Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frustration i Fakta!  (Læst 53394 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malene V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
Frustration i Fakta!
« Dato: 26 December , 2012, 08:36 »
Dette indlæg drejer sig for én gangs skyld ikke om et spørgsmål...

Igår var jeg i Fakta for at handle...vi var meget få mennesker i butikken.
Da jeg står og hamstrer kinakål til hønsebasserne, overhører jeg en samtale imellem en mor og hendes datter på 10 år:

Mor: Tag lige en bakke æg
Datter: Øko..???
Mor: Nej, de billigste...
Datter: Eeeeej, mooor! De høns har det jo ikke godt!!
Mor: JO de har!!!
Datter passerer mig med en bakke buræg i hænderne...
Mig: Du har helt ret, de har det nemlig IKKE godt!
Pigen: Mooor, der kan du høre, damen siger det også!
Mor: Det er godt skat, man skal nemlig tænke på dyrene....
Jeg støder ind i dem i "pålægsafdelingen"...
Mig til datter: Hvorfra ved du, hvordan burhøns lever???
Datter: Det ved jeg fra skolen! Vi havde en vikar som har en bondegård, og vi var med hende hjemme og se hendes høns og grise, og så viste hun en film om burhøns og fortalte at de får brændt næbbet....
Mig: Det lyder til at være en rigtig go´ idé, jeg håber du husker det, den dag du selv bestemmer hvad der kommer i kurven...

Undervejs nærstuderede mor priserne på henholdsvis øko og bur (det havde jeg også gjort), der var 40 øre til forskel pr æg.....OG MOR KØBTE 2 PAKKER CIGARETTER VED KASSEN!

Jeg må IGEN ryste på hovedet, over som danskere i 2012 vælger at se stort på dyrevelfærd - det er skammeligt  :'( :'( :'(......

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #1 Dato: 26 December , 2012, 09:07 »
Men hun overvejede dog, moren! hun lyttede og tænkte sig om....
Der kan være grunde som vi ikke ved til at moren købte de billige æg... og man kan IKKE sige at så kunne hun bare lade være med at købe smøger, nej, det kan hun ikke det er et misbrug og det kan man ikke BARE droppe.... (er selv ryger så jeg ved det)
Jeg syntes det at datteren oplyser sin mor, og at hun fik medhold fra dig er super fint. Og det at moren rent faktisk stoppede op, lyttede og reflekterede er jo et stort skridt i den rigtige retning. For mig lyder det som om at moren faktisk gerne ville efterkomme datterens ønske, men måske betyder de 40 øre pr æg rent faktisk noget på bundlinjen af regnskabet. min økonomi er også sådan skruet sammen at jeg skal tænke mig om når jeg skal bruge 40 kr.... og jeg er også ryger, og tro mig det irreterer mig hver gang jeg skal bruge penge på en pakke smøger, men vaner og misbrug kan være svære at slippe, og måske er nikotinen det stof der lige gør at man ikke springer i luften eller går i seng i flere dage... you'll never know.  Så istedet for at fordømme så glæd dig over at pigen er bevidst, og at moren ikke var helt døv for ændring..... Vi mennesker har så let ved at dømme det ydre, men vi kan ikke kende det indre.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #2 Dato: 26 December , 2012, 09:28 »
Meget smukt skrevet - med stor indlevelse og forståelse, Wanda *b
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #3 Dato: 26 December , 2012, 10:14 »
Jeg synes bare, at de burhøns helt skulle forbydes så der reelt ikke VAR noget valg. Herude på landet, er der kun få der bruger penge på frilands eller øko-æg, også selv om økonomien tillader det. En af mine kollegaer køber også kun buræg; hvorfor? "Jeg kan alligevel ikke smage forskel" siger hun.

Heldigvis er der nogen der lytter og skifter til økoæg, kød og mælk. Jeg spurgte for nogen tid siden den lokale brugsudeler hvorfor han ikke havde øko-creme fraiche, og straks tog han et parti hjem, og da prisforskellen kun er en krone, er det åbenbart nok til at det sælger godt nok, for det har været en fast del af sortimentet siden.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #4 Dato: 26 December , 2012, 10:29 »
Bare tanken om hvordan dyrene har haft det gør at æggene smager grimt.
Jeg forstår ikke hvorfor der bliver sat grimme billeder på cigaretpakker af hvor skadelige de er for helbredet men dyrenes dårlige forhold der for dem er skadelige bliver der sørme ikke vist billeder af.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #5 Dato: 26 December , 2012, 11:17 »
Wanda lige mine ord.... Flot skrevet  /o /o

Offline Regnar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #6 Dato: 26 December , 2012, 11:20 »
Som eks.ryger ved jeg godt hvad afhængihed betyder, puha.
Der sidder en del her i dette land som kun har deres pension at leve af, og som faktisk ikke har råd til at give deres nærmeste en gave til jul eller fødselsdag. For dem betyder de få øre en forskel. Jeg kendte en som var glad hvis jeg kom med 2 halve friturestegte kyllinger med pomfritter, for hende var det festdage. Kødesterne af burkyllingerne blev gemt til næste dag. På trediedagen og fjerdedagen stod den på suppe kogt på benene sammen med en billig pose suppeurter. Dertil skal siges at hun kun var afhængig af hendes hjemmerullede og noget chokolade. For hende betød en femmer meget.
Om vi skal afskaffe burhøns og burkyllinger, jeg ved det ikke. Selv om vi er et af verdens rigeste lande, så får de, der er nederst på rangstigen mindre og mindre, og så kommer jeg i tvivl om det hele kun skal dreje sig om øko.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #7 Dato: 26 December , 2012, 11:28 »
Selv om vi er et af verdens rigeste lande, så får de, der er nederst på rangstigen mindre og mindre, og så kommer jeg i tvivl om det hele kun skal dreje sig om øko.

Lige præsis..... det er rent faktisk ikke alle der har muligheden for at vælge... Her er der heller ikke altid mulighed for at vælge med hjertet... vi har gode æg fra glade høns. og det sker, hvis ikke røven kommer først, at vi har kød fra glade dyr, men det er langt fra altid tilfældet.... Og jeg må sige, at her i huset er vi nød til at lukke øjnene lidt i en gang i mellem for de skrækkelige billeder af industridyrene alene af den årsag at vi ellers skulle gå sultne i seng.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #8 Dato: 26 December , 2012, 11:50 »
Wanda, dit skjønne quindemenneske - tak for dine vidunderlige, indsigtsfulde og omsorgsfulde ord  :-*

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #9 Dato: 26 December , 2012, 12:01 »
Meget hen af vejen er det stadig et spørgsmål om valg. Hvis valget står mellem buræg og økologiske æg og prisforskellen virkelig kun er 40 øre for en hel bakke. Så må jeg indrømme, at så tror jeg ikke det har noget at gøre med økonomi, men om viljen til at lukke øjnene, og insistere på at købe det billigste. Skæld mig bare ud for min iver for at kæmpe for dyrenes rettigheder, det er jeg vant til ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #10 Dato: 26 December , 2012, 12:28 »
Meget hen af vejen er det stadig et spørgsmål om valg. Hvis valget står mellem buræg og økologiske æg og prisforskellen virkelig kun er 40 øre for en hel bakke. Så må jeg indrømme, at så tror jeg ikke det har noget at gøre med økonomi, men om viljen til at lukke øjnene, og insistere på at købe det billigste. Skæld mig bare ud for min iver for at kæmpe for dyrenes rettigheder, det er jeg vant til ::).
Havde det bare været 40 øre pr bakke, men det var 40 åre pr æg ;) så det er jo lidt andet.. og hvis man så bare knne nøjes med æg ;) men man skal jo også have andet hen ad vejen.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #11 Dato: 26 December , 2012, 12:29 »
tanja vær du glad at du aldrig har skullet træffe det valg, der er ofte mange andre meget mere ubehagelige valg at træffe, hvis man er på røven :'(

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #12 Dato: 26 December , 2012, 12:32 »
nu vil jeg jo for øvrigt håbe at det var en film, om burhøns, fra danmark vikaren viste, ellers er hun jo direkte manipulerende med små børns hjerner, og uegent til at arbejde med børn.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #13 Dato: 26 December , 2012, 14:18 »
Søde Tanja, din ukuelihed når det gælder hønsevelfærd, er misundelsesværdig, men jeg tænker at der er så mange facetter at tage i ed, når man taler om andres valg.
For snart mange år siden skulle jeg undervise andre voksne i 25 minutter i et emne efter eget valg.
Jeg valgte at tage udgangspunkt i Johan Gadegaards (signalhorn herinde) vidunderlige billeder af befriede burhøns, og deres fantastiske forvandling fra blege fjerløse skæbner, til smukke omkringfarende havehøns, og undlos da heller ikke at vise billeder fra den danske burhønseindustri der kunne underbygge min påstand, om hvorfor man bør holde sig fra at købe æg fra sådanne mishandlede dyr.

Jeg var stolt af mit indlæg, og synes det var gået godt, indtil en kvinde rejste sig og sagde, " Det kan du sagtens sige, da mine børn var små, havde vi ikke salt til æggene, men jeg mente da at mine unger skulle have det sunde fra æggene, og havde bare ikke andre muligheder, end at købe de billigste, for ellers havde vi da ikke fået andet end de 6 æg, den uge, for vi havde bare ingen penge.
Det fik mig på andre tanker, som også Wanda siger, hvis jeg havde sagt hvad jeg tænkte, " så lad være med at købe æg overhovedet" så havde jeg i den grad trådt ved siden af, og under alle omstændigheder, så vidste jeg jo godt, at selv samme enlige mor, også var nødt til at købe den lede spegepølse, og en bakke lørdagskylling.... Man kan bare ikke komme sine meninger ned i andres indkøbskurv.
Man kan kun fortælle om de faktiske forhold for industridyrene og så lade mennesker selv tage stilling.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #14 Dato: 26 December , 2012, 14:36 »
Jeg har endnu ikke set en god undskyldning for ikke at købe økologiske æg. Flertallet af æg der købes i Danmark er buræg. Og samtidig er en stigende andel af befolkningen overvægtige, mange drikker for meget alkohol og der er stadig mange der ryger.
98 procent af befolkningen har råd. Uden problemer.

Eller skal vi helt fralægge os ansvaret for alt hvad vi foretager os? Kan vi slet ikke styre hvad vi fylder os med? Så er vi godt nok blevet en syg og umyndig kultur.

Jeg kan daglig se folk der vælger buræg i supermarkedet samtidig med at kurven er fyldt med slik, is, chips, sodavand og en masse dyrt færdigproduceret skodmad som K-salat og alt muligt andet. Tjek kiloprisen. Bedømt på denne er det gourmetmad. Tag nu lidt ansvar for eget liv og drop de dårlige undskyldninger.
« Senest Redigeret: 26 December , 2012, 14:51 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).