Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.  (Læst 44387 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Dato: 26 Januar , 2011, 07:49 »
Jeg vil med denne tråd forsøge at beskrive mit "projekt" og lægge billeder ind under forløbet, samt for at have et sted hvor jeg kan samle alle de oplysninger som jeg har samlet sammen og have et sted til alle mine evt. spørgsmål undervejs.
Jeg har haft flere samtaler med sønnen om at han endelig ikke må blive skuffet, hvis der ikke kommer nogen kyllinger, og at vi nok skal få høns alligevel men at det så nok bliver nogen voksne som så selv kan ruge dem ud  ;)

Kommentarer, spørgsmål og rettelser er mere end velkomne, da jeg absolut ikke er ekspert men er totalt nybegynder på dette område. /o


Jeg har jo som tidligere skrevet lavet min egen rugemaskine (-billeder og beskrivelse af opbygningen kan ses her http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=14722.30)

Rugemaskinen er placeret i fyrrummet da det var der hvor temperaturen i mit hus er mest stabil og da jeg ikke har termostat på til styre temperaturen (38,3-39,3 for fladruger) i kassen er det meget vigtigt at rumtemperaturen er stabil. Dette vil blive ændret hvis/når jeg jeg skal udruge i kassen igen. Jeg har stillet en lille olieradiator i rummet til at holde rumtemperaturen stabil.

Jeg havde en del problemer med at få den rette fugtighed i kassen men efter flere forsøg med forskellige beholdere med større eller mindre åbning har jeg endelig fundet dem som giver mig en fugtighed på 20-30% under udrugningen og 60-70% under klækningen og da det er en fladruger, dvs. uden blæser, skulle dette være ok.

Æggene blev modtaget igår formiddags kl 11.30 og da de er blevet rystet og kastet rundt med af posten skulle æggene stå ca. 1 døgn i stuetemperatur for at komme sig da luftlommen kan dele sig ved denne behandling og skal have tid til at samle sig igen.

Æggene bliver vendt og bytter plads 3 gange om dagen for at være sikker på at de alle får den samme temperatur og jeg har med blyant lavet et mærke "på hver side", - hvis man kan sige det om noget der er rundt  ???, så jeg ikke glemmer nogen og har lavet et rugeskema så jeg er sikker på at gøre tingene i den rigtige rækkefølge.
« Senest Redigeret: 17 Februar , 2011, 09:29 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2011, 07:54 »
Pøj Pøj..det bliver rigtig spændende
Med venlig hilsen Søs

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2011, 07:59 »
Virkelig spændende. Jeg regner med at få svigerfars rugemaskine igang i næste uge... Så bliver det spændende om der kommer noget ud af æggene.  :D
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

thorleif

  • Gæst
Sv: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2011, 08:59 »
Ohh, dette bliver spennende. Du skal nog ikke bekymre dig for meget om fugtigheden, hvis dit rum er veldig toert (et fyr-rum er ofte) setter du en lille container med vand i maskinen, og en til paa 18. dagen. Du burde gennom-lyse dine aeg efter 4-5-6 dage, haaber dine aeg ikke er for moerke. Hvis der bliver for mange temperatur-svingninger vil du nog hurtigt opdage at der er for det meste haner der bliver ruget ud, da de er en smule mer haardfoere enn hoener.
Keep us updated, og lykke til!

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2011, 10:31 »
I mit rugeskame har jeg sat lysning på hver 3. dag (3. 6. 9. 12. 15. 18. dag)
Hved godt det er mange, men jeg er bare så nysgerrig  ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Svar #5 Dato: 26 Januar , 2011, 10:46 »
I min gamle maskine skulle jeg også vende æggene selv, det gjorde jeg 2 gange om dagen, men efter at have læst at der er nogen med hjemmelavede rugemaskiner herinde fra, kun vender dem 3 gange under en rugning med godt resultat, så tror jeg at jeg havde haft et bedre resultat hvis jeg havde gjort sådan. De har ikke godt af at blive åbnet ind til så tit. Men lad de erfarne træde til her.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Svar #6 Dato: 26 Januar , 2011, 10:52 »
Det er faktisk også kun den eneste ting som jeg er lidt i tvivl om, om jeg vil gøre.
Men nu har jeg ihvertfald skrevet det ind i skemaet og så vil jeg lyse dem undervejs for at holde øje med luftlommen og tage beslutningen henad vejen hvad jeg gør.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Svar #7 Dato: 26 Januar , 2011, 11:26 »
Er det ikke lidt lige meget om man åbner for dem under rugningen? Hønen går jo også af reden 20 minutter hver dag :).. Under min prøverugning sidste efterår kørte jeg med at åbne 20-30 min hver dag. Det er måske ikke nødvendigt når det er en trærugemaskine? Jeg har også overvejet om resultatet bliver bedre hvis man kun vender dem en gang i mellem? :)

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Svar #8 Dato: 26 Januar , 2011, 11:30 »
Så er æggene lagt i, og HOLD DA K... hvor jeg rystede på hænderne ;D det er jo GULD /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Svar #9 Dato: 26 Januar , 2011, 13:36 »
Husk at bruge handsker når du vender. Fingerfedt kan tilstoppe porerne i æggene, så de ikke kan ånde.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Svar #10 Dato: 26 Januar , 2011, 13:45 »
Det skal jeg gøre, lægger et par ved siden af maskinen med det samme så jeg husker det. Tak  /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Svar #11 Dato: 26 Januar , 2011, 13:53 »
Hvor meget skal jeg lufte ud?

Jeg havde tænkt mig morgen og aften at lufte 10 min for ikke at køle dem for langt ned. Er det for lidt?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Svar #12 Dato: 26 Januar , 2011, 14:22 »
Jeg vil tro det er fint Jean :) Hønemor ville ikke forlade "børnene" meget mere end det ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Erik Christfort

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Svar #13 Dato: 26 Januar , 2011, 14:42 »
Jeg håber det lykkedes ;)
Mvh. Erik

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Første forsøg med hjemmelavet rugemaskine.
« Svar #14 Dato: 26 Januar , 2011, 16:26 »
Hvor meget skal jeg lufte ud?

Jeg havde tænkt mig morgen og aften at lufte 10 min for ikke at køle dem for langt ned. Er det for lidt?
Jeg plejer at lufte en gang om dagen. Det virker fint.
Spændt på at høre hvordan det går uden temperaturstyring. Det er nok den der er mest kritisk....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi