Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bedste tilskudsfoder?  (Læst 4887 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Bedste tilskudsfoder?
« Dato: 21 Juli , 2008, 10:41 »
Jeg har lige brug for at blive lidt oplyst.
Jeg har læst her på forum, men synes det er lidt svært at blive klog på, hvad jeg skal vælge.
Vi synger på sidste vers mht. den sæk Brufa æglægningsfoder, jeg købte hos DLG (nu Land og Fritid), men de spiser forsvindende lidt af dette kraftfoder, jeg har en lillebitte foderautomat, og den skal kun fyldes hver 14. dag.
Det jeg gør nu er at de får ca 1 dl blandet knækket kornfoder fra Meldgaard hver morgen, hønseguf i løbet af dagen, lidt rester fra køkkenet og så er de ellers på farten hele dagen og finder dit og dat, bl.a. har de fundet ud af at stederne, hvor vi fodrer de vilde fugle er gode, for der er jo faldet noget ned. Ligeledes bruger de lang tid på at gå og rode i skovbunden.
Desuden falder der en meget lille håndfuld af diverse af nogle gange i løbet af dagen (hampefrø, knækket majs, hel havre eller deres alm. morgenfoder o. lign.)
De har selvfølgelig adgang til skaller, som jeg smider i hønsegården, og jeg fandt en del sepia, da jeg var på ferie, som de godt kan lide, hvis jeg skærer dem i småstykker med en vuggekniv; jeg tænker der er godt med kalk og mineraler i.
Jeg har også givet dem endeskiven fra rugbrød, men så læste jeg her at rug ikke er så godt, så nu er jeg i tvivl om de kan tage skade af det?
Men jeg skal jo også tænke fremad, og til vinter vil det vel være begrænset, hvad de ellers kan finde?
Hvad er det allerbedste jeg kan købe til mine høns?
Jeg har jo kun 1.6 dværg wyandotter, så det er begrænset hvor meget der skal til, så holdbarhed er også noget, der skal tages i betragtning.
De lægger fine små æg med fantastiske orange blommer.
På forhånd tak for indput
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Bedste tilskudsfoder?
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2008, 11:12 »
Hos mig er fuldfoderet / hønsepiller / æglægningsfoder og hvad det nu ellers kaldes ikke det største hit, det er mest de naturlige produkter som korn, majs, div. grønt, og hvad ellers der er af forskellige ting, som hønsene er vilde med.
Men de får kun en portion af diverse naturligt om morgenen, resten af dagen må de klare sig med, hvad de kan finde, og så pillefoderet, ellers bliver de for fede.
På den måde svinder det i pillefoderet dagligt, for vil de være mætte, er de nød til at tage dette foder med i den daglige fouragering.
Fuldfoderet anser jeg som en vigtig foder bestanddel, da dette foder indeholder (eller ihvertfald bør indeholde) de vitaminer, mineraler osv. som hønsene har behov for.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Bedste tilskudsfoder?
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2008, 14:18 »
Tak Børge,
Så lyder det da som om jeg fodrer dem godt nok.
Har du nogle preferencer mht æglægningsfoderet?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Bedste tilskudsfoder?
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2008, 15:56 »
Marianne, det har jeg ikke.

Det er kun min mening om hvordan jeg synes det bør være, det er ikke noget jeg har erfaring for, men jeg håber da, at der kommer nogle andre erfarne opdrættere på banen med deres meninger også, altid rart at se en sag fra flere sider, og der er sikkert også altid stor variation på hvordan man gør.

Jeg har bare ganske simpelt overført det fra vores opdræt af katte, for dem havde vi lidt problemer med i starten omkring foderet.
Vi gav dem simpelthen for meget af det gode, så kattene ikke ville have andet, og slet ikke deres tørkost, så på et tidspunkt fik de lov at sulte lidt, indtil tørfoderet kom i brug, og dermed ved jeg, at de får alle de vitaminer og mineraler, som de har behov for.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.