Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemmeblandet andefoder, delt emne  (Læst 13777 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Hjemmeblandet andefoder, delt emne
« Dato: 25 Juli , 2008, 20:16 »
Ja det er rart med en med så stor viden, jeg tænkte på hvis jeg skulle lade være med at købe andefoder, kan jeg så nøjes med, hvede, byg, havre, og vitaminer  ??? ja og selvføleligt grønt

Delt emne, handler nu om andefoder, startet her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,1762.msg13434.html#msg13434
/Finn admin

« Senest Redigeret: 26 Juli , 2008, 11:21 Fra Finn Jensen »
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

MartinJ

  • Gæst
Hjemmeblandet andefoder, delt emne
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2008, 08:33 »
Berit:
Det kunne de nok leve af, kort sagt.
Men de kunne godt bruge lidt mere protein og mineraler. Korn indeholder hovedsaglig stivelse, og relativt lidt protein. Det vil betyde at de kan blive ret fede. Nu ved jeg ikke om de skal fedes op til jule- eller mortensaften jo. Men hvis du kan få fat i nogle ærter, eller bedst noget soja vil det give noget meget bedre kød. Soja er ret nemt at få fat i, måske snart nemmere end ærter. Foderstoffen har soja. Der skal sån ca 10% soja eller ærter i blandingen.
Det var fint hvis du kunne få fat i noget majs - majs er altid godt. Byg er knap så godt. Helst ikke mere end ca 10 % til store dyr.

Skal de lægge æg? Jeg kommer i tvivl om hvor meget ænder går efter skaller? Men der er ikke for meget mineraler i kornet hvis de skal lægge mange æg.

Jeg vil under alle omstændigheder klart anbefale at ællingerne får færdigblandet startfoder. Du spurgte os til ænder, men husk på at ællinger skal kræses lidt mere for. De har sværere ved at finde det de mangler i omgivelserne. Det kan de store dyr nemmere klare.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjemmeblandet andefoder, delt emne
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2008, 11:35 »
Der er en opskrift på hjemmeblandet andefoder i Storey's Guide to Raising Ducks her er mellem 4.5-7% soya, men også 4% fiskemel (som jo også mest er protein) så 10% soya passer vist meget godt.

De anbefaler også 5-7% ølgær som blandes i foderet. (kendes også fra heste- og hundefoder)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hjemmeblandet andefoder, delt emne
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2008, 13:04 »
Jeg vil klart sige ja Berit. Sådan har jeg fodret ænder i flere år.

Hvede, byg, majs, vitaminer og mineraler + levertran. Ikke det hele sammen, men lidt af gangen. Nogen gange kværnet andre gange helt.
Når der var ællinger var kornet kværnet, så de lettere kunne spise det.

De rendte ude og fik et tilskud af naturens spisekammer.

Det eneste problem jeg oplevede var da jeg fodrede med ren hvede, at de voksede for hurtigt. Derfor gik jeg over til byg og så hvede blandet i hvis det var koldt, majs sådan for hyggens skyld.

Et kogt most æg af og til vil give et fint tilskud.

Ovenstående giver langsom vækst og meget fint magert kød.

Hilsen Susanne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hjemmeblandet andefoder, delt emne
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2008, 14:55 »
I skal have tak for jeres svar, jeg regner ikke med at de skal slagtes, men jeg håber at kunne sælge ællingerne, jeg kan se jeg må have fat i noget bedre til ællingerne end det de får nu, de får andefoder, hvede byg, grønt som er i vandet (andemad) græs og skaller, startfoderet er det, det man giver kyllinger?
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hjemmeblandet andefoder, delt emne
« Svar #5 Dato: 04 August , 2008, 00:44 »
Ja, jeg fodrer som Susanne, dog ikke med majs for det har naboen ikke...

Og mht proteiner tror jeg nok mine finder deres tilskud (= dræbersnegle) i haven, selv i år, hvor der ikke er vildt mange. Og det sjove er, at jeg har lagt mærke til, at når ællingerne begynder at danne fjer, der går den helt VILDE sneglejagt ind! De er ikke til at drive ind om aftenen og render rundt med konstant slimet næb <R Når så fjerene er kommet helt ud, så standser grovæderiet af snegle.

Naturen er dælme smart indrettet ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)