Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frustration i Fakta!  (Læst 53379 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #30 Dato: 26 December , 2012, 22:38 »
Nogen mennesker går simpelt hen ikke op i dyrevelfærd. Det siger dem intet! De beskæftiger sig ikke med det. Det fylder ikke i deres bevidsthed. De synes ikke, det er forkert at producere mad med så få omkostninger som muligt.

Er jeg forarget over det? Mig, der selv har æg til husbehov?

Næh, faktisk ikke!

Jeg erkender, at vi danskere er meget forskellige. Nogen slås for menneskevelfærd, andre for dyrevelfærd, andre igen for et giftfrit miljø, et lovlydigt samfund, en børnevenlig skole - bedre forhold for ældre, handicappede, blinde, overvægtige, undervægtige, minoriteter eller truede plantearter!

Altsammen værdige emner - og repræsentanter for hvert af de nævnte områder ville kunne forarges over alle os, der ikke går mere op i netop deres mærkesager.

Helt
enig med Helle K - der er ingen grund til at kigge skævt efter hinanden - det klæ'r ingen.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #31 Dato: 26 December , 2012, 22:51 »
I øvrigt synes jeg, at det er ekstremt relevant at diskuttere dette emne her. Og jeg synes ikke der er grund til at være bange for uenigheden. Den er vel kun ubehagelig hvis man har dårlig samvittighed?

Det er naturligvis både relevant og interessant at diskuttere dette emne.

Uden uenighed, er enhver diskussion afsluttet.

Diskussionen kan sagtens være ubehagelig selvom man selv har fuldstændig ren samvittighed.

Jeg er ikke religiøs, men har dog hæftet mig ved en enkelt passage i 'håndbogen' for den kristne tro.

'Lad den der er ren kaste den første sten.'
Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #32 Dato: 26 December , 2012, 23:08 »
Enig. Det ville være dejligt om folk ville holde op med at "kaste sten" på forsvarsløse dyr.

Det må da vist være den første sten i denne sammenhæng.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #33 Dato: 26 December , 2012, 23:10 »
Jeg tror ikke at det er det 'håndbogen' henviser til.
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #34 Dato: 26 December , 2012, 23:18 »
Jeg tror ikke at det er det 'håndbogen' henviser til.

 /o
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #35 Dato: 26 December , 2012, 23:31 »
Så det er altså mindre forkert at være skyld i dyremishandling end at kritisere nogen for at være det?
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #36 Dato: 26 December , 2012, 23:35 »
erik den der håndbog er det en for pengegriske forbrydersyndikater, skulle vi ikk kalde det en lærebog i magtmisbrug

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #37 Dato: 26 December , 2012, 23:38 »
hanemikkel , nå bor vi jo i et kapatilistisk demokratur, hvor der engang var plads til den personlige frihed, dengang kaldte vi det et demokrati,

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #38 Dato: 26 December , 2012, 23:45 »
Så hvad er vigtigst i et demokrati kristiank? Retten til at spise buræg/udøve dyremishandling eller retten til at ytre sig og kritisere hinanden (noget både du og jeg jo gør her)?
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #39 Dato: 27 December , 2012, 00:02 »
mikkel jeg mener man har både ret og pligt til accepter de fælles spilleregler der er i vort samfund, og når det er besluttet at en burhøne har nogle krav,  kan man ikke kalde det for dyremishandling, at nogle vælger at holde høns på den måde er jo derres sag, andre vælger at købe øko 5000 dyrs hakkeordnen. er jo et personligt valg.
historien i det første indlæg er det lære/vikaren der sikkert er synderen, medmindre at filmen er dansk efter de nye regler, hvilket jeg tvivler på, idet hun jo så direkte, fylder børnene med fup. skal debatten køre skal den bringes der hvor love og regler andres, og måske skal vi til at gøre op med vorres kapitalistiske demokratur, hvor politikere kun tæller til 90 og kun undgår at fejle.ingen er valgt på holdninger og visioner, men vi ligger som vi har redt, det var det fremskridtspartiet stod og står for i rodholdning, og det er også min
dertil skal jo også siges at glistrup opfandt ordet papirnusser, og afsluttede hans karierre med en muhamedanerlov på over 5000 sider om stort set ingenting

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #40 Dato: 27 December , 2012, 01:21 »
Nu forhindrer jeg jo ikke nogen i hverken at holde burhøns eller købe burhønseæg. Så jeg kan ikke se, at jeg overtræder nogen spilleregler.

Men i et demokrati må det altså være tilladt at sige sin mening, og herunder også kritisere andres forslag, ideer, holdninger og handlinger. Ligesåvel som alle andre må kritisere mine.
Og min mening er helt klar. Burhøns er dyrplageri. Og man er medskylding hvis man køber dem. Økoæg er ikke perfekte. Men de er et kæmpe skridt i den rigtige retning.

Med mindre man mener det er ligegyldigt at:

1) Økologiske høns har mere end dobbelt så meget plads idendørs som burhøns (efter de nyeste regler).

2) Økologiske høns har adgang til at komme ud. Modsat både skrabehøns og burhøns.

3) Økologiske høns må beholde deres næb i modsætning til både burhøns, skrabehøns og fritgående høns.

4) Økologiske høns må ikke få gensplejset foder og skal have grovfoder. Modsat både burhøns, skrabehøns og fritgående høns.

5) Økologiske høns skal have dagslys i hønsehuset. Modsat både burhøns, skrabehøns og fritgående høns.

Desuden fylder du da vist også folk med fup, når du skriver at der er 5000 dyr i en flok af økohøns. Det tal jeg har fundet siger max 3000. Men indrømmet. Det er en nærmest ubetydelig forskel. Lige som de ændringer der kom for burhøns i 2012.
« Senest Redigeret: 27 December , 2012, 01:30 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline buch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #41 Dato: 27 December , 2012, 06:34 »
Hmm det er da sjældent at der er nogle der ytre sig positivt om vores øko hybrid høns herinde  /o (er godt klar over burhøns også er hybrid høns)

Jeg synes den her snak er lidt - tja ved faktisk ikke hvad jeg skal sige... Der er ihvertfald nogle herinde der mener de redder denne verden ved at købe okø og de intet gør forkert - nu er det sådan set bare lige den ting at ma nge øko varer forurener naturen meget mere end konventionelle produkterne pga. Processen er meget længere.... Og nu sidder jeg og tænker på at der må da være et par stykker herinde der fremhæver sig selv som de rene helgener da de næsten kun køber øko... Hva så laver
 i jeres eget tøj? Eller tyr i til det tøj vi andre køber hvor stort set alt er lavet af børn?  :-\
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline buch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #42 Dato: 27 December , 2012, 07:35 »
Hmm det er da sjældent at der er nogle der ytre sig positivt om vores øko hybrid høns herinde  /o (er godt klar over burhøns også er hybrid høns)

Jeg synes den her snak er lidt - tja ved faktisk ikke hvad jeg skal sige... Der er ihvertfald nogle herinde der mener de redder denne verden ved at købe okø og de intet gør forkert - nu er det sådan set bare lige den ting at ma nge øko varer forurener naturen meget mere end konventionelle produkterne pga. Processen er meget længere.... Og nu sidder jeg og tænker på at der må da være et par stykker herinde der fremhæver sig selv som de rene helgener da de næsten kun køber øko... Hva så laver
 i jeres eget tøj? Eller tyr i til det tøj vi andre køber hvor stort set alt er lavet af børn?  :-\

Det jeg mente her var om nogle af os overhovedet kan sige os fri for at krænke nogle bevidst som ubevidst?! Og det ikke slet ikke fordi jeg siger god for burhøns - SLET IKKE! men der kan bare være mange ting der gør at man f.eks. ikke har råd og lign.... døm ikke andre....
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #43 Dato: 27 December , 2012, 07:39 »
mikkel selfølgeligt må man sige hvad man vil, og jeg huskede forkeret med de 3 og5000, men for mig gør det ingen så forslkel, i stress faktoren. men hvis du stemmer på partier der har været med til at lave reglerne for burhøns, så er du ikke bare medskyldig, men skyldig i de forhold der er tilladt at holde dyr under, nu ved jeg jo ikk hvad folk stenmmer, på men mon ikk hønsefolk er alm representeret  i forhold til folketinget. så er der jo den anden side vi styrer i principet danmark, men ikk polen. så måske vi kunne forbedre forhopldene for de danske burhøns, for så at blive udkonkureret af bla polske, man har jo lov at påvirke hvor man kan og måske få held til den danske lobby, men eu , glem det. når det er mine holdninger, bryder jeg mig ikk om at bla du kalder et lovligt dyrehold dyremishandling, og angriber burhønsene du burde angribe dem der gør det lovligt, personligt tror jeg burhøns har det bedere end økohøns

Offline Malene V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #44 Dato: 27 December , 2012, 08:18 »
Jeg skal love for, at der er gang i tasterne rundt omkring i de danske hønsehjem - dejligt!
Jeg har sat samme indlæg på Facebook, hvor der blot er en masse "synes godt om" og et par enkelte kommentarer - det hér på fjerkræ er heldigvis anderledes. For som der rigtigt bliver skrevet, er vi alle forskellige, og har heldigvis lov at være det!

Vi har ALLE ét eller andet vores hjerter banker for og som vi reagerer og handler ud fra. Jeg vil blot lige ridse et par ting op:

- Jeg går IKKE rundt og kommenterer på hvad folk putter i deres indkøbsvogne! Jeg sagde ikke ÈT ord til moderen! Jeg bekræftede datteren i, at burhønsene ikke har det godt, og jeg spurgte hende hvorfra hun vidste det! Jeg syntes det var interessant, hvorfra den pige havde kendskabet, da det jo tydeligvis ikke var fra moderen... Var æggene blot lagt i kurven, var der ingenting kommet ud af min mund!

- Vedr. de såkaldte berigede bure...jeg tror det er HELT ligemeget om vikaren har vist film fra den nye eller gamle bure! Det frimærke de er udvidet med, samt lidt sand i en stålbakke, gør ikke nogen forskel på pigens reaktion! Havde hun set de "berigede", var hun nok ikke gået hjem med en "de har det godt de høns" følelse. Men der er åbenbart visse burægsindkøbere, der føler hele deres tanke retfærdiggjort pga dette.

Dét der gør mig ondt i denne sag er kort og godt, at moderen siger til datteren at hønsene har det godt.

Jeg kan komme med 2 veninder som eksempler. Den ene køber konsekvent buræg og mælk fra konventionelle køer - hun nævner aldrig et ord om dyrevelfærd! Hun er bare ligeglad og lader sig ikke berøre, ingen undskyldninger eller andet - det er da skrækkeligt, men hendes valg er til at tage at føle på.

En anden er det tidligere nævnte eksempel, hvor tårerne triller når hun ser et liggesår på en "burgris" og hun bare generelt er "imod dårlig behandling af dyr", synes jagt på vilde dyr er SKRÆKKELIGT og dernæst køber den lyserøde kødpølse! Dét er dobbeltmoral, og top hæsligt!

Fordi man ikke køber øko er man jo ikke nødvendigvis et dårligt menneske på andre punkter - det har i ret i, og jeg ved ikke hvorfra i mener, at jeg har denne påstand...
« Senest Redigeret: 27 December , 2012, 08:20 Fra Malene V »