Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hanegal slut i Roskilde?  (Læst 46331 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #15 Dato: 23 Februar , 2009, 17:50 »
Ja men har sagen et nummer eller andet man skal referere til, når man beder om aktindsigt?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #16 Dato: 23 Februar , 2009, 18:14 »
Jeg skrev følgende
Jeg vil gerne anmode om aktindsigt i den sag omkring dværghane på Valhalvej,
som angiveligt ligger til grund for Roskilde Kommunes teknik- og miljøudvalgs
beslutning om helt at forbyde hanegal i byzone, herunder anmodning om sagens
journalliste og de papirer som ligger til grund for beslutningen.

Jeg vil gerne anmode om at kopierne bliver tilsendt i elektronisk form, hvis
dette er muligt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #17 Dato: 23 Februar , 2009, 18:21 »
Super, tak skal du have Finn, så skal der gang i aktindsigten  ;D ;D ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #18 Dato: 24 Februar , 2009, 17:21 »
Fandt dette kort over de områder i Roskilde der kan blive berørt af forbuddet.
http://roskilde.lokalavisen.dk/article/20090224/ARTIKLER/569996243/-1
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Katrine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #19 Dato: 24 Februar , 2009, 19:49 »
Sikke et utroligt forum.....

Jeg skal til byrådsmøde i morgen aften, og hvis andre fra Roskilde omegn føler for det så underholdes der kl. 17 i byrådssalen, køgevej 80, Roskilde. Det kan jo ikke skade at byrådsmedlemmerne kan føle en pusten i nakke.

Rigtig god ide med aktindsigt.   ;)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #20 Dato: 24 Februar , 2009, 21:07 »
I øjebliket sider jer og laver et brev til Fødevareudvalget hvor jeg vil bede dem om en kommenter til måden kommunerne håntere sagerne på mm.
Det er ikke så ligetil at komme igennem med noget i denne sag da bekendtgørelsen åbner op for at kommunerne kan gøre som det passer dem. samtidig skriver mange kommuner at reguletivet er udarbejdet i henhold til bekendgørelse  nr. 1517 af 14 december 2006. I mange tilfælde er kommunernes regler langt strammere end det bekendtgørelsen liger op til. Man kan meget let blive kastebold mellem miljøstyrelsen og kommunerne. Det ville måske være en ide at sende en klage/forespørgsel til kommunen og samtidig gøre opmærksom på at den sendes til miljøudvalget eller styrelsen.
Jo flere klager/henvendelser de får jo bedre.
Jeg kan se at man i Roskilde forlanger at hvis der findes en hane på grunden forlanges denne indeluket fra solnedgang til næste morgen.
Dette er også en stramning i forhold til andre kommuner hvor indelukningen kræves fra kl. 22.00 til 7.00-9.00.
Så Roskilde er et skridt længere fremme mod et total forbud end andre kommuner.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvad vi dog har gjordt, da vi åbenbart skal stresses til at opgive vore hobby, samme taktik som man bruger overfor rocker mm. som man ikke ønsker i samfundet.
Så lad os finde de sager der er og få aktindsigt og gøre indsigelser mod urimelige afgørelser der ofte kommer fra kommunerne. Når først det havner hos retsvæsenet kommer der ofte en anden og mere realistisk afgørelse på bordet.
 


Offline Katrine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #21 Dato: 25 Februar , 2009, 18:56 »
Der blev ved byrådsmødet i Roskilde oplyst, at der ingen klager havde været efter regulativet i oktober blev indført, og at dette regulativ giver mulighed for at nægte hønsehold, hvis det er til gene for naboerne.
På trods af dette må man konstatere at byrådsmedlemmerne ingen forstand har på at ikke alle haner galer hele dagen lang. Hanernes dårlige renomme betød at 14 stemte for at kappe hovederne på hanerne i alle byzoner mens 11 stemte imod.
Jeg er på dette grundlag nervøs for hønseejeres retsstilling, og raceavlernes fremtid, for det er ikke mange steder man kan bo uden for en byzone.
Personligt har jeg et problem med katte og kunne godt tænke mig at man i byzoner var tvunget til at holde dem på egen grund. Der er mange andre som jeg der lider af allergi og astma, som ville kunne drage nytte af en sådan lov. Et surt opstød efter en lang dags strabadser…
Min 7årige knægt ”dem der vil slå haner ihjel er dyrplagere”
 :(

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #22 Dato: 25 Februar , 2009, 19:14 »
Det er trist at folk den ene dag er foragede over at kyllinger køres til slagteriet, men de den næste forbyder at kunne avle dem selv :'(

mht hunde og katte er de allerede nævnt i "Lov om mark og vej fred" her har en enhver pligt til at holde sine husdyr på egen matrikel. Og der kan ved opslas i f.eks. lokalavis (der er nogle krav der skal være opfyldt) foretages en regulering af hunde og katte.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #23 Dato: 25 Februar , 2009, 19:18 »


Personligt har jeg et problem med katte og kunne godt tænke mig at man i byzoner var tvunget til at holde dem på egen grund.
Det er det allerede, dyr skal holdes på egen grund, https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8560
 Faktisk så kan byrådet efter nøjagtig samme regel som de forbød haner med, forbyde hold af hunde og katte i Roskilde kommune. Så alle i Roskilde der er trætte af naboens katte eller hunde kender nu opskriften. Lav en enkelt klagesag og nar byrådet til indføre forbuddet...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Katrine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #24 Dato: 25 Februar , 2009, 19:44 »
Er der ikke noget med at hvis regler er helt hen i vejret så må man godt som borger være ulydig…
Eller skal der arrangeres en udstilling af haner på Roskilde rådhus,- så kan de jo selv tage sig af problemet.
Personligt ville jeg nægte at tage livet af min hane, hvis jeg havde en og de kan jo bare prøve at tage min høne på fast gerning i hønegal…. Det er jo påstand mod påstand, om min høne galer.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #25 Dato: 25 Februar , 2009, 21:02 »
Mark og vejfred og fremmede katte og hunde fortsætter her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3392.0/topicseen.html

Følgende er sendt til pressen. Tak for input fra forskellige

Der blev ved byrådsmødet i Roskilde oplyst, at der ingen klager havde været efter regulativet i oktober blev indført og alligevel fastholdt byrådet et totalt forbud mod haner i byzone i Roskilde.

Det er simpelthen forrykt at byrådet på den måde kan fratage folk muligheden for at holde høns og selv avle på dem og indføre et  totalt forbud mod en rekreativ og sund hobby som mange mennesker har glæde af.

Der er ikke mange steder i Roskilde, hvor man kan bo uden for byzone. Der er jo også tale om gamle landsbyer og byer der er vokset, så der nu ligger gårde i byzone, hvor man ikke længere lovligt kan holde hane.

Det er trist at folk den ene dag er forargede over at kyllinger køres til slagteriet, men de den næste forbyder at kunne avle dem selv.

Det er helt åbenlyst at den bekendtgørelse som byrådet i Roskilde har brugt til at forbyde haner med er forældet og slet ikke hører hjemme i en tid hvor flere og flere ønsker selv at holde høns og avle på dem.

Dansk Fjerkræ Forum er gået sammen med andre fjerkræ-, due- og fugleforeninger og startet på arbejdet for at få denne bekendtgørelse ændret, så det bliver muligt at få lov til at holde fjerkræ og andre fugle under ordnede forhold, så det ikke er enkelte tilfældige klagesager som den i Roskilde, der skal fratage
folk mulighederne og glæden ved at holde høns og fjerkræ.

Der er 80.000 familier i Danmark der holder høns og ænder  på hobbyplan.Det vil vi også blive ved med, selv dem der bor i byzone. Det skal hensynsløse beslutninger som den i Roskilde byråd ikke få lov at sætte en stopper for.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #26 Dato: 25 Februar , 2009, 21:39 »
Godt skrevet!!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Katrine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #27 Dato: 25 Februar , 2009, 21:58 »
Kan dem der skal af med hanerne i Roskilde kræve erstatning for deres avlshaner?

Noget helt andet er, at hvis man kan finde flere fra Roskilde der vil klage over div. larmende ting og sager så sender jeg gerne følgende af sted, men det er kun effektivt hvis flere er medunderskrivere eller at der sendes en hel del klager af sted.

25. februar 2009
Klage til Teknisk Forvaltning
Jeg er som en hel del andre borgere voldsomt plaget af at andres katte færdes på min grund, og hunde der besørger op ad min hæk. Dette skyldes at jeg som en femtedel af den danske befolkning lider af allergi, og vi er en væsentlig del af denne gruppe der lider af husdyrallergi. Jeg er så for nyligt blevet gjort opmærksom på reglerne om, at dyr skal holdes på egen grund. Jvf. Bekendtgørelse af lov om mark- og vejfred.

Da de fleste dyreejere nok ikke er villig til dette vil jeg anmode om at Roskilde Kommune benytter de samme regel som de forbød haner med, til at forbyde hold af hunde og katte i Roskilde kommune. Ud over de allergimæssige problemer har katte også en tendens til at skrige modbydeligt om aftenen i sommerperioden, hvilket forstyrrer nattesøvnen betragteligt.

Ifølge Astma–Allergi Forbundets hjemmeside:
http://www.astma-allergi.dk/home
”Ikke nok at gøre rent
Hvis du har allergi over for et dyr, er der kun én måde du kan undgå symptomer, og det er at holde dig væk fra de allergifremkaldende stoffer fra dyret. Hvis du møder dem hver dag, er der risiko for, at dine symptomer bliver værre.
Faktisk vil de være til stede og kunne give dig symptomer i flere år efter, at dyret er væk.
Flere og flere får allergi. På nuværende tidspunkt er det virkelighed for over en femtedel af den danske befolkning, og Statens Insitut for Folkesundhed regner med, at der i år 2020 vil være 800.000 flere.”


Bekendtgørelse af lov om mark- og vejfred

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #28 Dato: 26 Februar , 2009, 06:28 »
En omtale af byrådsmødet igår.
http://www.fjordbyerne.dk/roskilde/articles/read_this_article.asp?pageId=13&id=1903

Det eer godnok sølle at borgmesteren undlader at stemme...

Jeg har fået et par mails fra byrådsmedlemmer i Roskilde, som vil forsøge at gå videre og få ændret denne tåbelige beslutning.
« Senest Redigeret: 26 Februar , 2009, 07:18 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #29 Dato: 26 Februar , 2009, 12:20 »
Et uddybende referat, så man kan se lidt af debatten og hvem der i Roskilde har stemt hvad.

http://roskilde.lokalavisen.dk/article/20090226/ARTIKLER/369329379/1617
Herefter kom sagen til afstemning. SF, De Konservative, De Radikale, Venstres Annie Larsen, Socialdemokraternes Hanne Eisen og løsgænger Finn O. Larsen stemte for at bevare hanerne i byerne.
Socialdemokraterne, Venstre og Enhedslisten stemte imod og kunne dermed mønstre 14 mandater.
Endelig undlod borgmester Poul Lindor Nielsen og socialdemokraterne Joy Mogensen, Morten Gjerskov og Jakob Bojsen at stemme.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi