Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Volierenet uden på hønsetråd?  (Læst 10704 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #15 Dato: 07 Maj , 2013, 21:45 »
Har lige set dit link nu. Jeg ville tage den som de kalder 8 watt.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 217
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #16 Dato: 07 Maj , 2013, 21:56 »
Mvh Line

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #17 Dato: 07 Maj , 2013, 21:59 »
Den giver garanteret et smæk, men der skal meget lidt afledning til at den slet ikke mærkes. Men er du meget omhyggelig med at holde trådene fri af græs osv. Så kan den nok gøre det.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 217
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #18 Dato: 07 Maj , 2013, 22:11 »
Okay. Hvis jeg også vælger at sætte noget voliernet uden
På hønsenettet.. Kan ræv og mår bide igennem (fundet på en engelsk side) Specifications:  1" x 1" mesh size

                         19 gauge

                         30 metre roll length  (98.4 feet)

                         36" roll width (91.44cm)

                         Hot Dipped Galvanised after welding
Mvh Line

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #19 Dato: 07 Maj , 2013, 22:20 »
hvis du vil har med en stik til stikkontakt så er det en 230V man kan også få en strømgiver med batteri i så er minder V.
men ellers tror jeg den mindste er fin nok med minder du har en hønsegård i flere 100 kvm. og høj gras hele vejen rund.

plus det er meget nemt at lave.

1 du skal lave en tråd der du ønske den som IKKE må ramme andet end plastik eller andere isolerende materialer.
2 du skal ramme en jernpin in i jorden og gerne 1 meter dyb i (i nærheden af din strømgiver er det nemmest)
3 tilkoble den jern pin til jorden fra din strømgiver
4 tilkoble din stødhegn til den anden samle punkt på strøm giveren (ofte en lyn lys tegn)
5 stik i kontakten
6 ta fat i hegn og hvis du ikke kan mærk noget inden for 5 sec er der noget du har gjort forkert eller har du gummistøvle på og du har gjort det rigtig.
 
 

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 217
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #20 Dato: 07 Maj , 2013, 22:26 »
hvis du vil har med en stik til stikkontakt så er det en 230V man kan også få en strømgiver med batteri i så er minder V.
men ellers tror jeg den mindste er fin nok med minder du har en hønsegård i flere 100 kvm. og høj gras hele vejen rund.

plus det er meget nemt at lave.

1 du skal lave en tråd der du ønske den som IKKE må ramme andet end plastik eller andere isolerende materialer.
2 du skal ramme en jernpin in i jorden og gerne 1 meter dyb i (i nærheden af din strømgiver er det nemmest)
3 tilkoble den jern pin til jorden fra din strømgiver
4 tilkoble din stødhegn til den anden samle punkt på strøm giveren (ofte en lyn lys tegn)
5 stik i kontakten
6 ta fat i hegn og hvis du ikke kan mærk noget inden for 5 sec er der noget du har gjort forkert eller har du gummistøvle på og du har gjort det rigtig.
 
mange tak.. Min gård er ikke ret stor.. Og der er ikke højt græs eller andet i vejen.. Hvis jeg vil have mere end en tråd rundt om.. Altså fx en ved bunden og en i toppen af mit trådhegn skal jeg så have flere strømgivere?
Mvh Line

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #21 Dato: 07 Maj , 2013, 22:32 »
Nej. En strømgiver er nok.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #22 Dato: 07 Maj , 2013, 22:45 »
man skal så koble nr 1 til nr 2  og så videre

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #23 Dato: 13 Maj , 2013, 08:35 »
Elhegn regnes i joule og ikke i watt. Effekten på hegnet kommer helt an på længden af tråden og mængden af græs og grene som rører ved tråden. Hvis det er et lille hegn vil jeg mene en spændingsgiver på 2-3 joule burde være alt rigeligt. Selv om du vælger det kraftigste elhegn der findes, så tror jeg bare dine katte får en lærestreg. Tænk på at alm sunde og raske mennesker jo sagtens kan tåle at røre ved et elhegn.

Så bliver jeg lige nød til at have lidt ekspertudtalelse igen Morten  :D

Jeg har her i miniferien lige "leget" lidt med vores hegn - som jo har - på en god dag - 9 joule - ligger vist mere på 8,8 i snit, men det er nok marginalt for effekten  ???

Jeg tog og placerede to tråde på jorden og displayet vist 7,6 (sikkert stadig så meget skrald, at jeg ikke har lyst til at prøve at røre  :P) men når jeg måler med min hegnstester siger den stadig 11.000 Volt (den går ikke højere, så det kan selvfølgelig være, at der er væsentligt højere volt uden afledning ?) men ....

7,6 og 11.000 er vel stadig et "voldsomt" hegn ?

og hvorfor måler hegnstestere i volt, når det er joule, der "smækker" ? (læs: hvad "gør" voltene ? - min hukommelse fra fysiktimerne er desværre ikke kun rusten, men ikke til stede  :-\)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #24 Dato: 13 Maj , 2013, 09:49 »
Voltene gør - AVS. Jo flere volt jo kraftigere slår hegnet igennem. (F.eks. igennem pels osv.) Voltene angiver egentligt bare spændingsforskellen imellem punkt A og B (Her: hegnstråden og jorden/jordspydet)

Joule angiver mængden af energi der bliver sendt ud med hver puls. Jo mere energi, desto længere kan pulsen nå ud i tråden.

Hvor målte du spændingen? Ved spændingsgiveren vil der stadig være en ret stor spænding og "fuld knald på", men efter stedet hvor hegnstråden rører jorden, vil der være et kraftigt dyk. Hvis den ligger på tør jord, så vil afledningen være mindre end på våd jord osv.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #25 Dato: 13 Maj , 2013, 09:56 »
Voltene gør - AVS. Jo flere volt jo kraftigere slår hegnet igennem. (F.eks. igennem pels osv.) Voltene angiver egentligt bare spændingsforskellen imellem punkt A og B (Her: hegnstråden og jorden/jordspydet)

Joule angiver mængden af energi der bliver sendt ud med hver puls. Jo mere energi, desto længere kan pulsen nå ud i tråden.

Hvor målte du spændingen? Ved spændingsgiveren vil der stadig være en ret stor spænding og "fuld knald på", men efter stedet hvor hegnstråden rører jorden, vil der være et kraftigt dyk. Hvis den ligger på tør jord, så vil afledningen være mindre end på våd jord osv.

Kanon Morten  /o

Nu begynder jeg at forstå lidt - tror jeg  ;D

Jeg målte godt nok lige ved siden af ledet, hvor jeg havde lagt tråden på jorden, men skal da lige prøve at måle på den anden side også  :)

Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #26 Dato: 13 Maj , 2013, 10:12 »
Har lige lavet et eksempel:



I punkt "A" burde spændingen være dalet VOLDSOMT.

I punkt "B" og "C" er der ikke den store forskel at måle, spændingen vil dog være lidt lavere.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #27 Dato: 13 Maj , 2013, 10:26 »
Vores "forbindelse er i et hjørne af foldene - der er 10 folde i alt - som er forbundet på kryds og tværs - umiddelbart løber strømmen rundt i ydertråden og tildeler de enkelte "skillerum" strøm, men når jeg lige sidder og tænker burde der faktisk slet ikke have været strøm der hvor jeg målte  :-[ Vi har fjederled i de fleste åbninger og de er lavet, så der kun er strøm på leddet, når håndtaget er sat på.

http://www.odahesten.dk/Ejendommen.html

I den smalle side til højre har vi et traktorled og det var de to tråde jeg lagde på jorden - jeg målte på tråden "lige ovenfor" - strømmen er sluttet til i øverste højre hjørne, men der er 2 led som egentlig burde afskære strømmen fra den "strækning" jeg målte på - tja - det er sq lidt indviklet at forklare  ::)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder