Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frustration i Fakta!  (Læst 53396 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #15 Dato: 26 December , 2012, 14:49 »
I øvrigt levede min kone og jeg gennem flere år 90 procent økologisk mens vi havde små børn.

Og hvad var vores indtægt? Det skiftede lidt, men det var skiftevis SU, ingenting, nedsat dagpenge og deltids fabriksarbejde. Så nej. Jeg har ganske enkelt ingen respekt for de dårlige undskyldninger. Dem hørte vi rigeligt af dengang fra folk der havde flere penge end os.

Vi lever stadig mindst 90 procent økologisk. Men nu har vi bedre indtægt og dermed færre fravalg af andre ting.
« Senest Redigeret: 26 December , 2012, 14:53 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Malene V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #16 Dato: 26 December , 2012, 16:30 »
Hanemikkel - du er  min ven  /o! Jeg kunne ikke selv ha´ skrevet det bedre!
At der findes undskyldninger for, at støtte eks. burhønseindustrien, handler kun om den ene ting, at man ikke brænder nok for sagen!

Jeg ser nemlig også til tider hvad der ryger i folks indkøbsvogne! Vi er alle forskellige, og handler der ud fra. For kort tid siden, stod jeg bag en dame i Brugsen som købte to ting: Økologiske sesamfrø og buræg! Jeg forstår det ikke...

Jeg kender flere mennesker, der sidder med kleenex fremme, når der kommer noget i tv om eks. grise der lever det rædselsfulde liv, burhøns osv, for efterfølgende at gå ud at smøre madpakker med den lyserøde kødpølse, der ikke har set skyggen af dyrevelfærd!

Dårlige undskyldninger, dobbeltmoral og manglende vilje til at gøre en forskel er det store problem!!...

Offline Kicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #17 Dato: 26 December , 2012, 17:37 »
@wanda, helt korrekt! Jeg kunne ikke, have formuleret det bedre selv!

Jeg synes også det danske folk er blevet, alt for fordømmende - selv måtte jeg læse dette indlæg, hoppe videre til noget andet, for derefter at vende tilbage for, at kunne svare. - forhåbentlig i en ordentlig tone.

Det er meget nemt, at se negativt på andre, fordi de ikke umiddelbart har samme normer som en selv.

 For kort tid siden, stod jeg bag en dame i Brugsen som købte to ting: Økologiske sesamfrø og buræg! Jeg forstår det ikke...

Måske kunne omtalte dame normalt aldrig finde på, at købe økologisk, men lige denne dag skulle hun bare bruge sesamfrø, også var der kun i økologisk udgave.

Vi kan ikke alle brænde for de samme områder, og heldigvis for det! Måske bruger omtalte mor, sine (opsparede) penge, på et afrikansk forældreløstbarn. Måske vægter hun mennesker - højere end dyrevelfærd.

Jeg er sikker på, at hvis jeg gennemgår din @maleneV indkøbskurv, vil jeg også kunne finde nogle ting deri, jeg ville kunne ryste på hovedet af!

Måske vægter jeg sundhed, miljø eller noget helt tredje højere end dig... - Men vær du glad for, at det ikke var min indkøbskurv, eller datter du ville indoktrinere med dine holdninger! For så ville mit svar ikke blive i samme høflige tone, som dette indlæg er skrevet i.

Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #18 Dato: 26 December , 2012, 18:24 »
Men folks trang til sukker, tobak eller alkohol kan aldrig blive et værdigt forsvar for dyremishandling. Det kan et ønske om ferierejser, smart tøj, fladskærme, smartphones, dyre biler eller ture på McDonalds heller ikke.
Virkeligheden er jo ikke, at folk ikke kan købe økologiske æg fordi de sender pengene til Afrika. Det er jo bare endnu en undskyldning.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #19 Dato: 26 December , 2012, 18:55 »
Jeg beundrer dem der KAN leve økologisk for små penge, og tro mig, jeg vælger også økologisk når det er muligt (enten på tilbud eller i "vi rådner snart-kassen" ) Til ordinære priser har jeg meget svært ved at se hvordan jeg skulle få det til at løbe rundt. Men jeg har også lavet mine prioriteringer for hvad der er vigtigst i min verden... mit barn går på privatskole til 2000 kr om måneden... kunne jo smide hende i folkeskole og spare de penge,..... så ville der da helt sikkert være til mere økologi, men jeg må tilstå at hvis valget står mellem min datters trivsel og uddannelse, og økologi... så er valget ikke svært. prøver så at kompensere lidt for det ved at lave mine egne æg og lidt kød... og om sommeren nogle grøntsager... men selvom jeg ikke altid selv har råd så betyder det ikke at jeg ikke syntes at dyrs vilkår er skrækkelige... og jeg fortæller også vidt og bredt om at man ikke skal støtte burægsindustrien... men jeg tror vi som Tanja siger skal kæmpe for at ændre lovgivningen...
OG by the way.,.... økologi er IKKE lig med dyrevelfærd.... ;) dyr i industri lider uanset hvordan de dyrkes, det er blot et spørgsmål om hvordan de lider.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Malene V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #20 Dato: 26 December , 2012, 19:08 »
Rigtigt, Wanda! Men én ting vi alle ved er, at burhønen lider 24/7 - så er den vist snakket færdig!

Jeg putter muligvis ting i min indkøbsvogn der belaster miljøet ligesom jeg kører i bil dagligt...nogle sender penge til Afrika, andre til Dyrenes Beskyttelse...vi blir AAALDRIG enige, og vores hjerter banker for forskellige ting - heldigvis!

Mit indlæg er ikke skrevet, for at komme ind på miljøet eller andet - det er skrevet på Fjerkræforum FORDI at alle hér har et eller andet med høns at gøre!
Rimelig relevant at dele min oplevelse med jer, fremfor at dele den på Red Barnets side, men ak, fordi man har høns i haven, betyder det ikke nødvendigvis, at man får kuldegys af at tænke på burhøns...jeg var naiv og er blevet klogere!!! Jeg siger tak...

Offline Kicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #21 Dato: 26 December , 2012, 19:13 »
Vi i Danmark er så heldige, at vi lever i det, nogen kalder et velfærdssamfund!

Jeg er så priviligeret, at jeg kan skrive dette indlæg fra min IPad, mens min iPhone ligger på sofabordet, min mand leder efter årets sommerferie på hans iPad, fladskærmen i stuen og på børnenes værelser brager derudaf, vores biler holder pænt parkeret i garagen, min hund er luftet og hønsene er puttet, vaskemaskine & tørretrumbler er også igang.... I morgen når jeg skal handle, vil der komme økologisk og en masse andre varer ned i min vogn!

- men ikke alle er ligeså priviligeret som jeg. Men det kan da på ingen måde få mig til, at pege fingre eller på nogen anden måde dømme dem! Fordi de ikke har de samme værdier som mig!

Jeg har lige set et indslag i nyhederne omkring en enlig mor til to der er på overførelsesindkomst. Nogen mener, at hun har for mange penge, at hun bare administrerer dem forkert. Hun sluttede indlægget med, at sige "dem der tror det, har tydeligvis aldrig selv prøvet det" - og jeg tror faktisk hun har ret! Samtidig er jeg sikker på, at hun ville købe økologisk, hvis hun havde økonomien til det!

At sige man ikke går op i dyrevelfærd, eller bare er fuld af dårlige undskyldninger, fordi man ikke køber økologiske æg, synes jeg er meget arrogant!

Og hvem ved, om moren i første indlæg, som ikke ville købe økologiske æg, men gerne cigaretter, overhovedet selv skulle have cigaretterne... - måske, var hun bare en venlig sjæl, der købte cigaretter med til sin nabo, der er en gammel Fru. Hansen, og som ikke selv kan komme i Fakta og handle?!
Blev moren spurgt om dette, inden man valgte, at pege fingre?!
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #22 Dato: 26 December , 2012, 19:15 »
Tænk hvis al den kritik og i nogle tilfælde fordømmelse af andres vaner og indkøb samt energi til at gå og holde øje med, hvad andre mennesker har i deres indkøbskurv blev brugt på en konstruktiv, positiv og oplysende tilgang til problemerne.

Jeg ved sørme ikke, om vi/man er nået særlig langt, hvis man selv holder sin sti ren og f. eks. som i dette tilfælde - køber økologiske varer, men samtidig har et behov for at forarges over andre vaner. Al den energi der lægges i denne negative sociale kontrol, burde man kunne bruge bedre. Lave et lille missionsarbejde i sine egne cirkler - melde sig ind i grupper, som arbejder for èns egen sag eller allerbedst deltag aktivt i arbejdet for fremme af sagen.

Jeg bliver rigtig ked af det, når jeg læser tråde som denne på forum og andre steder for den sags skyld, for det fører ikke til noget godt. Personligt er jeg glad for, at jeg ikke behøver at kigge på prisen, når jeg handler ind og økologi er en selvfølge her. Jeg er også af den mening, at har man virkelig viljen, så kan man også leve miljø og dyrevelfærdsmæssigt "korrekt" på små midler - men min energi og tid går bestemt ikke på at kritisere de mennesker som ikke gør, som jeg gerne vil have dem til. Jeg kunne gøre mere, og det er en ikke særlig god undskyldning at sige, at jeg ikke har tiden til at deltage aktivt i den offentlige debat om emnet, men sådan er det lige nu - så jeg glæder mig over, at jeg gør hvad jeg kan i min egen husholdning - at jeg gennem de år jeg har haft høns har kunne få et par håndfulde mennesker, som ellers altid købte buræg, til i den grad at have ændret holdning - dog ikke ved at slå dem oven i hovedet med kritik, men ved oplysning og muligheden for at opleve, at en høne ikke er en maskine, men faktisk en hamrende sjov og selvstændig lille levende tingest.

Et lille eksempel:

Jeg tænker stadig med gru nogle få år tilbage, hvor jeg så en udsendelse om den måde ænder og gæs bliver behandlet på, for at vi kan få dejlig blødt og varmt fyld i vores dyner, jakker, puder osv. Jeg var dybt chokeret over det rædselsfulde dyrplageri disse fugle gennemgår 3-4 gange i deres miserable liv, for at jeg kunne ligge varmt med min dyne. Udsendelsen og den efterfølgende debat fortalte også, at selv så kaldt økologiske fjer fra disse importer, i de fleste tilfælde var "produceret" på samme måde. I dag ejer jeg ikke en dyndyne, jakke, pude eller andet med fjer - og jeg fortæller alle, jeg kender, hvor fjerene kommer fra. Dengang ...inden jeg en aften fik tændt for fjernsynet og blev OPLYST og INFORMERET anede jeg intet om, at jeg selv støttede dette dyrplageri. Jeg håber da ikke, at der er alt for mange, som dengang har gået og kigget skævt og fordømmende til mig, når jeg promenerede med min dyre vinterfrakke med bløde, varme fjer og dun - plukket fra levende, rædselsslagne, smerteskrigende dyr.
« Senest Redigeret: 26 December , 2012, 19:26 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #23 Dato: 26 December , 2012, 19:43 »
men ak, fordi man har høns i haven, betyder det ikke nødvendigvis, at man får kuldegys af at tænke på burhøns...jeg var naiv og er blevet klogere!!! Jeg siger tak...
Jeg får i den grad sorg i sinde når jeg tænker på høns i bur, men jeg får det også når jeg tænker på skrabe, frilands og økohøns... sådan er det bare..... en af de ting jeg kæmper lidt for er at det skal blive legalt at købe sine æg privat.... for det tror jeg nemlig er vejen frem for rigtig mange.... dem med lidt høns i haven kan tjene en skilling til foder og dem der køber får et godt produkt der giver god smag på mere end en måde. Så sig ikke at jeg ikke væmmes, for det gør jeg.... men jeg væmmes også når man peger fingre.... og det var lige det der fik mig op på tasterne... for vi mennesker er ikke kun grimme ved dyr, vi er det sq også ved andre mennesker, og det kan jeg slet slet ikke have med at gøre... mennesket er en race man ofte er flov over at tilhøre. og til de to kommentatorer oven over.... "thumps up"
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #24 Dato: 26 December , 2012, 20:55 »
Jeg får i den grad sorg i sinde når jeg tænker på høns i bur, men jeg får det også når jeg tænker på skrabe, frilands og økohøns... sådan er det bare..... en af de ting jeg kæmper lidt for er at det skal blive legalt at købe sine æg privat.... for det tror jeg nemlig er vejen frem for rigtig mange.... dem med lidt høns i haven kan tjene en skilling til foder og dem der køber får et godt produkt der giver god smag på mere end en måde. Så sig ikke at jeg ikke væmmes, for det gør jeg.... men jeg væmmes også når man peger fingre.... og det var lige det der fik mig op på tasterne... for vi mennesker er ikke kun grimme ved dyr, vi er det sq også ved andre mennesker, og det kan jeg slet slet ikke have med at gøre... mennesket er en race man ofte er flov over at tilhøre. og til de to kommentatorer oven over.... "thumps up"

Helt enig. /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #25 Dato: 26 December , 2012, 21:00 »
Jeg tænker stadig med gru nogle få år tilbage, hvor jeg så en udsendelse om den måde ænder og gæs bliver behandlet på, for at vi kan få dejlig blødt og varmt fyld i vores dyner, jakker, puder osv. Jeg var dybt chokeret over det rædselsfulde dyrplageri disse fugle gennemgår 3-4 gange i deres miserable liv, for at jeg kunne ligge varmt med min dyne. Udsendelsen og den efterfølgende debat fortalte også, at selv så kaldt økologiske fjer fra disse importer, i de fleste tilfælde var "produceret" på samme måde. I dag ejer jeg ikke en dyndyne, jakke, pude eller andet med fjer - og jeg fortæller alle, jeg kender, hvor fjerene kommer fra.
Jeg har ledt efter en god dyne i flere måneder. Læst og læst og læst, fordi jeg på ingen måde vil støtte producenter der bruger fjer fra levende dyr. Heldigvis, og måske er jeg naiv :-\, er der flere producenter af dyner i Danmark der proklamerer på deres hjemmesider, at deres dun og fjer udelukkende stammer fra slagtede dyr. Jeg var ved at købe en ulddyne fra Læsø, men den kan ikke vaskes, så der sprang jeg fra, og inden jeg nåede længere blev det jul, og jeg fik en økologisk gåsedunsdyne i julegave. Jeg fløj på nettet og læste skeptisk på producentens hjemmeside, men de påstår, at deres dun udelukkende kommer fra døde dyr, så jeg vælger at tro dem. Jeg håber hvad de skriver er sandt.

-------------------------------------------------------------

Jeg fik en god debat ved julefrokostbordet i dag vedr. emnet der her er taget op (om at købe dyreetisk korrekt). Det er meget spændende at høre hvad forskelliges meninger er. Jeg holder ved min holdning; at alting er en ting om prioritering og valg - hvis man vil - og hvis man orker. Jeg prøver i den grad også at oplyse mine nærmeste om, hvor deres fødevarer egentlig kommer fra, og det er ret interessant at se, hvordan mange taber næse og mund, når de hører, at man ikke må sælge æg fra racehøns i Danmark, at man skal betale gebyrer for at have en gris gående i baghaven i Danmark, at kyllingerne i køledisken i Netto lever i sølle 32 dage med 19 individer pr. m2, at små hobbybrug i Danmark ikke kan få EU støtte, mens svinefabrikker der årligt bruger 100 ton antibiotika godt kan.... osv. Jo mere oplysning forbrugerne får, jo bedre.

Lad mig slutte indlægget af med et af mine yndlingscitater, som desværre er så sandt som det er skrevet. Det handler om at forbedre vilkårene for de fattige kinesiske arbejdere for elektronikgiganten Foxconn der bl.a. leverer dele til Apple:

“But in China, for that change to be permanent, consumers have to be willing to bear the consequences. When people read about bad Chinese factories in the paper, they might have a moment of outrage. But then they go to Amazon and are as ruthless as ever about paying the lowest prices.” 
« Senest Redigeret: 26 December , 2012, 21:01 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #26 Dato: 26 December , 2012, 21:16 »
Jeg er kommet lidt sent ind her kan jeg se. Jeg skal ikke smide benzin på bålet, så jeg undlader behændigt at kommentere på tidligere indlæg, selvom der er flere jeg ikke er enig i.

Men jeg vil godt bidrage med min mening om hvad vejen frem er:

Oplysning og information om dyrenes forhold i den danske/europæiske landbrugsindustri.

Hvis moderen i første indlæg i denne tråd, havde set den omtalte film sammen med datteren, og oplevet små tårer på datterens kind (ren spekulation fra min side - men sådan som filmen tydeligvis har påvirket datteren er det vel ikke helt usandsynligt), så tror jeg at moderen, hvis det var indenfor hendes økonomiske rækkevidde, havde valgt øko-æggene (hun gjorde sig overvejelsen). 
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #27 Dato: 26 December , 2012, 21:24 »
Ja, oplysning er godt :). Som nogen sikkert husker, stillede nogle dyrevenner en "æggemaskine" op på en gågade i Tyskland. Det lignede en colaautomat, bare med høns i hvert rum. Folk der gik forbi var så forargede, og så vrede over at se de stakkels høns spærret inde i maskinen. De tabte også næse og mund, da de fik fortalt, at den plads hver høne havde i automaten, var den plads en burhøne havde at leve på året rundt, 24 timer i døgnet. Det var en "øjenåbner" der ville noget.

Foto fundet på Google
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lisbeth Ea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 89
  • Det er SKØNT at bo på landet :)
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #28 Dato: 26 December , 2012, 21:25 »
En trist lille film om menneskets forhold til naturen og andre væsner. Skal vi ikke prøve at se, om vi kan gøre det bare lidt bedre? ♥

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WfGMYdalClU

1.10  stor sort dobbeltrandede Barnevelder siden september 2013 :) det bliver spændende at følge dem - det er ganske tydeligt, at de har forskellige personligheder...men rolige og tillidsfulde er de alle.

Har du også Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!
 
http://www.barnevelder.dk/9341404
http://www.naestved-fjerkraeklub.dk/
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.okologi.dk/
http://www.oekologi.dk/

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #29 Dato: 26 December , 2012, 22:15 »
Om jeg så lever 1000 år, så kommer jeg nok ikke til at kunne se fornuften i at sammeligne kritik af velfærdsdanskeres forbrugsvalg med det at holde dyr under de mest ekstreme og brutale forhold.

Hvis man ikke kan tåle kritik af sin levevis, så skal man nok lade være med at læse indlæg fra folk der debatterer forbrugsvalg. Jeg har naturligvis også oplevet kritik af ting jeg gjorde. Og nogle gange har jeg bare måttet konstatere, at kritikkerne havde ret.

Hvis man har en mobiltelefon eller et tv. Så har man også et valg. Et flertal af danskerne spiser buræg. Men det er altså ikke et flertal af danskerne der lever i fattigdom. Meget langt fra. Hvorfor bruge denne undskyldning når den kun er brugbar for meget få undtageler?

Flertallet af danskere vælger altså sig selv frem for dyrene. Og alle ved godt, at burhøns har det skidt. Oplysning er fint nok, men langt de fleste ved allerede nok. Jeg ville ønske, at man i det mindste var ærlig omkring sine prioriteringer.

I øvrigt synes jeg, at det er ekstremt relevant at diskuttere dette emne her. Og jeg synes ikke der er grund til at være bange for uenigheden. Den er vel kun ubehagelig hvis man har dårlig samvittighed?
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).