Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Cuckoo maran  (Læst 9258 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Cuckoo maran
« Dato: 20 Oktober , 2011, 16:53 »
Hej Allesammen :)
Jeg har lige et par spørgsmål til de marankyndige herinde.

Er det, der blir kaldt "cyckoo" på engelsk, det som man kalder gøgespættet på dansk <A?
Og er der nogen herinde, der avler gøgespættede maraner (stor race), og som er villige til at sende rugeæg med posten? (Engang til sommer først ;D)
« Senest Redigeret: 21 Oktober , 2011, 14:39 Fra Signe_Bonde »
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Cyckoo maran
« Svar #1 Dato: 20 Oktober , 2011, 17:14 »
På dansk hedder de gråstribede maran.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Cyckoo maran
« Svar #2 Dato: 20 Oktober , 2011, 17:17 »
Tak Marianne ;D
Jamen så er det en gråstribet maranavler, jeg søger jo ;D
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Cyckoo maran
« Svar #3 Dato: 20 Oktober , 2011, 17:50 »
Og i "gamle dage" gøgespættet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Cyckoo maran
« Svar #4 Dato: 20 Oktober , 2011, 18:13 »
Marianne: Kast dig over hende (Signe). Der har du et potencielt medlem i Danmarks nyeste race-klub!
Signe: sig hej til Marianne, Marianne: sig hej til Signe.

Zoro

  • Gæst
Sv: Cyckoo maran
« Svar #5 Dato: 20 Oktober , 2011, 18:16 »
Hej Allesammen :)
Jeg har lige et par spørgsmål til de marankyndige herinde.

Er det, der blir kaldt "cyckoo" på engelsk, det som man kalder gøgespættet på dansk <A?
Og er der nogen herinde, der avler gøgespættede maraner (stor race), og som er villige til at sende rugeæg med posten? (Engang til sommer først ;D)

Hej Signe.

Det engelske navn er Cuckoo eller Gesperbert på tysk og burde stadigt være Gøgespætet på dansk.

NB: Har fuldstændigt den samme genetiske nedarvning som Tværstribet har.

NB: Gråstribet / Gøgespætet er blot den primitive tegnings form af Tværstribet, derfor fastholder tyskerne stadigt de to navne: Gesperbert og Gestreift, hvilket englænderne også gør med Cuckoo og Barred.

Med Hilsen fra Jørn.
« Senest Redigeret: 20 Oktober , 2011, 18:24 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Cyckoo maran
« Svar #6 Dato: 20 Oktober , 2011, 19:54 »
Og vi gør med gråstribet og tværstribet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Cyckoo maran
« Svar #7 Dato: 20 Oktober , 2011, 19:59 »
Men med goeke-spettet kan man ikke auto-sexe afkommerne, men med "barred" kan man? Hvids man bruger en moerk hane?

Zoro

  • Gæst
Sv: Cyckoo maran
« Svar #8 Dato: 20 Oktober , 2011, 21:17 »
Og vi gør med gråstribet og tværstribet.

Hej Lene.

" Jamen " det bliver det jo ikke mere rigtigt eller logisk forståeligt af ???

NB: Standart udvalget for de Nordiske lande, burde følge logikken som i de øvrige Racefjerkræ lande omkring os, når det gælder logiske og nemt forståelige oversættelser på Racefjerkræ navne.

Med Hilsen fra Jørn.

Zoro

  • Gæst
Sv: Cyckoo maran
« Svar #9 Dato: 20 Oktober , 2011, 21:24 »
Men med goeke-spettet kan man ikke auto-sexe afkommerne, men med "barred" kan man? Hvids man bruger en moerk hane?

Hej Thorleif.

Sort hane + Tværstribet høne giver = Tværstribede haner + sorte høner uden striber.

Spørgsmål : Er det Plumouth Rocks du tænker på ???

Hilsen fra Jørn.
« Senest Redigeret: 20 Oktober , 2011, 21:32 Fra Jørn Clevin »

thorleif

  • Gæst
Sv: Cyckoo maran
« Svar #10 Dato: 20 Oktober , 2011, 22:03 »
Suffolk Chequers. De er mindre, og krysningerne bliver fuldere af koed. Jeg brugte RIR hane, men deres Danske Land ser ud at vaere mindst lige god til sligt? Jeg skulde oenske jeg havde mer tid/plads til at avle utility-krydsninger, for aeg og koed. Jeg plejede at goere meget af det da jeg var yngre. For 20 aar siden kunde man godt avle og selge slagtet, og folk betalte vildt, men nu for tiden er der saa mange bestemmelser, og selv foretrekker jeg at spise Croad Langshans.

Zoro

  • Gæst
Sv: Cyckoo maran
« Svar #11 Dato: 21 Oktober , 2011, 10:32 »
Suffolk Chequers. De er mindre, og krysningerne bliver fuldere af koed. Jeg brugte RIR hane, men deres Danske Land ser ud at vaere mindst lige god til sligt? Jeg skulde oenske jeg havde mer tid/plads til at avle utility-krydsninger, for aeg og koed. Jeg plejede at goere meget af det da jeg var yngre. For 20 aar siden kunde man godt avle og selge slagtet, og folk betalte vildt, men nu for tiden er der saa mange bestemmelser, og selv foretrekker jeg at spise Croad Langshans.


Hej Thorleif.

Rohde Island Red eller New Hampshire haner på Plymouth Rocks Barred høner, var vel den mest brugte krydsnings model i England ???

Hilsen fra Jørn.

thorleif

  • Gæst
Sv: Cyckoo maran
« Svar #12 Dato: 21 Oktober , 2011, 10:52 »
Helt klart, det giver gode resultater, og vi er jo ogsaa saa heldige her i UK at det fremdeles findes folk der opdretter disse racer i stor maalestok, saa der findes stammer med de "gamle" egenskaber.
For 7-8 aar siden var jeg selv veldig interressered i krydsninger med hybrider. Saalenge jeg brugte dyr ifra stammer der virkelig kunde legge aeg, fik jeg ogsaa virkelig gode resultater. Jeg gik aldrig lengere end til 3.dje generation ifra hybriderne, men ved valg af haner udenifra kan du let avle dyr der legger godt med aeg, og giver mere koed en "aeg-legningshybriderne". Ved at bruge "Suffolk Chequers" istedet for vanlige Plymouth Rocks syntes jeg at jeg fik mer aeg/koed udaf det foder jeg brugte. De er hvedsaglig en mindre varation af Plymouth Rocks, men med mere koed. Nu avler jeg kun serioest paa mine Croad Langshans, og jeg bruger mindst det dobbelte foder for at opnaa de samme resultater. Men, der er nog ingen kylling-race der smager saa godt. Siden dette er en "Maran-traad" saa boer jeg vel nevne at jeg synes Maran smager ganske ligt (og haver hvidt skin), det var nog en af hoved-grundene til at Langshan blev brugt i "opfindelsen af den moderne Maran.

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Cyckoo maran
« Svar #13 Dato: 21 Oktober , 2011, 12:47 »
Ok, total forvirring :o :o :o
Altså gøgespættet, gråstribet og tværstribet maran er en og samme slags høne, ikke? ;D  Bare lige for at forstå det korrekt...
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Cyckoo maran
« Svar #14 Dato: 21 Oktober , 2011, 13:19 »
Derfor holder jeg mig også til det "rigtige" navn:
Gråstribet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk