Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: at samle æg for første gang  (Læst 17410 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #15 Dato: 19 Januar , 2011, 15:39 »
Og for at huske at vende, så står der en flaske huskesaft i baggrunden af billedet ;D ;D

 ;D Jeg ville også have kommenteret det, men din bemærkning slår min !  ;D
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #16 Dato: 19 Januar , 2011, 18:18 »
Og for at huske at vende, så står der en flaske huskesaft i baggrunden af billedet ;D ;D
Det er håndsæbe, Klaus ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline PrintzDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #17 Dato: 20 Januar , 2011, 00:04 »
Ups, der kan man da snakke om at få vasket munden med sæbe ;D
KH. Klaus

0.2 sorte dværgwyandotter
0.2 gule dværg orp'er
0.2 Marsvin
1.1 Dansk Svensk Gårdhund
1.2 Dejlige unger
0.1 Skøn kone

Offline poultry

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #18 Dato: 20 Januar , 2011, 00:39 »
den perfekte opbevarings temperatur til rugeæg er 17 grader og 70% fugtighed.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #19 Dato: 20 Januar , 2011, 03:29 »
Nu er billedet kun lavet for at vise opstillingen, bakkerne er tomme, og står normalt heller ikke på mit køkkenbord. Jeg har dem som regel i vores vinkøleskab, som er 13-14o:D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #20 Dato: 20 Januar , 2011, 07:41 »
Jeg har dem som regel i vores vinkøleskab, som er 13-14o:D
Og så prøver du at bilde os ind at det er håndsæbe der er på billedet <A *f
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline poultry

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #21 Dato: 20 Januar , 2011, 21:49 »
danhatch ruger 125 millioner kyllinger ud om året og ruge æggene opbevares ved 17 grader og 70% fugtighed.

http://www.landbrugnet.dk/indhold/sider/artikler/vis_artikel.aspx?id=21021
« Senest Redigeret: 20 Januar , 2011, 21:51 Fra poultry »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #22 Dato: 20 Januar , 2011, 22:10 »
danhatch ruger 125 millioner kyllinger ud om året og ruge æggene opbevares ved 17 grader og 70% fugtighed.

Interessant... De fleste andre jeg har set anbefaler 12 som det optimale, men fint op til 15 C (og samme luftfugtighed som Danhatch (70-75%)

Dem her siger at hvis æggene skal ruges på indenfor 1 uge, så skal det være 15-18 C, hvis der går længere tid inden rugning skal temperaturen sænkes til 12-15 C. Og Danhatch starter jo nok med at ruge indenfor en uge, hvilket kan være derfor at de bruger 17 C.
http://www.pandtpoultry.co.uk/index.php/fuseaction/home.content/page/incubation
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #23 Dato: 20 Januar , 2011, 22:14 »
Jeg istemmer Christina's lille indskud.

Jeg rugede sidste år på et hold æg hvor nok omkring halvdelen havde stået i køleskab, nogle ihvertfald op til 14 dage, uden vending, og det gav dejlige velskabte kyllinger. Så æggene er slet ikke så sarte som nogen vil gøre dem til.

Det er da muligt man opnår en klækningsprocent på 85 mod 75-80, hvis man behandler æggene efter alle kunstens regler, men det betyder jo mindre hvis det ikke er noget man skal leve af.

Jeg forstår udmærket at Danhatch som virksomhed og med det antal æg de ruger, vil sikre sig at få de sidste 5-10 procent med. Det har med lønsomhed at gøre.

 
Mvh
Erik Andersen

Offline poultry

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #24 Dato: 20 Januar , 2011, 22:32 »
ja inden for en uge . det er nok noget de har noget erfaring med. de har jo også meget på spil hvis det ikke kører 100% for sådan et stort firma.

Offline poultry

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #25 Dato: 20 Januar , 2011, 22:46 »
pilegaarden det er den måde de gør det på. så er det jo op til den enkelte hva man selv vil.
« Senest Redigeret: 20 Januar , 2011, 22:49 Fra poultry »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #26 Dato: 21 Januar , 2011, 12:22 »
Hvis man decideret samler æg til udrugning, så synes jeg at man skal forsøge at give dem så gode betingelser for klækning som muligt og her er det vigtigt at kende de optimale betingelser. Så kan man selv vurdere hvor meget man vil gå på kompromis i forhold til det.

Jeg ville f.eks ikke putte rugeæg i køleskab, men stiller dem i stedet et køligt sted i kælderen. Så går jeg ikke så meget op i om der 10 eller 15 eller 17 grader, men der er et eller andet derimellem. (Til gengæld er jeg helt hysterisk med rugetemperaturen, den skal pinedød være nøjagtig..)

Hvis man pludselig står med en skruk eller plads i en rugemaskine, så er rart at vide at man kan ruge på æg fra køleskabet og få noget ud af det, men som sagt så synes jeg at der er forskel på dette og om man decideret samler
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #27 Dato: 21 Januar , 2011, 12:53 »
Finn, det er jeg enig i... Men jeg startede med at samle LIGE da hedebølgen indtraf, og har ikke nogen kølig kælder  :'(

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #28 Dato: 21 Januar , 2011, 21:40 »
så altså lige nu ser det ud til at jeg må konkludere, at jeg har 4 opbevaringsmuligheder:

1. køleskab ( ca. 3-4 grader)
2. i huset (ca. 22 grader)
3. i et uopvarmet værelse på førstesal (ca. 18-19 grader)
4. i fodergangen i hønsehuset (isoleret, men ikke frostfrit, når det virkelig er koldt

og af de muligheder er det enten 3 eller 4, der bør forsøges - men køleskab skal måske nok gå alligevel. Eller..? Første maskinfuld bliver vagtelæg. Jeg tror jeg vil gemme de næste jeg samler i hønsehuset, mærke dem med et lille kryds med blyant inden de kommer i maskinen, og så se om dem fra køleskabet (hvor de står nu) eller dem fra hønsehuset bliver bedst.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: at samle æg for første gang
« Svar #29 Dato: 21 Januar , 2011, 21:51 »
Finn

Jeg er rimeligt enig i hvad du skriver. Jeg ville heller ikke selv opbevare rugeæg i køleskabet. Det var en 'nødløsning'.
Min skrukke silkehøne kunne ikke begrænse sig. Hun startede ud med 10 æg, men efter nogle dage havde andre af damerne suppleret op så der var 20 æg, og det kunne hun altså ikke helt håndtere, hvor gerne hun end ville.
Så jeg fjernede halvdelen af æggene under hende og lagde dem i min 'Madam Blå'.
Men man ruger jo ikke i maskine med ledige pladser. Så jeg snuppede hvad jeg havde af silkeæg i køleskabet og lagde med i rugemaskinen. Og det gav et fint resultat.
Mvh
Erik Andersen