Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)  (Læst 8728 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Dato: 30 Marts , 2010, 21:36 »
Jeg har idag fået min meget billige rugemaskine hjem. den er ikke just pæn men den har nu i 4 timer holdt en temperatur på mellem 38 og 39 grader. har desværre ikke et digital termometer


se lige hvad jeg fik for 150 kr.

nu ønkser jeg bare en masse hjælp til hvad alle de dimser og dutter er til :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Svar #1 Dato: 30 Marts , 2010, 21:42 »
Hej Wanda

Et par  råd til den maskine, den skal stå i et rum med konstant temperatur, ingen træk, eller sætte den i kasse så du kan isolere rundt om den.
Du kan evt kontakte America om de stadig har en ruge vejledning til
den type maskine
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Svar #2 Dato: 30 Marts , 2010, 22:02 »
hmmm sådan et rum har jeg ikke  :-\
ved du noget om hvad den hedder maskinen..... der fulgte en brugsforvirring med, men det var til therbo modellen... (den der flamingoruger) men princippern  er vel de samme
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2010, 04:19 »
Den viste rugemaskine kaldes vist bare "Den runde America fladruger", da den kom frem var der ikke så mange andre at vælge imellem...

På det nederste billede er vist :

Øverst et stykke metal, det er foden til det termometer der ligger ved siden af æggelyseren med håndtag, så er der en lille træ-trappe  ::)  det er til at sætte imellem låg og maskine når æggene dagligt luftes, der kan luftes i flere niveauer, så er der et alm. stue-termometer og en fugtighedsmåler med væge, der er nogle små plast-dutter til de små huller i top og bund af maskinen (ventilation og fugtigheds huller).

På toppen af låget sidder en lille skrue-knap, der indstilles temperaturen, inden i låget ses varmelegemet og termostaten.

Den rigtige rugetemperatur for denne maskine er 38,8°C. da det er en fladruger.

Æggene vendes nemmest, ved at tage nogle af de midterste ud af maskinen, så trilles de yderste ind mod midten, og de utagne æg lægges nu yderst, dette gøres to gange dagligt.

Efter hvad jeg lige kan se, er modellen den der tager 55 alm. hønseæg, maskinen kunne også fås i en mindre udgave.
« Senest Redigeret: 31 Marts , 2010, 04:43 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Svar #4 Dato: 31 Marts , 2010, 07:30 »
Hold da helt fast, Bjørn!! :o Alle burde bare have deres egen Bjørn! :D Det er dog helt utroligt hvad du ved om alt muligt!!! /o

Tillykke med købet, Wanda! :) Spændende hvad der kommer af kyllinger hos dig fremover :)

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Svar #5 Dato: 31 Marts , 2010, 08:06 »
Smut i byggemarkedet og køb nogle 50 mm flamingoplader.
Af dem laver du en kasse hvor rugeren kan stå, pladerne kan du holde sammen med gaffatape ( hvad var verden inden gaffatape og strips) og selvfølgelig også en plade som låg, så har du et sted med konstant temperatur.
Og så mangler vi kun, held og lykke.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Svar #6 Dato: 31 Marts , 2010, 08:28 »
Genial go ide med flamingo kasse  /o

Rigtig go fornøjelse Wanda  ;D og tillykke med den  ;D

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Svar #7 Dato: 31 Marts , 2010, 08:43 »
Øverst et stykke metal, det er foden til det termometer der ligger ved siden af æggelyseren med håndtag, så er der en lille træ-trappe  ::)  det er til at sætte imellem låg og maskine når æggene dagligt luftes, der kan luftes i flere niveauer, så er der et alm. stue-termometer og en fugtighedsmåler med væge, der er nogle små plast-dutter til de små huller i top og bund af maskinen (ventilation og fugtigheds huller).


åhhh søde Bjørn. TAK for hjælpen. Vil du lige forklare brugen af den der fugtighedsmåler :)
Jeg har fået at vide at den kan tage 70 æg... men har ikke forsøgt at fylde den op, og 70 æg på een gang er nok utopi herhjemme aligevel ;)
tænkte lige... kunne man stille æggene i en æggebakke i maskinen og så forhøje i den ene side og så bytte side et par gange om dagen? som man gør når man samler æg sammen. Eller skal de ligge direkte i maskinen?

Smut i byggemarkedet og køb nogle 50 mm flamingoplader.
Af dem laver du en kasse hvor rugeren kan stå, pladerne kan du holde sammen med gaffatape ( hvad var verden inden gaffatape og strips) og selvfølgelig også en plade som låg, så har du et sted med konstant temperatur.
Og så mangler vi kun, held og lykke.

JA og post-it :) ( og kan så lige tilføje DFF... ;))
jamen jeg vil da gå ned og se om jeg kan købe sådanne plader et sted :)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Svar #8 Dato: 31 Marts , 2010, 11:57 »
En fugtighedsmåler m/væge hedder også et psykrometer, eller vådtermometer.
Det fungere ved at den lille beholder fyldes med destilleret vand som den lille væge trækker op omkring "boblen" på termometret, der sker en fordampning af vandet omkring boblen som køler ( lidt ligesom at pakke en øl ind i en våd avis som lægges i solen en varm sommerdag, øllen bliver også kold ), der er så en forskel på vådtermometret og det alm. "tør"termometer i maskinen, denne forskel bruger man i et diagram hvor man så kan aflæse den relative fugtighed ved en given temperatur.

Jeg ville ikke forsøge mig med æggebakker i rugemaskinen, for det første tror jeg ikke at æggene får den rette fordampning, og for det andet kommer den ene side af bakken tættere på varmelegemet, der kommer en uens temperatur ved æggene, i en fladruger varmes æggene nærmest af strålevarme, hvor i mod en motorruger cirkulere luften så temperaturen "burde" være ens i hele maskinen.

I en fladruger måles temperaturen i overkant af æggene, derfor den lille fod på det orginale termometer.
« Senest Redigeret: 31 Marts , 2010, 12:20 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Svar #9 Dato: 31 Marts , 2010, 20:13 »
Wanda:
Du skal holde meget øje med temperaturen i denne model.
Jeg kan ikke lige huske det korrekte ord men de "membran-plader" der sidder i låget og styre temperaturen bliver dårlige med tiden.
Sidste gang jeg rugede, i en model magen til, svingede temperaturen mellem 37,5 og 41 grader.
Rugningen gav det flotte resultat af 0 kyllinger. Æg kan bedre tåle at blive kølet ned end at blive overophedet.

Men det er selfølgelig ikke alle sammen der ikke fungere.
Da jeg var barn rugede jeg "alle" mine kyllinger ud i en maskine som denne. Det var tider....  ;D
Og så kan jeg næsten høre "gammelfar"... dengang jeg var dreng

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Svar #10 Dato: 31 Marts , 2010, 21:10 »
Tak Danny ;) ja den er også fra din fars tid vil jeg tro :)
Nu har jeg været i byggemarkedet og købt flamingoplader... (nøøøøj de er dyre... tænkte at sådan en plade da ikke kunne koste mere end en flad femmer..... meeeen 35 kr.....sq da tyveri)
og nu har jeg så ved hjælp af, ikke gaffa, men malertape og skolelim lavet en fin seng til min maskine.

så nu skal der lige holdes lidt øje ind til i morgen, og så prøver jeg at putte lidt æg i.

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Svar #11 Dato: 01 April , 2010, 08:24 »
Wanda:
Du skal holde meget øje med temperaturen i denne model.
Jeg kan ikke lige huske det korrekte ord men de "membran-plader" der sidder i låget og styre temperaturen bliver dårlige med tiden.
Sidste gang jeg rugede, i en model magen til, svingede temperaturen mellem 37,5 og 41 grader.
Rugningen gav det flotte resultat af 0 kyllinger. Æg kan bedre tåle at blive kølet ned end at blive overophedet.

Det er helt rigtigt at mambranen bliver dårlig med tiden, og de tåler ikke ret meget fugt.

Men hos America har de stadig membranen, og den skiftes let ( også af pigefingre  8) ) den koster ca. 110,- + porto.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Svar #12 Dato: 01 April , 2010, 08:40 »
Hov hov lille bamse-Bjørn.... :)
men det ser faktisk ud til at den virker ok.... nu kommer jeg ihvertfald snart en stak æg i, så må det briste eller bære.

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Svar #13 Dato: 01 April , 2010, 08:47 »
Ja og de er så flinke hos America, mangler man vejledninger eller dele fra ruder konges tid, er de behjælpelig hvis det overhovedet er muligt.
'Det er en af de steder jeg kan få min kone til at handle for mig, nu arbejder hun også i nærheden.
mvh
'john
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Nu med rugemaskine jubiiii.....hjælp søges :)
« Svar #14 Dato: 01 April , 2010, 08:55 »
Vil da se om ikke jeg kan få fat i en vejledning til maskinen så... den er ellers rimelig nem, det er mere alle de små dimser der fulgte med :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.