Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Svin til selvforsygning  (Læst 3887 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmus vigh sørensen

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Svin til selvforsygning
« Dato: 01 Oktober , 2024, 19:20 »
Hejsa Alle samme

Jeg går og overvejer at jeg til næste år gerne vil anskaffe mig et par "hygge" grise til opfedning og slagtning.
men
jeg vil gerne forberede mig så meget som muligt i form af viden.
er der nogle der har nogle links/ sider til hvor man kan læse lidt mere omkring det at have grise på friland?
Eventuelt nogle på Vestsjælland der holder grise som i et led af selvforsyning, som man kunne komme ud og besøge.
mvh


Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 963
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Svin til selvforsygning
« Svar #1 Dato: 03 Oktober , 2024, 07:44 »
Hej Rasmus

Det er supersjovt og hyggeligt at have grise til selvforsyning. Vi fik grise for første gang sidste år, og har fået et hold mere i år. Vi bor 4340 Tølløse, og du er velkommen til at kigge forbi og se hvordan vi holder vores grise. De går på et cirka 5000 m2 stort areal med to grisehytter. Indhegnet med fårehegn med to strømførende tråde, og da det er grise, skal der være to hegn i alt. Vores grise får valset byg og så en hulans masse gode grøntsager, som vi har let adgang til.

Vi får slagtet hos Knabstrup slagteren, som også parterer grisene og hvor dem der har bestilt en halv gris, også selv henter kødet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rasmus vigh sørensen

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Svin til selvforsygning
« Svar #2 Dato: 03 Oktober , 2024, 12:10 »
Jamen perfekt, jeg vil meget gerne en dag ved lejlighed komme forbi og se jeres grise samt det der hører med. 🙂

Hvor mange grise holder i på de 5000kvm ?

Og er der eventuelt krav der skal opfyldes i forhold til hvis der bor en svineproducent i området?

Mvh

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 963
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Svin til selvforsygning
« Svar #3 Dato: 04 Oktober , 2024, 09:44 »
Vi har fire grise på området. Jeg tror ikke der er ekstra krav ift. hvis en svineproducent bor i området.

Skriv gerne til mig på tanjamp@yahoo.dk, da jeg ikke altid får tjekket DFF.

Du skal være meget velkommen her, det er virkelig stort at holde sine egne grise til selvforsyning.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"