siddepinden fatter de heller ikke at sidde på endnu...  ;D

Fik i weekenden en STOOOR flot hane som heller ikke lige fattede hvad de lå der for.. Den første aften fik vi sammen jagtet de damer indenfor.. Igår havde han opgivet at få dem indenfor og var gået ind alene og jeg måtte så bære damerne ind... ::)

De er dælme ikke nemme at danse med de damer...

Er der andre der har oplevet det samme?... - Skal jeg virkelig blive ved med at bære dem ind i en periode?.. De har sovet fint inde tidligere..

PFT.
/Peter
Mvh. Peter
Med p.t. 8 Plymouth Rock madamer i hønsegården og 9 gule Orpingtons i fryseren. Derudover 9 gæs på friland

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Orpingtosser :-)
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2008, 15:18 »
Jeg har 4 unge australorps på 14 uger, som jeg også må hjælpe ind i hønsehuset. De flyver heller ikke på pind, men lægger sig i en klump i et hjørne. Så det er ikke kun orpington, der er lidt langsomme og tunge i rumpe......og hoved   ::)
Hvad jeg skal gøre for at ændre deres opførsel ved jeg ikke, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig.  :(
Venlig hilsen
Liv

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Orpingtosser :-)
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2008, 15:47 »
De skal bare have tid, de lære det med tiden om ikke andet når de ser hanen gøre det :). Hvis de er meget unge er det derfor, mine kyllinger gad heller ikke sidde oppe på pinden før de så de voksende høns gøre det, og selv der tog det dem mere end 20 dage at lære :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Orpingtosser :-)
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2008, 20:19 »
Hejsa!

Ja jeg har en lille flok fønix i dværg - unge - som heller ikke gidergå ind i huset. De lægger sig i en klump udenfor i et hjørne, også selv om det regner, hvilket jo ikke er så godt.

Det værste er at de godt kan gå ind i huset og om aftenen men bare ikke til natten - Surt
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Orpingtosser :-)
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2008, 22:27 »
Jeg har nu aldrig selv haft det problem men kan det være fordiat der når at blive så mørkt (inde i huset) at de ikke kan se noget?
Har du vinduer i dit hønsehus? Er de rene?
Ellers kunne du måske i en periode tænde lys inde i huset omkring tusmørke og se om det evt. hjælper.
Du kunne også, i en periode, give dem lækkerier ved sengetid inde i huset. Så bliver de måske derinde når det alligevel er ved at være mørkt udenfor.
Jeg har også haft orpington'er af flere omgange og de ER altså bare ikke verdens kvikkeste høns... Av, nu får jeg nok nogen over nakken ;)
Dog har mine ikke nogen problemer med at finde ind.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Orpingtosser :-)
« Svar #5 Dato: 24 ſeptember , 2008, 22:38 »
Det er i høj grad en tillært vane at sidde på eller af pinden, ligeså inde og ude.
Et kuld af vores dvørglandhøns sov i en lille, 35 cm3 kasse med deres mor indtil de var omkring 14 uger. De lærte det til sidst, men man kunne måske forestille sig at problemet blev værre hos tunge, dovne racer som Orpington.

Har du kunstig kyllingemoder betaler det sig - efter sigende - at anrette en lille pind til at sætte dem op på efter sengetid. Så lærer de det nemt, og det holder hele livet. Mine Sussex kunne nemt flyve op i omkring hoftehøjde og sove, og gjorde det gladeligt, takket være deres hønemor's belæring.

Har du en hønemor, er det måske mere hendes ansvar. Medmindre en passende pind i en passende højde ikke findes. Vi har haft problemer med flyvningen hos kyllinger fra "fræserbure". Den ene (Dværglandhøne, enebarn) blev flyttet i 13-ugers alderen, og kunne end ikke flyve over en jordrende. En pind er en absolut nødvendighed.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Orpingtosser :-)
« Svar #6 Dato: 30 ſeptember , 2008, 08:11 »
Har måttet gå så drastisk til værks, at mine fønix kyllinger har fået et helt andet skur her i weekenden hvor der blev gjort plads til at sætte siddepinde op.

Som det er nu, hvor de skal lære det nye sted at kende går jeg ud og sætter dem på pind om aftenen af to gange -første gang bliver de alle sat op på pinden, men når jeg går ind kan jeg høre en eller to hoppe ned igen  ??? - så dem sætter jeg op igen lige inden jeg selv går i seng  ;D

så efterhånden skulle de vel få det lært - håber jeg  ;)

Så man kan sige det er dejligt at have en faglært i familien så det dog ikke kommer til at ligne noget en klamhugger har lavet - hvilket det godt kunne komme til hvis jeg selv skulle lave det fra bunden af... ::)
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Gitte Klavsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
  • 1.13 dværvhøns af ukendt race
Sv: Orpingtosser :-)
« Svar #7 Dato: 30 ſeptember , 2008, 11:34 »
Jeg er også Orpingtosse, men de har nu ikke fundet den dybe tallærken.
Mine klumper sig sammen i hønsehuset, har prøvet at sætte dem på pind, men de hopper lynhurtigt ned igen.Så jeg regner med de på et tidspunkt hopper på pind.  <J
Og de kan ikke finde ud af af, at en rede er til at lægge æg i, så de bliver lagt i hønsegården, eller lige uden for reden. <Y
 De er nu så godmodige, så jeg trækker lidt på smilebåndet, og så får jeg et gok af dem. Skøre høns. <:

Mange hilsner
Gitte

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Orpingtosser :-)
« Svar #8 Dato: 30 ſeptember , 2008, 22:07 »
Jeg tror alle de fjer orperne efterhånden får, fortrænger hjernen - i takt med at de vokser.

Jeg synes mine bliver dummere og dummere jo ældre de bliver! - især hønerne :)

Da de var kyllinger kunne de snilt gå inde i hønsegården og kommer farende gennem huset og ud på plænen, hvis jeg kom med guf.

Nu står halvdelen inde i gården og løber frem og tilbage langs med hegnet og kan absolut ikke finde ud af at gå gennem huset og ud!

Jeg har nu også officielt opgivet - for første gang nogen sinde - at lære dem at gå på pind. Nu gider jeg ikke mere løfteri - slet ikke når jeg samtidig modarbejdes af en stædig høne, der puffer dem ned så hurtigt jeg får dem op!! :o

Jeg skal i gang med et byggeri, der løfter tumperne op fra gulvet, så de ikke bliver kolde i deres dunede popo'er til vinter!! ;D

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Orpingtosser :-)
« Svar #9 Dato: 30 ſeptember , 2008, 22:11 »
 :D tjaaa
Hvem er så egentlig de klogeste............... <T <T <T <T
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk