Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foder/billig/godt  (Læst 4894 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsirødovre

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Foder/billig/godt
« Dato: 03 April , 2013, 22:01 »
Har jo fået mine første høns i fredags, og nu kommer så spørgsmål om foder.

Da jeg købte mine høns i lørdags hos bangs, fik jeg købt
1 sæk 30 Kg. æglægningsfoder (produceret af danish agro) 150 kr.
1 sæk 24 kg. korn 70 kr.
1 sæk 25 kg. skaller 80 kr.

Jeg blander æglægningsfoder og korn sammen, og hælder det i foderautomaten.
Og selvf. vil de helst spise kornene, men det ser også ud til de også spiser æglægningsfoderet.

Skaller drysses rundt i sandet.

Er det billigt det jeg har købt? Kontra om det er god kvalitet?
Er foderet ok?
De får selvf. også fra køkkenet af.

Har tænkt på også at købe noget majs hos Maxsø, men synes at have læst mig til at det er ikke godt hvis de får alt for mange majs (selvom jeg synes det er smadder hygsomt at give dem en dåse), skal jeg passe på med det?


Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Foder/billig/godt
« Svar #1 Dato: 03 April , 2013, 22:06 »
Mange høns er vilde med majs. Men proteinindholdet er ikke så højt. Så det skal i hvert fald sikres med andet foder.

Men i USA er der tradition for at fodre med meget majs. Og der lægger hønsene lige så mange æg som her.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Foder/billig/godt
« Svar #2 Dato: 03 April , 2013, 22:16 »
Billigt synes jeg ikke det er, men det er nok også fordi jeg handler i Tyskland. Men det er helt sikkert godt nok. Selv er jeg ikke fortaler for majs til nogen som helst dyr, men jeg køber en kornblanding, hvor der bla er knækket majs og solsikkekerner i, og dem er de bare vilde med, og så tror jeg, at det med dåsen engang i mellem er meget bedre :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Hønsirødovre

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: Foder/billig/godt
« Svar #3 Dato: 03 April , 2013, 22:20 »
Metmus: Hvad betaler du i Tyskland?


Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Foder/billig/godt
« Svar #4 Dato: 03 April , 2013, 22:24 »
Nu køber jeg selv korn ved lokale landmænd så hvis du sammenligner med dette, er det ikke billigt.
Men i forhold til vores lokale foder grossist så er det billigt. De tager gladeligt 4-5 kr. pr. kg. korn og endnu mere for foderpiller.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Foder/billig/godt
« Svar #5 Dato: 03 April , 2013, 22:38 »
Jeg giver 14,5 euro for 25 kg æglægn. piller eller den omtalte kornblanding..og så køber jeg hel hvede og byg hos en lokal landmand.. Og så kan jeg se på prislisten, at 25 kg startfoder koster 17,90 euro og 25 kg voksefoder koster 15,80 euro. De er altsammen af mærket Havens, det samme jeg bruger til hestene. Det er næsten samme pris ved den lokale tyske mølle, men jeg synes deres æglæg.p. stinker :-/:-/
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Hønsirødovre

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: Foder/billig/godt
« Svar #6 Dato: 03 April , 2013, 22:40 »
Sidder lige og kigger på Kjeldsen.dk

Deres foder ser billigt ud, hvis man selv blander det....
Nogen der har købt derfra?

Og skal høns ikke have æglægningsfoder?
Jeg mener, man kan da ikke kun give den hvede, havre, majs....mv.?

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Foder/billig/godt
« Svar #7 Dato: 03 April , 2013, 22:46 »
Nu skal du huske at alle priser hos Kjeldsen er + moms!!! (Selvom det er ulovligt at markedsføre overfor forbrugere og så oplyse priser ex. moms.)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Foder/billig/godt
« Svar #8 Dato: 03 April , 2013, 23:23 »
Hønsirødovre
Korn og majs indeholder stort set hvad en høne har brug for, hvis de også får skaller. Men ikke nødvendigvis med den rigtige fordeling af næringsstoffer.

Så du kan ikke nøjes med korn og majs hvis du vil have max. æg og vækst. I hvert fald ikke hele året rundt. Hvis de går frit, kan de måske klare sig på korn og majs halvdelen af året. Alt efter forholdene.

Protein er det største problem. Men det kan komme fra andet end æglægningsfoder. Fx ærter eller fiskemel. De fleste vil dog mene, at æglægningspiller er en nem og sikker løsning til en rimelig pris. Men hvis du på den anden side arbejder i en fiskehandel, kantine eller lignende, så kan det da være at du har adgang til rigeligt med "affald" som kan dække hønsenes behov.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Foder/billig/godt
« Svar #9 Dato: 04 April , 2013, 08:58 »
Jeg vil stadig mene, at høns har brug for enten æglæg.piller eller ihvertfald et tilskudsfoder eller vitamin/mineral tilskud..de mangler trods alt i korn og majs ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling