Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Giftigt eller usundt for høns  (Læst 33637 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 174
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #30 Dato: 22 Juli , 2009, 12:26 »
jeg vil stadig gerne lave en liste til os nybegyndere, men vi må da vist have lidt hjælp fra en "foder og plante ekspert" til at bekræfte og afkræfte de mange flotte bud ::)   er der ikke nogle dyrlæger eller andet fagfolk her  på forummet der kan være hjælpe med det ?  <+.så vi kan få lavet et tillæg til den, allerede eksisterende liste med giftige planter, som findes her på sitet.
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Tommy1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 174
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #31 Dato: 24 Juli , 2009, 11:35 »
jeg syntes jeg har stødt på en martin herinde, så vidt jeg har læst er han, en der har styr på det med foder, måske han kan hjælpe. er der en der evt. kan skabe lidt kontakt til ham.   <+   han optræder vist altid som gæst herinde.
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #32 Dato: 24 Juli , 2009, 20:40 »
Da forum indførte nye regler d. 1.1. i år, hvor man skulle oplyse lidt mere om sig selv, valgte Martin ikke at oplyse dette, så derfor er han ikke fuldt medlem.
Jeg ved ikke om der er nogen på forum, der kender ham  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #33 Dato: 24 Juli , 2009, 23:18 »
Ja, det var synd og skam fordi den mand vidste/ved en hel del om fodring af kyllinger og høns.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #34 Dato: 25 Juli , 2009, 06:39 »
Da forum indførte nye regler d. 1.1. i år, hvor man skulle oplyse lidt mere om sig selv, valgte Martin ikke at oplyse dette, så derfor er han ikke fuldt medlem.
Jeg ved ikke om der er nogen på forum, der kender ham  :D

Man kunne vel sende Martin en PB, det funker vel selv om han ikke er fuldt medlem...  ???

GKV

  • Gæst
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #35 Dato: 25 Juli , 2009, 16:29 »
Nu kaster jeg spørgsmålet herind!!! Er der nogen der ved om hørfrø er skadeligt for fjerkræ og specielt høns og kyllinger??

Jeg læste et sted at man ikke skulle lægge det ud til vildtfuglene p.gr.a. blåsyren som frøene indeholder.

Jeg mener heller ikke der er hørfrø i fugleblandinger, men har da ikke undersøgt det.

Jeg bruger hørfrø i kogt tilstand, så er blåsyren nedbrudt, til mine heste for at modvirke kolik (sandede jorder) samt give glans til pelsen. Desuden hjælper de med til at smøre leddene på samme måde som levertran.

VH Gunni.

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #36 Dato: 25 Juli , 2009, 23:54 »
Blåsyre findes jo også i fx kirsebærstenens kerne, og den er der jo vildfugle, som er meget begejstret for. Så jeg kan da ikke forstå, hvis ikke høns skulle kunne tåle blåsyre - men jeg VED det altså ikke!!!
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #37 Dato: 26 Juli , 2009, 06:57 »
Ups jeg håber da ikke at hørfrø er farlige ?? For det bruger jeg en gangn i mellem til hønsene.. ???

med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

GKV

  • Gæst
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #38 Dato: 26 Juli , 2009, 10:18 »
Det med hørfrøene kom jeg til tænke på, da jeg igår gik ovre i kostalden.I vinters gik der hul på en sæk hørfrø, de løber stærkt kan jeg hilse at sige ;D ;D,

Jeg tog det meste op igen, men lod resten ligge i den tro at de vilde fugle som fouragerer derinde, samt hønsene ville tage resten, men de har slet ikke rørt det.

Det kunne tyde på at de fravælger dem af een eller anden grund, derfor stillede jeg spørgsmålet.Jeg vil i hvert fald ikke turde give mine kyllinger det, selvom det er fristende, nu man har så store mængder i huset som jeg har.

VH Gunni.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #39 Dato: 26 Juli , 2009, 10:51 »
Hørfrø indgår i mange foderblandinger til duer.

Men for meget hørfrø blokerer for optagelsen af B6 vitaminer, så det er ikke noget man skal bruge som dagligt foder, til gengæld har det en god indvirkning på fordøjelsessytemet. (Smører tarmsystemet)
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tommy1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 174
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #40 Dato: 13 August , 2009, 00:39 »
Er der nogle der evt har lidt foreslag til nogle bøger på bibloteket om emnet "Giftigt eller usundt for høns"
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #41 Dato: 13 August , 2009, 13:57 »
Den bog er ikke skrevet. Du kan nok finde noget om giftige planter på alle biblioteker - men hvad der er usundt for de enkelte dyreracer.... nej - desværre. Derfor ville det da også være dejligt, hvis nogen kunen lave sådan en liste. Der eksisterer noget lignende for katte på nettet. Så vidt jeg husker dog som en enkeltstående side, ikke en del af et forum
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #42 Dato: 13 August , 2009, 14:44 »
Hørfrø indeholder en stor del flerumættede fedtsyre. Dette er fedtstoffer som nemt bliver harske, og hvis de er det så får man ingen dyr til at spise den frivilligt (og ej mennesker for den sags skyld) Det kan være det som er skedt siden dinne høns ikke ville spise resten af spildet.

Offline Tommy1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 174
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #43 Dato: 14 August , 2009, 11:43 »
Den bog er ikke skrevet. Du kan nok finde noget om giftige planter på alle biblioteker - men hvad der er usundt for de enkelte dyreracer.... nej - desværre. Derfor ville det da også være dejligt, hvis nogen kunen lave sådan en liste.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
ja tove det ville nemlig være rart, med en sådan liste, men jeg mangler en der kan hjælpe mig med, at sorterer de mange bud og afkræfte/bekræfte dem.  der er en liste med giftige planter her på forummet.
« Senest Redigeret: 14 August , 2009, 11:46 Fra snotten »
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #44 Dato: 14 August , 2009, 11:46 »
Den bog er ikke skrevet. Du kan nok finde noget om giftige planter på alle biblioteker - men hvad der er usundt for de enkelte dyreracer.... nej - desværre. Derfor ville det da også være dejligt, hvis nogen kunen lave sådan en liste.

ja tove det ville nemlig være rart, med en sådan liste, men jeg mangler en der kan hjælpe mig med, at sorterer de mange bud og afkræfte/bekræfte dem.  der er en liste med giftige planter her på forummet.

Hm - ja. Det kan jeg godt se. Jeg har ganske vist haft høns i masser af år - men føler mig ikke kompetent på dette område. Desværre. Jeg kan tilbyde at hjælpe med opslag i diverse bøger og websider, hvis du får brug for det?
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)