Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.  (Læst 34332 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #15 Dato: 30 Maj , 2014, 21:51 »
Hvad vil du vide mere om, Mette? "Forsøget", foderet eller GMO.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #16 Dato: 30 Maj , 2014, 21:53 »
Jeg er helt klart nysgerrig efter om grønt/urte piller som tilskud om vinteren, vil kunne laves, den vil jeg meget gerne afprøve. Jeg må for mit eget vedkommende sige at hvis kilo prisen for alm tilskudsfoder bliver en del højere end det traditionelle, så må jeg nok hoppe fra ,for jeg bruger godt et par tons årligt, og så begynder kilo prisen at spille ind, lige meget hvor godt og evt økologisk et bedre foder måtte være, desværre.

Men her tænker jeg, at vi bliver, hvad vi spiser... Så hvis mine høns kan æde græs, brændenælder, mælkebøtter og urter, som jeg IKKE kan..så tror jeg, at jeg får sundt kød ud ad det! Og jeg er én af dem, der godt vil betale for det sunde/kvalitet! Jeg er dog klar over, at det for de store aftagere betyder ufattelig meget om prisen er højere end normalt :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #17 Dato: 30 Maj , 2014, 21:55 »
Hvad vil du vide mere om, Mette? "Forsøget", foderet eller GMO.
Ja okay, det er vidst lidt meget at forlange, at du skal kunne læse mine tanker ;) jeg mente ' den farlige GMO'..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #18 Dato: 30 Maj , 2014, 22:03 »
Det er jo lidt et sidespring hvis vi skal drøfte GMO i denne tråd, så måske skulle vi lave en tråd om det, hvis den ikke findes i forvejen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #19 Dato: 30 Maj , 2014, 22:15 »
Jeg fodrer delvist økologisk - idet kornet er fra den lokale (ikke øko)landmand, mens resten er Land og Fritids øko. Derudover masser af rester fra vores mad - mest øko  ;).
En grøntpille til vintermånedederne ville jeg også være rigtigt interesseret i. Et vitamintilskud (jeg bruger det fra  America) med øko indhold, og et foder til de helt små kyllinger (jeg bruger øko + undulatfoder) - men godt økofoder, som prismæssigt kan matche ( eller overgå) land og fritids ville jeg da også være interesseret i. Jeg bruger ikke tonsvis - men dog ganske meget, så prisen er afgjort et vigtigt parameter :)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Gitte12345

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #20 Dato: 30 Maj , 2014, 22:31 »
Kunne også rigtig godt bruge en grøntpille m. Hvidløg og evt. Grønkål, ærter m.m. Især om vinteren hvor udvalget af grønt er mindre - økologisk naturligvis :-)
0,5 Stor Wyandot
Malawi Cichlider
1, 1 børn
1, 0 mand

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #21 Dato: 30 Maj , 2014, 22:38 »
Super ide!
Jeg vil også gerne være med på vinter-urte-grøntpiller. Desuden tænkte jeg at et produkt til store høns, brahma mm med ekstra mangan tilsat kunne være en ide?
Og så et godt alternativ (øko) til de gængse tilskudsblandiger.
Jeg bruger pt fuld af pep og æggene sprøjter fra de gamle damer! (Har ingen unge- går skruk!)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #22 Dato: 30 Maj , 2014, 23:01 »
Ja, det er jo lige det med de forskellige behov, for færdigfoder er vel egentlig alle lavet til hybrider i industrien. Med mindre man f.eks. vælger foder til fasaner.

Og der er jo nok også forskel på hvad en lille dværg høne med en slut på 500 g. skal bruge og en stor høne med en slutvægt på 4-5 kg. skal bruge, og endvidere skal opnå på samme tid ca. ½ år.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #23 Dato: 30 Maj , 2014, 23:08 »
Det er jo lidt et sidespring hvis vi skal drøfte GMO i denne tråd, så måske skulle vi lave en tråd om det, hvis den ikke findes i forvejen.

Det var også derfor jeg bad om Info/link mv.. Du skrev jo selv "bølgen om den farlige GMO", så jeg gik ud fra, at der var noget på skrift om det!?
« Senest Redigeret: 31 Maj , 2014, 11:43 Fra Metmus »
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #24 Dato: 31 Maj , 2014, 08:44 »
Der er jo allerede grønt piller til kaniner. Dem har jeg prøvet, men hønsene gider ikke æde dem, der er også nogle piller der er laver af roe toppe, dem gider de slet ikke at sætte næbet i.
Så den ide med at det skal være hønseguf opskriften men i pilleform,- det vil være en succes, vil jeg umiddelbart tro. Men lad det komme an på en prøve.
Venlig hilsen
Eva

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #25 Dato: 31 Maj , 2014, 16:21 »
Nej grønpiller og roepiller er jo heller ikke lavet til høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #26 Dato: 31 Maj , 2014, 17:24 »
Ha Lene det er sandt, men det er torskerogn og rundstykker jo heller ikke ;-)
Venlig hilsen
Eva

Offline Soria

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #27 Dato: 31 Maj , 2014, 22:02 »
Metmus: jeg prøver igen. Link: http://youtu.be/M_ztZGbLEJ0

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #28 Dato: 01 Juni , 2014, 22:06 »
Soria: tak ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #29 Dato: 02 Juni , 2014, 14:48 »
Hej Undskyld lid sen svar. Jeg mangler en type produkter på fodermarkede. Tilskuds foder uden korn. Dvs en produkt som buges ved siden af korn og som giver tilskud til aminosyrer, vitaminer og mineraler som korn mangler.
Det kan godt være at der skal være to eller tre forskellige slags at kompensere forskellige korn.

Nu om forår jeg fandt ikke økologisk kyllingefoder.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand