Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salg af æg?  (Læst 50410 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Salg af æg?
« Svar #135 Dato: 18 Januar , 2012, 18:00 »
Så har jeg researchet lidt. Der er jo allerede mange gode tråde om salg af æg, men her er lidt konkret info. Dog intet om, om jeg må sælge fra ex-burhøns så her må jeg ringe til Fødevarestyrelsen.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/Emner/Spoergsmaal_og_svar/Sider/Maa_jeg_foraere_aeg_fra_mine_hoens_vaek.aspx Indeholder denne tekst:
Må jeg forære æg fra mine høns væk?

Svar: Ja, men på visse betingelser. Der findes regler for hvordan man skal forholde sig i forbindelse med stalddørssalg af æg, herunder det at give æg væk. Reglerne om bekæmpelse af salmonella kræver, at hønsene stammer fra godkendte rugerier. Hønseholdet skal desuden være registreret i Fjerkræraadet og i den lokale fødevareregion, og der skal skiltes med, at der foretages salmonellaundersøgelser.


Disse regler indgår i den samlede indsats til forebyggelse og bekæmpelse af salmonella, som betyder at alle led i ægproduktionen overvåges nøje. Takket være den danske salmonellakontrol, er vores æg blandt de sikreste i Europa.

Er dine høns ikke omfattet af salmonellakontrollen, må du kun anvende æggene i egen husholdning.


Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Salg af æg?
« Svar #136 Dato: 18 Januar , 2012, 18:11 »
Det er så lidt sjovt at de har brugt racehøns som illustration på deres folder. :o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Salg af æg?
« Svar #137 Dato: 18 Januar , 2012, 19:32 »
hvis det nu skulle være hvad skal der så til for at kontrolere, om høns eller æg har salmonela og hvad koster det.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Salg af æg?
« Svar #138 Dato: 18 Januar , 2012, 20:37 »
Det tror jeg Christina kan svare på.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Salg af æg?
« Svar #139 Dato: 18 Januar , 2012, 20:53 »
Her
@Mutti: Jamen, det koster faktisk kun omkring 45,- for kontrol af 9 æg + forsendelsen som var på 75,- :)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Salg af æg?
« Svar #140 Dato: 18 Januar , 2012, 21:01 »
Fandt denne tankevækkende historie om salmonella og bekæmpelse i Danmark
http://ing.dk/artikel/124376-er-salmonella-et-nyt-faenomen
"Der er divergerende meninger om, hvorfor forskellige salmonellatyper dukker op og spreder sig hos en dyreart, men nogle vil mene, at Enteritidis blev almindelig i fjerkræ, fordi Gallinarum blev udryddet, hvorved der blev en økologisk niche ledig, som Enteritidis kunne flytte ind i.

Hvorvidt dette er den hele forklaring, er nok tvivlsomt, da man også har set mange andre salmonellatyper i fjerkræ, både i slagtefjerkræ og i æg, især S. Typhimurium, S. Infantis og S. Kentucky. Det er her vigtigt at forstå, af dyrene i reglen ikke bliver syge af salmonella, men er raske smittebærere."

S.Gallinarum  er temmelig ufarlig for mennesker, men S. Enteritidis  er ikke...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Salg af æg?
« Svar #141 Dato: 19 Januar , 2012, 07:17 »
Spændene læsning Finn, omend med mange svære ord!  /f
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Salg af æg?
« Svar #142 Dato: 19 Januar , 2012, 13:51 »
og skulle man få lidt salmonella, fra sine høns er det så bare mavepine eller snakker vi dt 104 og den slags

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Salg af æg?
« Svar #143 Dato: 19 Januar , 2012, 15:28 »
Fulgte i med i Camilla Plums genvordigheder i sin tid ? - ellers er her et link:

http://fuglebjerggaard.dk/Per/Aeg%20foedevaredirektoratet.htm

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Salg af æg?
« Svar #144 Dato: 19 Januar , 2012, 17:51 »
Fulgte i med i Camilla Plums genvordigheder i sin tid ? - ellers er her et link:

http://fuglebjerggaard.dk/Per/Aeg%20foedevaredirektoratet.htm

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
Tusind tak for link. Meget, meget spændene læsning! Og nu hvor tilskuddet er fjernet helt, så går man jo i kæmpe minus hvis man vil sælge sine æg lovligt  ??? :o /d!

Nu har jeg læst det hele bedre igennem, og man bliver jo helt rød i kammen af raseri og frustration, jo længere man kommer nedad i teksten. For pokker da noget skrankepaveri!! /3

Vi private kan vist godt glemme alt om at sælge egne æg. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre med nuværende regler - og hvis det kunne - en udgift på 10.000 kr. om året til tests ??? !!!
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2012, 19:43 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Salg af æg?
« Svar #145 Dato: 19 Januar , 2012, 18:02 »
Jeg har researchet en hel del i dag vedr. salg af æg. Jeg har fundet gamle tråde frem fra DFF, og bl.a. fundet denne her fra Christina: Og så sagde hun [en fra Dansk Fjerkræråd] at hvis jeg købte hybrid høns istedet, måtte jeg gerne blive godkendt til stalddørssalg. OGSÅ selv om jeg havde racehøns på matriklen, som ikke var registreret. Jeg måtte bare ikke sælge "raceæggene". Hvis det er sandt, må jeg åbenbart godt sælge æg fra de aflagte burhøns ???.

Noget helt andet - læs lige med her, tak:


Jeg har som sagt researchet en del, og fundet ud af at Wanda har været i radioen, avisen og al ting i 2009 vedr. samme sag /o. Straks var der en socialdemokratisk folketingsmand, Benny Engelbrecht, der synes det var for dårligt, at hobbyhønseavlere ikke måtte sælge racehønseæg, og det ville han tage op med forbrugerministeren. I dag er Benny Engelbrecht stadig medlem af både Socialdemokraterne, Folketinget OG Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri!!!!!!! Så skal man ikke tage ham på ordet, og sende ham et par e-mails? Nu sidder han jo i regering, og regeringen kan jo lave loven om, og det var jo det han gerne ville hjælpe os med ikke?  <A
Se artiklen her: http://www.dr.dk/Regioner/Trekanten/Nyheder/Kolding/2009/07/25/095455.htm
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2012, 18:39 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Opdateret #147: Salg af æg?
« Svar #146 Dato: 19 Januar , 2012, 18:31 »
Tanja /o flot research!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Opdateret #147: Salg af æg?
« Svar #147 Dato: 07 Februar , 2012, 21:16 »
Her er lidt lovstof fra England. Vedr. stalddørssalg; scroll ned til overskriften "Selling direct to consumers".

http://animalhealth.defra.gov.uk/egg-and-milk/eggs/marketingseggs.html
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Elverhøj Omø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
  • mine to Haner
Sv: Salg af æg?
« Svar #148 Dato: 16 Februar , 2012, 02:41 »
Tja æggeproducenterne skider på regler og dyrevelfærd, bilisterne kører for stærkt, fiskerne fanger for meget osv osv. Regler er åbenbart til for at blive brudt, selv politikerne kan ikke overholde reglerne såå, godt gjordt at man skal kriminaliseres bare fordi man sælger de overskydende æg ved vejen.
Men ved i hvad, jeg er lige så ligeglad som Bankledelserne der snyder for millioner og politikere der snyder uden at blive straffet jeg sælger sgu mine æg
1.6   Lys Sussex
0.2   Blå Jersey kæmper
1.10 Guldrandet Barnevelder
1.3   Sort Orpington
Det skal bemærkes at vores Sussex og Barnevelder Haner, kan gå sammen i haven, sammen med hønsene