Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Serama en mini race  (Læst 16830 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Serama en mini race
« Dato: 22 Juni , 2008, 10:52 »
Så fik jeg tid og lejlighed, til og lægge et pat billeder op af min nye race Serama. Så vidt jeg er klar over er dem jeg har de første her i landet, men det er da muligt de er til og finde et eller andet sted for 100% sikker kan man jo aldrig være.

Hvis man er interesseret i oprindelsen af Serama kan man slå det op på wikki, hvor der står lidt om deres historie og at de oprindeligt stammer fra Malaysia.
Der findes en anden variant af dem i Amerika, som afviger udseendsmæssigt fra hvad jeg mener er den originale fugl. Dem jeg har er de Malaysiske, som jeg synes er flottest og mest naturlige og se på. Desuden findes de i en variant som silker.

Serama er verdens mindste hønserace, og i de fleste lande klassificeres de i 3 størrelser, som er A, B og C de er set helt ned til ca 250 gram som voksne. Desværre er nogle af de mindste i den størrelses orden sterile, og der kan derfor ikke avles videre på dem.


Klasse A er den mindste af dem, hvor C jo så er de største med en vægt på op til 500 gram, nogle lande har A+ og A++ og så videre, men jeg har valgt indtil videre og holde mig til den engelse standard som er A, B, C.

Der er ingen farvestandard, da alt småt er blandet ind i racen, både silker og andre japanske bantam for og gøre dem så små som muligt, men samtidig have sunde fugle. Det betyder at de findes i over 2000 farvevarianter, hvor eks. hvid og især blå er sjældne rene farver. Jeg er så heldig og have en hane som indtil videre tegner til og blive hvid.

Da de lige var klækket var der 4 helt gule kyllinger, de blev alle flerfarvet, men en lille grå blev til den hvide så der bliver man snydt.

Forresten kan klasse C fugle sagtens avle klasse A, og tit ses at klasse B bruges mest til avl da de er mellemstørrelsen.
Og omvendt kan klasse A sagtens avle C fugle, så hvad man har i størrelse udover til udstilling betyder ikke så meget. Her er det mere vigtigt de følger standard udseendet af racen, end de følger størrelsen.

De skal være V formet, U form er ikke godt nok, og kammen skal have 5 takker. Først når de er et års tid er de helt rettet op og udvokset. Der udover er der selvfølgelig standard for vingesætningen og halefjersætning.

Udover størrelsen har Serama er karakteristisk posering som også er kendetegnet for racen, dette er noget de mere eller mindre selv lærer, men man kan hjælpe det på vej ved at stryge den med fjerene under næbbet. Hvilket skulle bevirke de poserer og strækker kroppen, de skal posere naturligt på udstillinger efter udelands reglerne.

Der er en klæk rate på ca 60% og hvis man får det skal man være fuldt ud tilfreds, selv har jeg nu 3 høner og 4 haner som kommer fra 4 stammer, normalen er at de holdes enten parvis eller i trio. Jeg har læst mig til man ikke mener de kan tåle frost, da de oprindeligt stammer fra et noget varmere klima end i di fleste europæiske lande.

Jeg har dog mine tvivl om det passer, da de jo har almindelige fjer som alle andre høns. Men det er ikke lykkedes mig, at finde nogen som har indrømmet de er holdt i mindre temperaturer end +2 grader.

Som kyllinger er de meget følsomme overfor alt slags træk, også det vi ikke selv kan mærke derfor anbefales det at de holdes i et opvarmet rum indtil 6 ugers alderen hvor de ikke længere kræver varmelampe.

De ses mest solgt parvis, og holder de ikke standarden sælges de som kæledyr parvis. Det siges at de ikke kun på grund af deres størrelse men også personlighed, er dejlige at have gående som kæledyr og mange Serama ejere har deres favoritter indendørs.

Det var lidt om Serama, mest er taget fra sider rundt omkring på nettet og fra et engelsk Serama forum. Hvis der er spørgsmål skal jeg prøve og besvare dem bedst muligt, der vil senere blive lagt billeder ind i mit galleri hvor man kan se hvordan de udvikler sig uge for uge.

Og jeg beklager vhis noget af det jeg har skrevet er rodet lidt hist og pist 8)



Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Serama en mini race
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2008, 11:00 »
Tak for en god intro til denne lille spændende race. Det bliver sjovt at se dem som voksne.

 <E
Hilsen Susanne

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Serama en mini race
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2008, 08:26 »
Tusind tak for indblik i et stykke Danmarks historie Nielsen... det er min drømmerace så jeg stiller mig i kø for rugeæg/kyllinger/avlspar...
Første gang jeg stiftede bekendtskab med racen var da jeg fyldte 50 år og fik en hilsen fra en hønseven fra Malaysia, han sendte mig en nyudgivelse af nogen frimærker til min samling, hvor racen og bankiva hønen var afbildet på flotteste vis.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Serama en mini race
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2008, 09:54 »
Spændende!

Hvor har du fået rugeæg fra?
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Serama en mini race
« Svar #4 Dato: 23 Juni , 2008, 10:53 »
Jeg er også meget interesseret i rugeæg, fandt lige et billede på feathersite af et par Seramahaner, de findes også i en silke og i en krøllet udgave.

Jeg har fulgt med i nogle Engelske opdrættere som vist nok er de første i Europa der fik lov til import.

Billederne er lånt fra www.feathersite.com

På billedet af silkeudgaven nedenfor, kan størrelsesforholdet ses i forhold til en dåsesodavand.
« Senest Redigeret: 23 Juni , 2008, 11:11 Fra Lars Erik Bobsin »

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama en mini race
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2008, 00:08 »
Ja der skulle jo gerne komme både æg og kyllinger ud af dem, her engang til næste år. Så til den tid hører i nok om det, nu håber jeg på det er muligt og finde en passende ringstørrelse til dem. Jeg har valgt og prøve dem som passer til Hollandske dværge da de jo er ret små.

De skulle være fine rugere, og mødre forøvrigt.

Den krøllede har jeg ikke lagt mærke til, kunne være sjovt og se et billede af den 8) og silke typen er jeg interesseret i, men dem er der vist ikke så mange af.....inden for Eu ihvertfald.

Æggene er fra en engelsk opdrætter, og jeg må nok sige det har været noget af en opgave og finde nogen som rent faktisk var villig til og sende uden for sit lands grænse....

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: Serama en mini race
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2008, 09:39 »
@Nielsen.

Det er godt nok spændende med sådan enhelt ny race - hvordan er du faldet over den. Har du andre høns??

Jeg glæder mig til at følge udviklingen hos dig :)
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama en mini race
« Svar #7 Dato: 14 Juli , 2008, 16:29 »
Et par billeder taget her i dag, jeg er spændt på hvornår de begynder og rette sig op. Allerede ved 6½ ugers alderen begyndte den hvide hane at øve sig i og gale  :D

Som i kan se spiller den hvide hane op til sin høne på det ene billede.

Det er ikke alle af dem jeg har lagt billeder af, da de jo ikke er så villige til og stille sig op  8)

Forøvrigt er de nu 9 uger gamle, hvis jeg husker rigtigt.

« Senest Redigeret: 14 Juli , 2008, 16:37 Fra Nielsen »

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Serama en mini race
« Svar #8 Dato: 14 Juli , 2008, 23:45 »
De er da ret hurtige i deres udvikling. De ser jo næsten allerede voksne ud.

Bliver spændende at følge videre.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Serama en mini race
« Svar #9 Dato: 15 Juli , 2008, 06:52 »
De er flotte, fandt du en ring der passede? ellers kig på ringe til raceduer...

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Serama en mini race
« Svar #10 Dato: 15 Juli , 2008, 07:27 »
Det er en spændende race at følge, glæder mig til flere updates.
« Senest Redigeret: 15 Juli , 2008, 07:55 Fra Lars Erik Bobsin »

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama en mini race
« Svar #11 Dato: 15 Juli , 2008, 17:03 »
Ja de udvikler sig meget hurtigt, men helt færdige er de ikke før et års tid.

Jeg har sat ringe på som passer til toppet hollænder, mener jeg de hedder. Den ene hane var dog for stor til jeg kunne få dem på, så den har ingen ring. Vægtmæssigt lå de fra 190 gram til knap 300 gram for den største hane, men vægt kan man så ikke regne med endnu. Da de åbenbart vokser forskelligt, så pludselig vokser nogen meget mens andre går i stå.

Så hvad størrelsen bliver når de er udvokset ved jeg ikke, men håber de holder sig til klasse B størrelse....selvom de store sagtens kan få afkom som bliver klasse A. Men man skal selvfølgelig helst avle på de mindste, men har man de større klasser er det jo så holdning man går efter.

Er der forøvrigt nogen der har set dem på Hannover udstillingen ?

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama en mini race
« Svar #12 Dato: 23 Juli , 2008, 17:05 »
En lille opdatering....

Jeg har vejet dem i dag, og de ligger i øjeblikket mellem 260-361 gram 10 uger gamle.

Dog er der forskel på hvor hurtigt de vokser, afhængig af hvilken linie de oprindeligt stammer fra. Jeg håber virkelig de holder sig inden for engelsk standard størrelsen, det skulle dog være nemt at få den oprindelige størrelse fra linien igen. Hvilket kræver en selektiv udvælgelse af avlspar, og det skulle jo være nemt nok.

Det bekymrer mig dog lidt, men går de over engelsk standard vægt kan det jo ende med at jeg må se hvad der sker til næste år. Hvor der jo gerne skulle komme kyllinger fra dem.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Serama en mini race
« Svar #13 Dato: 23 Juli , 2008, 18:44 »
Det er rigtig spændende.

Jeg følger nøje dine fremskridt. Hvem ved om jeg springer på en hollandsk import til foråret  :D
Hilsen Susanne

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama en mini race
« Svar #14 Dato: 29 August , 2008, 21:29 »
Så ville jeg lige tilføje igen til tråden, ikke fordi der er noget nyt med mine Serama men alligevel interessant nok.


Serama fælder ikke periodevis som de fleste andre høns gør, de taber og skifter fjer året rundt. Det skulle også have en betydning for deres æglægning, da man siger Serama lægger æg året rundt. Dog lægger dem som er udendørs færre end dem der holdes indendøre frostfrit.


Jeg har også fået kendskab til, at nogle i England og Irland har holdt dem ude i vinterperioden. Men de tvivler lidt på om ikke det danske vejr er for hårdt....selvom jeg nu mener vores vejr om vinteren er meget ens. Det skal dog tilføjes, at dem der har holdt dem ude har haft isolerede hønsehuse, eller pakket dem ind i halmballer om vinteren. Men det normale er stadig at man tager dem ind om vinteren og nogle har varmepærer over dem om natten.

Mine har fået hønsehus og en lille gård, bunden er isoleret indtil videre så der ikke går frost op fra jorden. Faktisk er der bare lagt noget der hedder en vintermåtte under som huset står på, og så skal jeg finde noget og pakke det ind i om vinteren.

De er lige 15 uger på mandag, og æglægningen skulle begynde når de er ca. 16 uger gamle. Så jeg er spændt på om det er ved og være tid, ihverfald er hønerne godt på vej. Det kan jeg se på deres kam som er blevet lidt større inden for kort tid, og meget mere rød end de ellers har været.


De når ikke landsudstillingen i år da jeg nok skal arbejde hen imod og få lidt flere, især af høner. Så planen er de skal på landsudstilling til næste år. Dog er de alle vaccineret nu, så de kan komme på udstilling bare for at folk kan se hvad der er for nogle små fyre  ;)


Det er ikke mange af dem som virkelig har den holdning Serama skal have, men det er noget der må arbejdes på. Den største af hanerne har virkelig alt det en Serama skal ha han er meget omgængelig følger efter mig hvis han får lov, spiller op til alle og viser han er en rigtig hane(uden og være arrig) og så sidder han bare og småpludrer hvis jeg tar ham op i hånden når han bliver vist frem. Trods hans størrelse er han helt klart en der vil blive avlet videre på, fordi han har de kvaliteter som han har.
Desuden kan B og C par godt give A størrelser de fleste ligger i B størrelsen normaltvis og er man så heldig får man en klasse A som det så bare er og gemme på og avle videre med.


Heh det her skulle ha været 2 linier, men blev vist en hel del længere !  :D

Forøvrigt er Serama forskellige i kroppen, nogle er meget slanke hvor andre er kraftige, men det kan jeg vise når jeg får lagt billeder op inden så længe.