Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Endelig opstart af rugning  (Læst 48736 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #15 Dato: 24 Marts , 2009, 07:41 »
Ja, jeg kan godt se, at der sikkert er nogle der vil forundres, *ggg

Man kan da så bare sige, at hun også lå med vingerne bredt ud, for at dække de sidste æg under rugningen, den ville de fleste nok hoppe på...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #16 Dato: 24 Marts , 2009, 08:39 »
 :D :D Børge så må hun have nogle meget dunede og varme vinger  ;D men Jeg er da spændt på hvordan hun klare at passe 20 kyllinger,
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #17 Dato: 24 Marts , 2009, 09:37 »
Det er jo ikke sikkert der kommer mere end 10 kyllinger ud af det, hvem ved ???

Er bare så spændt på det, for det er høns jeg regner med at ville udstille, har lige meldt mig ind i D.F.f.R., så jeg kan få ringe til kyllingerne.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #18 Dato: 24 Marts , 2009, 11:34 »
Det er så dejligt at læse at andre er lige så spændte, når der skal ruges, der ønskes pøj-pøj her fra.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #19 Dato: 24 Marts , 2009, 17:57 »
men Jeg er da spændt på hvordan hun klare at passe 20 kyllinger,

Jeg har, som sagt, haft flere høner der har passet mellem 20 og 25 kyllinger og det er ggået lige godt hver gang. Altså uden brug af anden varmekilde end hønen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #20 Dato: 31 Marts , 2009, 08:45 »
På dag 15 kasserede jeg yderligere 3 æg, så der ialt er taget 7 æg fra, som ihvertfald ikke bliver til noget.
Jeg har mistanke på 3 æg mere, som ser lidt mistænkelige ud, men de har fået lov at ligge i rugemaskinen, de spise jo ikke brød...
Skulle der gå hen og komme 20 kyllinger ud ialt, er det faktisk også rigtig godt, selv er jeg tilfreds med bare 10 kyllinger.
De skulle begynde at klække på søndag, så fredag stopper jeg med at vende, og tilfører vand i beholderne, dusher nok også æggene, for at få luftfugtigheden op på et højt niveau med det samme.
Er meget spændt på at se hvordan det kommer til at gå.
Kyllingerne kan kønsbestemmes med det samme. Hanekyllingerne er grå i farven hos denne farvevariant, ved ikke hvordan det er med andre farver hos Orpington.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #21 Dato: 31 Marts , 2009, 21:47 »
Alle høns som findes i den "legbar farvede variant" er kønsvisende som daggamle.
Andre orpington'er er ikke mere kønsvisende som daggamle end så mange andre racer.

Men det bliver da spændende at høre hvad det bliver til. Det er jo en forholdsvis sjælden farve indenfor orpington så du må jo passe godt på dem ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #22 Dato: 31 Marts , 2009, 22:49 »
Danny, det var da også rigtig spændende, den dag vi var ude at hente æggene.
Fik jo lidt historie med omkring hans avlsarbejde, som er meget lang på Orpington.
Tror nok, han havde mindst seks linier at arbejde med indenfor Legbar, og ligeså mange indenfor gule.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #23 Dato: 07 April , 2009, 10:55 »
Så er rugningen overstået, der blev 7 kyllinger ialt.

Det var faktisk et rigtig dårlig resultat, regnede da med mindst 15, ud af 30 æg.
Ved ikke lige, hvad der er gået galt, en del af kyllingerne var faktisk færdigudviklede i æggene. 10 ud af de 30 var ikke befrugtede, eller døde meget tidligt i forløbet, nogle stykker næsten færdigudviklede, og så en 10 stykker, som stort set var færdigudviklede.
Kan ikke blive klog på, om det er mig der gør noget galt. Bruger jo den blå fra Harald til at ruge i. Rugede tørt med et hul lukket til indtil 18 dagen, hvor fugtigheden lå på omkring 20 - 23 %, er dette for lavt?

Fyldte så vand på, på 18 dagen, og lukkede det andet hul, og fugtigheden kom op på 70 %

Tog kyllinger ud en gang, og sprayede da æggene med lunt vand fra en forstøver.

Kan være jeg får taget nogle billeder senere i dag, har ikke kønsbestemt kyllingerne endnu, og hvis der er for få hønniker, skal jeg have gang i en portion igen.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #24 Dato: 07 April , 2009, 10:57 »
Hej Børge,
Det var da et lidt skidt resultat, men tillykke med dem der trods alt kom.
Du siger du skal kønsbestemme dem, hvordan gør du det?
Mvh Marianne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #25 Dato: 07 April , 2009, 12:32 »
Ja det er da lidt ærgeligt men du har fået 7 skønne orp så tillykke med dem  <I
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #26 Dato: 07 April , 2009, 18:13 »

Kan ikke blive klog på, om det er mig der gør noget galt. Bruger jo den blå fra Harald til at ruge i. Rugede tørt med et hul lukket til indtil 18 dagen, hvor fugtigheden lå på omkring 20 - 23 %, er dette for lavt?

Fyldte så vand på, på 18 dagen, og lukkede det andet hul, og fugtigheden kom op på 70 %

Er der kun to huller i din maskine ? Jeg har lige fået en magen til, i den er der 6 huller...
Den er åbenbart gammel min, for der sidder et godt gammeldags kviksølvs termometer i...

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #27 Dato: 07 April , 2009, 23:41 »
Du siger du skal kønsbestemme dem, hvordan gør du det?

Jeg er blevet fortalt, at man altid kan kønsbestemme på Legbarfarvede, men er dog ikke helt sikker på mine, mener der er 3 kokke og 4 høner, men kik selv på billederne, og fortæl gerne om i kan se, hvad der er hvad.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #28 Dato: 07 April , 2009, 23:46 »
Er der kun to huller i din maskine ? Jeg har lige fået en magen til, i den er der 6 huller...
Den er åbenbart gammel min, for der sidder et godt gammeldags kviksølvs termometer i...

Min er magen til, kikkede lige, og der er faktisk 6 huller, men kun 2 til at dække til.

Lige lidt flere billeder, *gg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #29 Dato: 08 April , 2009, 00:53 »
Hej Børge
Jeg har også haft sådan en maskine. Til den fulgte løse "dippe dutter" til at lukke hullerne med.
Kan det tænkes at du mangler disse dippe dutter til at lukke de andre huller med ?
Ellers kan du vel bare bruge et stykke tape henover

Skønne billeder.. hvilken race/farve er hønemor ?
MVH Lene