Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Cuckoo maran  (Læst 9257 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Sv: Cyckoo maran
« Svar #15 Dato: 21 Oktober , 2011, 13:33 »
Det er meget forvirrende for begyndere disse farvebetegnelser.Jeg troede i min enfold at det hed tværstribet, men vil fremover kalde mine "tværstribede" (barred) for Perlegråstribet og de andre for gråstribede.

Engang imellem fortryder jeg lidt, at jeg valgte at det skulle være på dansk i stedet for den engelske Lavender Barred, men jeg mente det var nemmere for alle, at det blev så ens som muligt for alle racer.

Men der må da være en forskel på at være gøgeSPÆTTET og STRIBET, hvis man tager det rent sprogligt ikk´?

Hvorfor kalder englænderne dem så for cuckoo når de er barred, forvirret ikke før næste nummer ;D ;D

VH Gunni.

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Cuckoo maran
« Svar #16 Dato: 21 Oktober , 2011, 14:29 »
Er der evt en der ku sætte et billede på af en gråstribet(gøgespættet) og så en hvedefarvet maran. Og findes de hvedefarvede kun i Frankrig eller er de nået Dk? :D
Lidt mere forvirring: Når jeg læser engelske hønsebøger, så er billeder af cuckoo maraner ofte spættede og ikke (grå)stribede :o
« Senest Redigeret: 21 Oktober , 2011, 14:38 Fra Signe_Bonde »
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Cuckoo maran
« Svar #17 Dato: 21 Oktober , 2011, 15:59 »
Signe, prøv denne belgiske side, du skal åbne den i Internet Explorer, Mozilla Firefox dur ikke til den:
http://www.marans.be/EN/pages/ChrisHome.htm
På siden "Marans Colours" ser du Hvedefarvet kl 1 og gråstribet kl 8, du kan også kikke enten i mit galleri eller på min hjemmeside, der er masser af gråstribede.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Cuckoo maran
« Svar #18 Dato: 21 Oktober , 2011, 18:16 »
Jeg synes faktisk også, at de er mere spættede end egentlig stribede. Altså  de "cuckoofarvede".
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Cuckoo maran
« Svar #19 Dato: 21 Oktober , 2011, 18:21 »
Grunden til at jeg søger cuckoomaraner er, at jeg i min nye engelske hønsebog har læst, at lægger de største og mørkeste æg.
Er det også erfaringen her på forum??
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Cuckoo maran
« Svar #20 Dato: 21 Oktober , 2011, 18:56 »
I dværgformen gælder at de gråstribede lægger de mørkeste æg, men jeg mener faktisk det er de kobberfarvede, der lægger de mørkeste æg i stor race. Endvidere gælder at de fleste avlere har to stammer, en stamme med smukke høns og en stamme med ikke udstillingsegnede høns, som til gengæld lægger usandsynligt mørke æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Cuckoo maran
« Svar #21 Dato: 21 Oktober , 2011, 19:55 »
Jeg mente nemlig også, at jeg engang har læst herinde, at de mørkeste æg blev lagt af de store kobberfarvede :)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Cuckoo maran
« Svar #22 Dato: 21 Oktober , 2011, 20:01 »
Marianne; vil du være villig til at sende mig rugeæg med posten af dine gråstribede dværgmaraner engang til sommer? En 10-12stykker bare, da jeg kun ruger ud med skruk :)
Jeg betaler selvfølgelig alle omkostninger :)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Cuckoo maran
« Svar #23 Dato: 21 Oktober , 2011, 21:33 »
Vender du selv tilbage til sommer, Signe?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Cuckoo maran
« Svar #24 Dato: 21 Oktober , 2011, 22:43 »
Marianne; Ja det gør jeg i hvert fald:)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

thorleif

  • Gæst
Sv: Cuckoo maran
« Svar #25 Dato: 21 Oktober , 2011, 22:52 »

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Cuckoo maran
« Svar #26 Dato: 21 Oktober , 2011, 23:42 »
Ja, godt Thorleif!
@Signe, da jeg startede min interesse for Maraner skuffede eller undrede det mig meget, at der ikke var en specialklub for Maraner, trods manges lovprisning af racen. Men, men, men, nu forsøger vi at lave en stiftende generalforsamling for en specialklub for Maraner på LU i Herning, d. 10. dec. Og det vil da være oplagt for nye (som dig og mig) at blive medlem af en sådan specialklub! Du behøver ikke nødvendigvis at møde op, men giv besked, hvis du skulle have interesse i at være medlem!!  /o
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Cuckoo maran
« Svar #27 Dato: 22 Oktober , 2011, 15:11 »
Dorte; Jeg kan se, at man skal være medlem af DFFR, og det er jeg ikke. Jeg meldte mig ud for et par år siden, da jeg syntes, at det var alt alt for dyrt :o.
Men jeg håber, at I finder medlemmer nok :) :) :) *k
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Cuckoo maran
« Svar #28 Dato: 22 Oktober , 2011, 18:29 »
Alt iorden. Håber du bliver glad for dine kommende maraner.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________