Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken høns skal jeg vælge  (Læst 12219 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

P.Schou

  • Gæst
Hvilken høns skal jeg vælge
« Dato: 19 ſeptember , 2008, 23:07 »
Hej jeg vil prøve at have høns, hvilken skal jeg starte op med, jeg skal til at bygge et hønsehus på 2 X 3 meter og en hønsegård på 5 X 3 meter hvor mange høns vil i anbefale man har.
Mvh Preben  ???

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvilken høns skal jeg vælge
« Svar #1 Dato: 20 ſeptember , 2008, 07:51 »
 <I Velkommen til Preben, det kommer jo lidt an på som det er en stor race eller en lille race, jeg køre forbi et sted hvor de har hønsehus og gård i den størrelse som du skriver, og jeg mener der går ca 10 små høns.
Hvilke race du skal have, synes jeg er svær at svare på, for vi synes jo alle bedst om vor egne, jeg er faldet fuldstændig for Silkehøns, men jeg har 2 andre racer som jeg heller ikke vil undvære, og sådan skal det jo nok være.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Hvilken høns skal jeg vælge
« Svar #2 Dato: 20 ſeptember , 2008, 07:54 »
hej preben
som berit har vi alle vores farvoritter min er danske landhøns i stor
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hvilken høns skal jeg vælge
« Svar #3 Dato: 20 ſeptember , 2008, 09:18 »
Det er svært at rådgive andre. Men mit råd kunne være i stor Skånske blomsterhøns. De er rolige her hos mig men andre steder har jeg hørt de er mere iltre.
Mine lutter er også rolige og tillidsfulde, det vil være mit forslag til en mellemstor race og i dværg lys sussex eller welsumere, der begge er rolige racer.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvilken høns skal jeg vælge
« Svar #4 Dato: 20 ſeptember , 2008, 09:48 »
Velkommen Preben.

Jeg vil anbefale dig at tage en tur over vores galleri, du finder genvejen i panelet under Dansk Fjerkræ Forumblokken her øverst.

Når du har funder en, to tre racer, hvis udseende du synes om, så vend tilbage eller kig i vores racebeskrivelser.

De fleste racer i DK er skønne og egnede til de forhold du beskriver.

Vi anbefaler racehøns, og det er ikke fordi det er mere fint, men racerne har beholdt deres naturlige instinkter, hvor isa hybriderne som man bruger i industrien kun er fremavlet, fordi de udgør et produkt til at tjene penge på.

Så vælg nogle favoritter, så er folk klar til at beskrive, når du vender tilbage - god tur! ;D

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvilken høns skal jeg vælge
« Svar #5 Dato: 20 ſeptember , 2008, 10:28 »
Syntes personligt selv bedst om mine blandingshøns, for hvis man så bare tager en håndfuld æg når en høne bliver skruk er det altid en meget stor overraskelse hvad der kommer ud, men skal jeg anbefale en rarce ville jeg tage Dværgkochin, vi havde et par stykker for år tilbage og de var bare sådan nogle dejlige og nemme høns :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Hvilken høns skal jeg vælge
« Svar #6 Dato: 20 ſeptember , 2008, 22:38 »
Jeg har dværg wyandotter, de er dejlige! De er både meget tillidsfulde og samtidige livlige høns, der med glæde kommer og spiser af hånden og går lange patruljer i haven. De spiser ikke ret meget, men lægger fine æg. Der er ikke meget kød på dem, så hvis du gerne vil spise dine høns, så er dværghøns ikke det bedste.
Venlig hilsen
Liv

StaldTobo

  • Gæst
Sv: Hvilken høns skal jeg vælge
« Svar #7 Dato: 21 ſeptember , 2008, 09:31 »
Jeg ville vælge Millefleur, wyandotter eller silkehøns,alle dværg ;D

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvilken høns skal jeg vælge
« Svar #8 Dato: 21 ſeptember , 2008, 16:56 »
Efter min mening er hybridhøns - hvad de ellers hedder - noget af det dummeste. Man kan gå forbi en hønsegård, hvor hønsene aldrig har set én, eller overhovedet er blevet opdraget til at være tamme, og så kommer de styrtende over til én. Så kan jeg bedre lide mine Landhøns.
Landhøns kan naturligvis sagtens blive tamme. Lige i øjeblikket kan jeg ikke sætte hånden ned til jorden i min lille hønsegård, uden at mine kyllinger (overvejende Landhøns) straks styrter hen til den.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: Hvilken høns skal jeg vælge
« Svar #9 Dato: 21 ſeptember , 2008, 20:26 »
hvis du falder for dværghøns (som jeg har læst mig til ofte har rugeinstinkt i modsætning til mange store racer) vil jeg foreslå dig dværgfaverolles.
min erfaring er, at de er sjove, kønne, gemytlige, sociale, fri for kedelige unoder og smager aldeles vidunderligt foruden at de er gode æglæggere - omend der går tolv æg til en æggekage: )
de store faverolles betragtes som at være noget nær verdens mest velsmagende høns, og det samme, erfarer vi, gælder for dværgene. der er masser af kød til fire mennesker på én unghane, der har arbejdet for føden i haven.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken høns skal jeg vælge
« Svar #10 Dato: 21 ſeptember , 2008, 21:04 »
Hej Preben

Nu starter sæsonen snart for udstillinger rundt omkring i landet. På udstillinger kan du se en del forskellige racer, både i store og dværge.

Og du kan få en snak med forskellige opdrættere og få tips og idéer til valg af racer og hønsehold generalt.

Udstillinger er "vinduer" ud til nye interesserede for fjerkræ, her er fjerkræet "live" og du kan danne dig et indtryk af de forskellige racer.

Jeg vil heller ikke anbefale hybrid høns, for de er engangsprodukter og ikke egnede til videre avl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvilken høns skal jeg vælge
« Svar #11 Dato: 22 ſeptember , 2008, 21:37 »
Ja, de fleste vil nok anbefale deres "egen" race...
Nogen racer har egenskaber, andre racer ikke besidder. Så du skal nok gøre op med dig selv om hvad du vil med dine høns. Her er måske et par punkter om kan hjælpe os/dig med at forslå en race eller 3.

Skal de (med rimelig sikkerhed) kunne ruge kyllinger ud selv?
Skal eventuelle overskuds dyr slagtes?
Skal de lægge mange æg?
Betyder det noget om de lægger store eller små æg?
Skal de lægge speciel farvet æg? (mørkebrune, grønne, hvide.. eks.)
Skal de se specielle ud? Eller har udseende ikke noget at sige overhovedet?
Skal de være tamme af natur eller betyder dette heller ingenting?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Hvilken høns skal jeg vælge
« Svar #12 Dato: 22 ſeptember , 2008, 22:59 »
Hej Preben

Tag kontakt til en fjerkræklub i dit område og hør hvornår de holder udstilling, lav så en familietur og se alle de forskellige racer.

ta en snak med folk på udstillingen og hør lidt om hvad de mener omkring en evt. race som i er faldet for, kan de lægge nogle æg,
er de gode slagte dyr mm. husk på der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar.

hvis du ønsker det vil jeg godt være dig behjælpelig med at finde en fjerkræklub i dit område hvis det er nødvendigt.

Og så er det lige nu at racefjerkræavlere sorterer årets tillæg,
og de vil som regel gerne sælge overskudsdyr, og de er pæne
selv om de evt. har en lille fejl således at de ikke kan bruges til udstilling.

Jeg kan sagtens anbefale dig nogle racer til dig men så vil jeg gerne vide lidt om hvad du/i forventer/ønsker af dyrene.

Håber at du og familien må få stor glæde af jeres nye hønsehus og
dets beboere :)
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

P.Schou

  • Gæst
Sv: Hvilken høns skal jeg vælge
« Svar #13 Dato: 24 ſeptember , 2008, 19:50 »
Hej.

Jeg takker for alle de gode svar og råd, jeg har fundet hvad for nogle høns jeg vil have, jeg er faldet for Hvide Silkehøns og jeg skal op til Holstedebro og hente 4-5 høne og 1 kokkemand.

Med venlig hilsen
Preben Schou

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvilken høns skal jeg vælge
« Svar #14 Dato: 24 ſeptember , 2008, 21:49 »
Ja jeg synes det er glimerende valg ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte