Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salg af æg?  (Læst 50408 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Salg af æg?
« Dato: 30 December , 2011, 12:46 »
Hvis jeg køber 10-20 aflagte burhøns hos en æggeproducent, må jeg så sælge deres æg videre lovligt? Hønsene kommer jo fra en godkendt besætning, men er de stadig "lovlige" ved videresalg?

Lina Lind Christensen fra Fyn gør en stor indsats for de små stakler, og jeg vil gerne støtte det gode arbejde. Selv om det kun er en dråbe i havet, kan jeg dog tilbyde et paradis i forhold til deres bure, for nogle få individer - og det er da en start.

Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre med alle æggene der kommer, så jeg ville gerne sælge dem ved stalddøren - og helst så lovligt som muligt ;).
« Senest Redigeret: 07 Februar , 2012, 21:17 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Salg af æg?
« Svar #1 Dato: 30 December , 2011, 12:50 »
Uden at være ekspert så mener jeg ikke at der må være "ikke-godkendte" høns samme sted. Så jeg tror at så længe du har dine andre høns så kan det ikke lade sig gøre.
Jeg mener at have læst det et sted her på sitet så du må evt. bladre de gamle tråde igennem (eller håbe på at der kommer klogere folk på banen).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Salg af æg?
« Svar #2 Dato: 30 December , 2011, 12:50 »
Mon ikke du stadig skal have dem testet 3-4 gange årligt? (kan ikke lige huske hvor mange gange det er)

Men jeg vil da også mene at hønsene i hvert fald er i orden til "æggesalg"
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Salg af æg?
« Svar #3 Dato: 30 December , 2011, 12:59 »
Faktisk bliver det ret dyrt da der ikke længere er tilskud til at få testet stalddørssælgeres æg. Det er forbeholdt de professionelle. Så myndighederne er ikke SÅ interesserede i at vi sælger æg også ::). Om du må have andre høns i samme besætning betvivler jeg også men ved det ikke. Ring til Fødevarestyrelsen. De er såmænd flinke nok. Det er lovgivningen, der er noget l... /d.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Salg af æg?
« Svar #4 Dato: 30 December , 2011, 13:02 »
Jeg vil installere dem i stalden, som ligger ca. 50 m fra de øvrige hønsegårde. Gad vide om det stadig betyder at det er samme besætning. Det er virkelig sørgeligt, at det skal være så svært at være god ved dyrene i dagens Danmark :-\.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af æg?
« Svar #5 Dato: 30 December , 2011, 14:12 »
Jeg tror såmænd ikke at det er lovligt at holde både og høns. Jeg tror for den sags skyld heller ikke at det er lovligt at hønserier sælger udtjente udsætter høns. (jeg er dog ikke 100 % sikker i det)

De skal dog stadig kontrolleres 4 gange om året, for salmonella, så hvorfor ikke starte med nogle friske unge hønniker istedet for ?
Hvis du går med drømmen om at sælge æg.
Dem får du da meget mere ud af, end afdankede 1½ års høns. Som sikkert tager sig en lang pause, inden de kommer i sving igen.

Men jo de er jo nok billige, køb 10 for 10 kr. stk. og få smidt 5 i nakken eller i den stil-
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Salg af æg?
« Svar #6 Dato: 30 December , 2011, 14:19 »
Nu tror jeg at Tanja er mest interesseret i ex-burhønsenes ve og vel men godt kan forudse en kaskade af æg. Det er da også hvad vi har oplevet de gange, vi har købt aflagte burhøns. Ja, de er 5-6 uger om at komme i gang med æglægning igen men så lægger de altså fem æg om ugen, året efter 4-5 æg osv. så helt afdankede er de altså ikke. Tror bare ikke at industrien vil fodre på dem "forgæves" I fældetiden. Og det er da også ligemeget set ud fra et dyrevelfærdssynspunkt.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Salg af æg?
« Svar #7 Dato: 30 December , 2011, 14:30 »
Hej  ;D

Kan ikke lade være med og tænke, om man egentlig ikke støtter hønserierne og deres dyremishandling ved at være aftager til deres " aflagte " høns  ??? Du burde forlange penge for at modtage dem. Det er kun hvis det koster dem penge at der bliver ændret på tingene. Jeg går ud fra at du jo også boykoter deres æg  ??? så hvorfor ikke deres høns  ???

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Salg af æg?
« Svar #8 Dato: 30 December , 2011, 14:43 »
På den ene side har du nok ret. Hvis ikke private køber hønsene, ender de som minkfoder, der koster mindre end 10 kroner kiloet, som de levende høns sælges til. Et andet alternativ er "suppehøns", hvor de lokale spejdere tjener en sum penge ved at maskinplukke de aflivede høns og sælge dem uåbnet til sparsommelige familier.....
Ser man det fra hønsenes synspunkt, så har de jo unægteligt haft et trist liv. Det er rørende at se dem forvandles til "rigtige" høns på nogle få uger når de komme ud i friheden. Hvis man starter med at klippe de alt for lange kløer ned til næsten-normalt, så skraber de fint rundt efter et par dage. Derefter støvbader de, finder grønt og OH JUBEL: finder en ORM ;D. Når de har fået lidt fjer på kroppen (har hørt fra en lille spejderdreng at de bliver tørstet de sidste par dage som burhøns for at gøre det lettere at plukke dem men ved ikke om det er korrekt) så begynder de at lægge æg i store mængder. Så egentligt er det vel en win-win situation for både høns og ny ejer. Hvor meget det gavner ægproducenten skal jeg ikke kunne sige. Så personligt helst burhønserier forbudt!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Salg af æg?
« Svar #9 Dato: 30 December , 2011, 17:53 »
Jeg synes kort og godt, at det er forfærdeligt at det er tilladt at holde dyr på den måde /d. Personligt er jeg fløjtende ligeglad med den bonde der holder de stakkels burhøns. Jeg forstår ikke at en sådan mand kan sove godt om natten. Til gengæld vil jeg gerne redde livet og værdigheden for de få individer jeg nu kan. Der er også nogen der siger nej tak til at støtte Røde Kors osv., fordi de ikke mener det gør en forskel at spytte en 20'er i indsamlingsbøssen.

Jeg er egentlig ikke specielt interesseret i at slå mig ned som ægge-sælger, men jeg brænder for at gøre opmærksom på burhøns' katastrofale vilkår, og hvis jeg køber 20 burhøns, ville det glæde mig meget at kunne videresælge deres æg som ægte frilandsæg. Det er myndighederne bare ikke interesseret i.

Jeg boykotter derfor ikke burhøns - jeg støtter dem derimod, selv om jeg kun kan hjælpe få individer.
« Senest Redigeret: 30 December , 2011, 18:01 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Salg af æg?
« Svar #10 Dato: 30 December , 2011, 17:54 »
"Ægge-pusher"
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Salg af æg?
« Svar #11 Dato: 30 December , 2011, 18:13 »
He he. Jeg sælger kun mine æg til dekorationsbrug! Når folk har købt æggene kan jeg ikke blande mig længere.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Salg af æg?
« Svar #12 Dato: 30 December , 2011, 18:30 »
Til gengæld vil jeg gerne redde livet og værdigheden for de få individer jeg nu kan. Der er også nogen der siger nej tak til at støtte Røde Kors osv., fordi de ikke mener det gør en forskel at spytte en 20'er i indsamlingsbøssen.



Hip, hip ...STÆRKT  Tanja (med det kæmpe store hjerte for dyr)  *b *b *b *h *h *b *b

Alt mulig held og lykke med dit projekt...det glæder jeg mig til at følge

« Senest Redigeret: 30 December , 2011, 18:32 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Salg af æg?
« Svar #13 Dato: 30 December , 2011, 18:34 »
Når de har fået lidt fjer på kroppen (har hørt fra en lille spejderdreng at de bliver tørstet de sidste par dage som burhøns for at gøre det lettere at plukke dem men ved ikke om det er korrekt) så begynder de at lægge æg i store mængder.

Jeg har også hørt dette blot fra en anden vinkel. Da jeg var 12 år gammel ønskede jeg mig høns til fødselsdag. Jeg ønskede mig nogle hvide, og min mor måtte meget gerne hente dem hos en "kyllinge hal"! Det gjorde hun og jeg blev glædeligt overrasket. De var så søde, tamme og sjove og også lidt dumme  ;) og det var jo slagtekyllinger, MEN...de havde ikke mange fjer, og det havde min mor allerede bemærket, da hun hentede dem (dengang blev hun nemlig budt med indenfor i hallen  :o). Kyllingemanden sagde, at det var fordi de var tørstige, så smed de nemlig selv fjerene og/eller plukkede dem selv af, og det kunne han jo ikke gøre ved!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Salg af æg?
« Svar #14 Dato: 30 December , 2011, 18:35 »
I øvrigt  /o Kunne selv finde på at gøre det samme med "gamle" æggehøns!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling