Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?  (Læst 8392 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
vi har fire unghaner (dværgfaverolles) på hhv 19 og 21 uger i flokken.
Carlo har taget têten og gør alt det, man vil forvente af en alfahan.
desværre indebærer hans adfærd også, at han giver resten af familien nogle ordentlige bank. i morges hoppede han først ud af hønsehuset og stod parat for at tæske de efterfølgende. tævene foregår på den måde, at han bider sig fast i nakkefjerene, så ofrene skriger.

dette er givetvis normal haneadfærd, når flokken skal rettes ind, men vi syntes, det har taget overhånd. det ser for os ikke ud til, at der er nogen 'grund' til den hårdnæbbede behandling - eller er det bare os, der er nogle pylrehoveder?

vi tænker os at gøre ham et hovede kortere nu, og så se hvem, der tager over af de øvrige tre.
det er vel sjovest med en galant fører.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?
« Svar #1 Dato: 08 August , 2008, 16:29 »
Jeg havde en god lang snak med en dejlig ældre fjerkræavler i går - hold da op man kan lære meget ;).

Vi snakkede også haner og hvordan han plejer at gøre. Hans råd var at tage hanerne væk og lade dem gå for sig selv, uden at de kan se hønerne. Er der et par stride børster i mellem, så gør dem et hoved kortere.

Når hønnikerne så begynder at lægge æg, udvælger man din favorit ud fra udseende (hvis man gerne vil udstille eller bevare standarden) hieraki og social adfærd. Resten sælges eller slagtes.

Man skal ikke altid vælge den største hane. Ofte er de der udvikles sent de bedste og smukkeste.

Adfærdsmæssigt er det fint hvis han er højt i hierakiet, men alligevel ordentlig ved de andre.

Nå det var lige lidt snak.

Det er jo ikke alle der har mulighed for at sætte hanerne for sig selv. Mht Carlo, synes jeg nok det lyder lidt vel voldsomt. Gad vide om han også ville opføre sig sådan hvis han var alene hane. Gad vide om en anden vil gå ind og overtage hans adfærd, hvis han fjernes. Det kan være lidt svært at gætte sig til.

Jeg ved ikke om du har mulighed for at dele, tage haner fra, eller sætte Carlo i husarrest og se hvordan resten af flokken arter sig?

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?
« Svar #2 Dato: 08 August , 2008, 16:45 »
tusind tak for dit svar, Hanne.
og det vægter tungt her, at du også mener, at hans adfærd er lidt vel voldsom.

vi har ikke pladsmulighed for at skille haner og høner ad, men det er heller ikke meningen at vi med den nuværende bestand skal finde hanen to end all haner. de er alle af samme far, så inden næste generation vokser op, skal vi have fundet frisk blod.

meningen er, at de bare skal have det godt allesammen, mens de er her. de er glade havehøns, og bortset fra når Carlos hormoner bruser over, er de så hyggelige og underholdende, at elefantanlægget i Frederiksbergs Zoo blegner.

de tre øvrige haner fordeler sig på to gode stege og en specielt smuk herre med  højt selvværd (uden at udfordre bossen), som måske kan blive til glæde i en anden gård næste år. om han vil overtage Carlos kedelige adfærd, må tiden så vise.

en anden ting er at Carlo galer aaalt for meget. 15-20 gal ad gangen 50 gange i døgnet. ørepropper om natten er påkrævet.

stakkels naboer. de vil givetvis kysse os, hvis vi slagter.
« Senest Redigeret: 08 August , 2008, 16:48 Fra regitze »
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?
« Svar #3 Dato: 08 August , 2008, 17:38 »
Så synes jeg i skal fjerne ham Regitze og så håber jeg der bliver fred igen ;)

De andre må være ret tålmodige, for jeg synes ikke de plejer at kunne holde hinanden så godt ud, når de er begyndt at gale ;)

Jeg hader uro i hønsegården, så ud med ham og ind med 'lille'bror ;D

Det er mit bedste bud, men jeg ved jo ikke hvordan de andre bliver :D. Du må ikke komme farende med treforken efter mig, hvis en anden tager over ;D


Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?
« Svar #4 Dato: 09 August , 2008, 19:27 »
Ja, hvis jeg skal komme med min mening så har hans adfærd intet at gøre med at sætte de andre på plads. Flere af mine haner starter også med at give hønerne "en tur" når de bliver lukket ud om morgenen. Og det er hovedparten af mine haner der laver dette nummer. De kan endda finde på at jagte en høne rundt indtil den lægger sig. At din hane nærmest bare holder fast i nakkefjerene og der ikke rigtig sker mere er fordi at han er ung og uerfaren. Hvis du fjerner ham vil jeg tro at den næste i rækken bare overtager adfærden.
Alle mine faverolles haner har været særlig slemme til dette. Faktisk er de altid de værste (efter mine erfaringer). Og hønerne ligner også noget der mest af alt minder om grill kyllinger  :(

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?
« Svar #5 Dato: 09 August , 2008, 19:55 »
Er det generelt for faverolles Danny?

Jeg spørger for jeg har aldrig oplevet det med de 5 racer jeg har haft gennem tiden, og som vi begge skriver, er det jo synd at slagte den øverste, hvis blot den næste så tager over....

MartinJ

  • Gæst
Sv: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?
« Svar #6 Dato: 09 August , 2008, 22:17 »
jeg har tænkt det samme som Danny.
Det er et spørgsmål om hvad der er naturlig adfærd for dyrene, og hvad der er unormal, eller unaturlig eller ikke instinktivt.
Dyr har en adfærd som, trods alt :), er meget forskellig fra menneskers. Det kan være svært at forstå hvorfor søren hanen da er så hidsig, men det kan være en hel naturlig måde at være hane på.
Men! Det kan også være hanen der er genetisk afvigende for det normale for racen. Har han en lidt høj produktion af testosteron i.fh.t. det normale eksempelvis, så vil det hjælpe at svinge øksen og tænde op i grillen. Og hvis det er sådan, så må de andre haner ha en lidt mindre behov for domination. På den måde kan man avle sig frem til en roligere hanetype

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?
« Svar #7 Dato: 09 August , 2008, 23:27 »
Er det generelt for faverolles Danny?

Jeg spørger for jeg har aldrig oplevet det med de 5 racer jeg har haft gennem tiden, og som vi begge skriver, er det jo synd at slagte den øverste, hvis blot den næste så tager over....

Jeg skal nok passe på med at generalisere for meget men de faverolles haner, jeg har haft, har alle gjort det i stor stil.
Jeg har nu også oplevet det med nogen af de racer du har haft. Bla. en silkehane (som du jo også har haft). Nogen af vores venner havde en orpington hane der også startede dagen med at tage fat i hønerne efterhånden som de kom ud i gården.
Og helt generelt: hvis hønen ikke lige er med på ideén om lidt "fræk morgen gymnastik" så kan det jo hurtigt se ud som om at hanen bare jagter hende/dem rundt for at give dem tæsk. Hvilket jeg jo som sagt tror er misforstået.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?
« Svar #8 Dato: 09 August , 2008, 23:33 »
Min orpingtonhane taler også hønerne til rette som det første om morgenen når de kommer ud, altså dem han kan nå inden de går til deres øvrige sysler, han har i øjeblikket rigeligt at se til,,,,,  ::)men han tæver dem ikke, selv om der er en enkelt ind i mellem der smutter fra ham og kun mister en nakkefjer.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?
« Svar #9 Dato: 10 August , 2008, 00:20 »
Min sidste hane ventede også på hønerne om morgenen-en efter en når de smuttede ud af lemmen røg han på ryggen af dem og fat i nakken. Det var ikke tæsk men netop for at forsøge at parre sig. Enten lagde de sig eller undveg med et følgeskrig. Det var ihvertifald en naturlig adførd for ham lige at sikre at alle damer som kunne morgenparres blev det. For hønerne var det nogle gange noget de lige skulle tage sig sammen til-altså at gå ud om morgenen fordi de vidste at han stod parat. Jeg havde en rigtig god befrugtning og hønsene var altså vilde med ham tro det eller lad være.
Mine unghaner nu kan også tage fat i nakken på hønnikerne som absolut intet vil-og jeg er heller ikke sikker på at hanerne ville vide hvad de skulle hvis det kom til stykket. Jeg tror de øver sig.
Men helt sikkert-jeg ville hugge hovedet af en hane som din-alene det at den galer uafbrudt lyder som om den har brug for at hævde sig hele tiden. At have flere haner gående sammen med høns vil altid give haner som konstant skal vogte over de damer som de mener tilkommer dem-tager du hanerne væk fra hønsene tror jeg der bliver ro på dem
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?
« Svar #10 Dato: 10 August , 2008, 11:41 »
En del af de haner jeg har set, har mest bare gjort haneben til hønerne. Hvis hønen lægger sig ned, er det super. Løber hun væk i en hulens fart, så er det op til hende. Det er gerne disse haner der er mine favoritter.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?
« Svar #11 Dato: 10 August , 2008, 11:58 »
Min hane har som Spies også travlt med sine morgen bolle damer hver morgen, jeg kan nikke genkendende til den adfærd, som Mimi beskriver.
De får også lige en tur, når de kommer ud af húset efter at have lagt æg, og så giver han dem en omgang om aftenen lige før de går til ro.
Ja, og så det løse i løbet af dagen; som regel er de ret villige, lægger sig ned for får det "overstået" - 3-5 sekunder, enkelte gange gider de dog ikke og løber deres vej.
Om jeg får en god befrugtning ud af det? Tja, det vil tiden vise, min allerførste to skrukker har ligget næsten en hel uge nu, så jeg glæder mig og er bare så spændt  :D :D :D :D ;D på om der mon kan komme nogle små nuttede
 <L <L <L <L <L <L <L <L <L
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

MartinJ

  • Gæst
Sv: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?
« Svar #12 Dato: 10 August , 2008, 12:33 »
Marianne:
Det var så dagens mest humoristiske indlæg. Jeg sidder her og klukgriner i regnvejret, altså inde i tørvejr.
Når du beskriver det så malende, så kan man næsten se den gode Spies for sig... med damer osv.... Det gør en grå dag fuld af solskin.

Nogle mænd, jeg skriver her i helt løse vendinger, kunne måske få helt rørstrømske tanker om en svunden tid, længe for ligeberettigelse og andre besværligheder, hvor nogle ting var mere enkle, som i hanernes verden. Men ak, det bliver snart mandag og arbejdsdag igen.

Det burde resultere i en meget høj befrugtning i din hønsegård....altså

 :D

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?
« Svar #13 Dato: 10 August , 2008, 12:36 »
tusind tak for alle jeres betragtninger!
og tusind tak for gode grin!
det er spændende læsning for en nybegynder som mig.

vi talte med den avler, vi har fået vores høns fra. han sagde 'frem med øksen!' med det samme.

jeg er nu efterhånden sikker på, at Carlo er en ganske normal testosteronbombe. men når vi nu har hønsene for hyggens skyld (udover deres gastronomiske bidrag), vil vi forsøge at opnå lidt mere love, peace & harmony-stemning.

så må tiden vise, om vi har valgt rigtigt : )

jeg har fået sat lidt flere ord - og billeder - på her: http://vampyrpingvin.blogspot.com/2008/08/jeg-har-en-hane-atplukke-med-dig.html

/Link ændret fordi det konflikter med opslagsord - Finn/admin
« Senest Redigeret: 10 August , 2008, 13:06 Fra Finn Jensen »
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: aggressiv unghaneadfærd. hvor meget skal man finde sig i?
« Svar #14 Dato: 10 August , 2008, 12:45 »
Jeg synes nu også, mere Carlo lyder som ung mand der har taget for mange steoider, som bliver agressiv, opfarande og som banker den første den bedste, og ikke blot 'bestiger familien' hver morgen, som Simon Spies ;D ;D

 :)Martin jeg kan godt følge dig og huske første gang vi fik en hane. Først hentede vi hønerne og lukkede dem ud i gården. Dagen efter hentede vi hanen og der gik ikke 1 minut, så havde han været damerne rundt efterfulgt af et kæmpe gal. Da jeg kiggede over på min bedre halvdel, stod ham med et drømmende blik i øjnene og sagde 'Ja man skulle da vist have været en hane!' ;D