Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: nødvendigt udstyr som tillæg til rugemaskine  (Læst 7049 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
nødvendigt udstyr som tillæg til rugemaskine
« Dato: 27 Januar , 2011, 09:01 »
Hej hønsemestre!

nu starter vi rugemaskinen for første gang nogensinde her i weekenden, men hvordan er det lige med "alt det andet" udstyr end lige rugemaskinen - hvad skal vi have købt ind? Jeg søgte og fandt en tråd fra 2009 med samme spørgsmål, men der var ingen der havde svaret?!?!? Det lyder bare slet ikke som det forum, jeg kender!

Så nu stiller jeg spørgsmålet igen og håber på nogle gode svar i en fart, så jeg kan få bestilt det hjem, de ikke har hos Land&Fritid.

Mine bedste bud er noget med et bestemt termometer  ??? og måske en æggelyser, eller er det bare pop? Er der andet?

Kan man iøvrigt ruge vagtelæg og hønseæg ud samtidig i den samme maskine? I så fald vil vi prøve at lave lidt rheinlænderkyllinger også.

Hvis vi lægger vagtelæg i denne weekend og vil lægge flere i om en uges tid, kan vi så det? Og hvilke forholdsregler er der så?

Glæder mig til svar! I mellemtiden vil jeg varme postkassen på jobbet op med en lighter og se om den så kan åbnes. Hvem sagde min hverdag ikke var alsidig  :D

Hav en dejlig solskinsdag.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: nødvendigt udstyr som tillæg til rugemaskine
« Svar #1 Dato: 27 Januar , 2011, 09:18 »


Hej Julie.
Synes ikke du skal ruge hønse og vagtelæg samtidig, hønseæggene bør have det lidt varmere.

Vent lige til midt i ugen med at starte op, så kommer der lidt flere æg.

Med hensyn til termometer vil jeg anbefale http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=787

Æggelyser http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1007

Så er du godt kørende, men den æggelyser, selv om den er meget god, har den altså problemer med de jumboæg, men man kan som regel se luftblæren.

Der er en der kan klare jumboæg. men den koster over 1000.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: nødvendigt udstyr som tillæg til rugemaskine
« Svar #2 Dato: 27 Januar , 2011, 09:45 »
Jeg bruger ikke hverken ekstra termometer eller æggelyser, men på den anden side - hvem ved hvor mange æg der lige klækker i morgen...

Og det kommer jo også an på hvilken rugemaskine du har. Jeg kan forestille mig at termometret skulle bruges tilat tjekke om rugemaskinens indbyggede termometer er ok? eller hvad?

Og æggelyseren - er den egentlig nødvendig? altså sådan strengt taget...

Jeg ville mene at det man absolut SKAL have ved siden af rugemaskinen er en god varmelampe eller kyllingemoder så man har gode forhold til kyllerne når de ER kommet ud af ægget! Og så skal man selvfølgelig også have en sæk startfoder stående klar.

(hold da op - det er godt nok svært at vente til i morgen! jeg synes jeg tripper om maskinen hele tiden. Men det er jo også første gang med maskinrugning for mig...)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: nødvendigt udstyr som tillæg til rugemaskine
« Svar #3 Dato: 27 Januar , 2011, 10:01 »
Hej Morten.
Termometer, tja selvfølgelig kan det undværes, det troede en af mine venner også, så gik den i rugeren i stykker, nå ja så var det jo godt at John lige havde en han kunne låne.
De digitale man køber for 50-100 kr, de kan snilt vise op til 1 grad forkert, så bruger man den fra America til at kontrollere dem med.

Nu var her tale om vagtelæg, dem lægger man tit i rugeren løbende idet der ikke skal hæves nogen fugtighed under rugeforløbet, så er det rart nok at få ryddet op i rugeren en gang imellem og det er ægge-lyseren brugbar til.

Men det er rigtig, det er ikke atomvidenskab at ruge æg ud, og det simple virker tit ofte bedre en det meget avancerede, bare de mest nødvendige krav opfyldes.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: nødvendigt udstyr som tillæg til rugemaskine
« Svar #4 Dato: 27 Januar , 2011, 12:04 »
Morten du skal ud og købe noget undulatfoder /o

Det tænder altså kyllebasserne på en helt anden måde end startfoderet og så gør det at de ikke får diare de første par dage :)

Det skader i hvert fald ikke og koster en 20ér

Ellers skal i også have et lille vandtrug og en foderskål, ellers så går der alt for meget foder til spilde
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: nødvendigt udstyr som tillæg til rugemaskine
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2011, 12:14 »
Enig med Johanne ! Undulat- eller kanariefrø lige til at få dem i gang med, tror det er de små sorte og blanke frø, der 'trigger' - og så startfoder, evt. knækket majs, evt. andre knækkede kerner (noget vildfuglefrø er med knækkede kerner), senere hvede.

Jeg laver simpelthen en større portion kyllingeblanding af ovenstående, og det fungerer rigtigt fint, faktisk var der en dommer der kommenterede mine sebrights (som stort set fik denne blanding helt indtil de skulle til at lægge æg) o :) at de var fodret flot, og det kunne ses på dem ! (Jeg fortsatte med startfoderet i blandingen længe, fordi de er så små, fuglene... men nu spiser de fint æglægningsfoderet sammen med korn.)

Selvfølgelig suppleres med grønt
Mvh Marianne

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: nødvendigt udstyr som tillæg til rugemaskine
« Svar #6 Dato: 27 Januar , 2011, 17:00 »
Altså jeg benyttede mig af 2 billige "numsetermometre" fra hhv. Lidl og Apoteket.
Æglyser var en Powerlux fra America, men jeg klarede mig de første 14 dage med en alm. kraftig lommelygte (så den var ikke nødvendig). Det skal så tilføjes, at det var små lyse æg.

Jeg fik 100% succesrate, og på en lille billig fladruger, så egetligt superudstyr behøver man efter min mening ikke.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline John Jacobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: nødvendigt udstyr som tillæg til rugemaskine
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2011, 17:22 »
En æglyser er altid god, også når man bruger naturmetoden. Så forhindrer man at æg rådner i maskinen eller under hønen. De springer og sviner det hele. Jeg bruger selv en rigtig god, kraftig lommelygte. Se mere på: http://www.prishammeren.dk/shop/led-lenser-p7-1405p.html, den er dyrere end den fra America, men så er man fri for ledning, den er kraftigere - så den klarer let Maranæg! Almindelige bruneæg kan man lyse selv i lyse lokaler, altså ikke noget med at man behøver gå væk med æggene. Og så har man en lommelygte for livet.  ;)  Det vigtige ved valg af lommelygte, er at den(ne) passer ved at der er en "fordybning" ved linsen så lygten passer om ægget.
« Senest Redigeret: 27 Januar , 2011, 17:29 Fra John Jacobsen »
--ñ--
Avler og udstiller af: Australorps i sorte, blå-randtegnede, moskusænder i sort broget
-og ejer af en dejlig brun labrador ;)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: nødvendigt udstyr som tillæg til rugemaskine
« Svar #8 Dato: 27 Januar , 2011, 21:47 »
Morten du skal ud og købe noget undulatfoder /o

Det tænder altså kyllebasserne på en helt anden måde end startfoderet og så gør det at de ikke får diare de første par dage :)

Det skader i hvert fald ikke og koster en 20ér

Ellers skal i også have et lille vandtrug og en foderskål, ellers så går der alt for meget foder til spilde

Undulatfoderet er da klar! Jeg glemte bare at skrive det...  ;D

Og vandtrug og foderskål er klar i den nyligt rengjorte kyllingemor!  /o

NU MÅ DE ÆG GODT SNART BEGYNDE AT PIPPE!!!   /f
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.